maandag 29 september 2008

TARICQ RAMADAN

TARICQ RAMADAN
Tariq Ramadan wil islamisering Europa
maandag 29 september 2008 09:55

Niet Bolkestein, maar Tariq Ramadan is desastreus voor Europa
‘Westerse moslims en de toekomst van de islam’. Dat is het debat in Europa. Tariq Ramadan is een diepgelovige moslim. Hij schrijft niet zomaar boeken om een aantal onderzoeksvragen te beantwoorden. Wat hij schrijft, is een levensopdracht in de vorm van preken voor de moslims.
De revolutionair Ramadan heeft een onverzadigbaar verlangen naar Gerechtigheid. Dit laatste hebben alle revolutionairen - links, fascistisch of islamitisch - met elkaar gemeen. Ramadans boeken zijn niet bestemd voor de gemeenschap van geleerden. Zijn boeken zijn bedoeld om de moslims het rechte pad te wijzen.
Millimeter
Wat is het fundament van Ramadans theorieën? Vaak is zijn argumentatie gebaseerd op de geopenbaarde wil van Allah. Overal wil hij aantonen dat hij geen millimeter afwijkt van de wil van Allah.
Om Ramadans opvattingen te kunnen aanhangen, is geloof in Allah essentieel. De identiteit van de moslims moet door de islam worden bepaald. En de pijlers van de islam zijn de profeet Mohammed en de Koran.
Dat er één goddelijkheid is, namelijk Allah (Tawhied), is de kern van deze identiteit. Ramadans opvattingen worden hier en daar, zoals bij alle andere neo-marxistische moslims uit de jaren zestig van de vorige eeuw, beheerst door de economische emancipatie van moslims. De rechtvaardigheid staat voorop, en niet de vrijheid.
Essentiële taak
Wat is de essentiële taak van de moslims in het Westen? Om dit te begrijpen, moeten we eerst een andere vraag beantwoorden: wat verstaat Ramadan onder ‘Algemene beginselen van de dialoog’?
Bij de beantwoording van deze vraag stelt Ramadan traditiegetrouw voorop dat Tawhied (de islamitische versie van het monotheïsme dat er geen goddelijkheid is behalve Allah) het basisbeginsel is waarop ‘de hele islamitische leer berust.
De wereld van de moslim wordt dus bepaald door zijn onvoorwaardelijke onderwerping aan Allah. Dat moet voor iedere moslim, in welke dialoog ook, het uitgangspunt zijn, aldus Ramadan.
Hofstadgroep
Interessant is het om op te merken dat we dit ook tegenkomen in de teksten van Mohammed Bouyeri, ayatollah Khomeini en andere radicale moslims. De Hofstadgroep heette ook dan de ‘Leeuwen van Tawhied’.
Khomeini noemde de Iraanse revolutie de revolutie van Tawhied. Verwar dit niet met het joods-christelijke monotheïsme. De onpersoonlijke abstractie van Allah en de radicaliteit van zijn uniciteit geven de islam een bijzonder vorm van het fanatisme. De christelijke eenheid van god is juist verdeeld in triniteit.
Kernprobleem
Wat is het kernprobleem vanuit het jihadistische perspectief? Dat is de ondeelbaarheid van Allahs macht.
Allah's soevereiniteit is ondeelbaar en onvervreemdbaar: geen compromis is mogelijk in de eenheid van Allah, aldus de moordenaar van Theo van Gogh.
Waarom is deze eenheid onverbreekbaar? Mohammed Bouyeri: 'Je geeft je over aan de Koran of je verwerpt het. Een compromis in Tawhied is onmogelijk.'
In zijn opvatting dient een staatsbestel op de sharia te zijn gebaseerd, niet alleen waar het van oorsprong islamitische landen betreft – landen waarin de Islam ooit totaal heeft geheerst - maar ook de landen die nimmer op basis van de sharia zijn geregeerd, zoals Nederland. 'De Islam is inderdaad gekomen om de leugen en haar aanhangers desnoods met het zwaard te onderwerpen aan de Waarheid.'
Politiek probleem
Het waarheidsconcept rond Allah is niet zomaar een theologisch probleem. Het is in de eerste plaats een politiek probleem. De Grondwet van het islamitische Iran bevat de wijsheid die Mohammed Bouyeri bij het Hof aan het licht bracht: ' De staatsvorm van Iran is islamitische republiek en het geloof van de Iraanse natie is gefundeerd in het eeuwige geloof in een staat van waarheid, rechtvaardigheid van de koran.(…) Monotheïsme (Tawhied) brengt mee dat de soevereiniteit en het recht alleen aan Allah toebehoren en de noodzaak zich te onderwerpen aan Zijn bevelen. ”
Volgens Tariq Ramadan roept de Koran op tot een specifieke vorm van dialoog. Het gaat hier niet om de uitwisseling van wetenschap, maar ook om een manier van bestaan en van spreken, aldus Ramadan.
Vriendschap
De Koran verbiedt vriendschap met joden en christenen. De Koran is een boek tegen joden en christen. Er wordt juist opgeroepen om ze te bestrijden.
Ramadan interpreteert deze problematiek als volgt: 'In het laatste vers is de beperking niet in de dialoog als zodanig gelegen, maar verbonden aan de onderdrukkende houding die bepaalde joden of christenen hebben aangenomen tegenover de islamitische gemeenschap, die destijds met buitengewoon veel tengenslag kampte.'
Dit is een typisch islamitische argumentatie.
Minderheidsgroep
Wat zegt Ramadan? De joden en christenen die door de profeet Mohammed en de Koran werden bestreden, waren de onderdrukkers! Maar de joden vormden een minderheidsgroep! Hoe kan een minderheidsgroep onderdrukkend zijn?
En de christenen vormden ten tijde van Mohammed een groep van minder dan een minderheid. Welke misdaad hadden ze gepleegd? Ze wezen Mohammed af, zoals dat ook uit verschillende koranverzen blijkt.
Tegenslag
Het tweede argument van Ramadan is nog belangrijker dan het eerste: de moslims kampten met veel tegenslag. Wat betekent tegenslag? Ramadan is wijs genoeg om het niet te definiëren. De conclusie luidt: als moslims met tegenslagen worden geconfronteerd, dan voeren ze geen dialoog maar een gewelddadige jihad. En dat is precies wat alle jihadisten doen.
De vraag is nu wat een dialoog buiten de situatie van tegenslagen betekent voor Ramadan? Het antwoord is voor velen beangstigend: 'De interkerkelijke dialoog zou kunnen worden samengevat met een verwijzing naar onze waarheid, naar da’wa (oproep, uitnodigen, prediken), en heeft buiten die begrenzingen geen enkele zin.'
Da’wa betekent gewoon het uitnodigen, en in de theologische context betekent het een uitnodiging tot de islam. Dus buiten een uitnodiging tot de islam heeft dialoog geen enkele zin, aldus Ramadan. Dat deed profeet Mohammed ook.
Jihad
Mohammed voerde niet alleen de jihad maar ook de da'wa. Daarom schreef Mohammed brieven aan de Perzische, Byzantijnse en andere koningen met deze beangstigende eisen: onderwerp je aan de islam en aanvaardt mij als de laatste profeet van Allah.
We weten dat Mohammeds apostelen deze rijken hebben veroverd, nadat de koningen de da’wa hadden afgewezen. 'Van da'wa tot jihad' was de titel van een internationaal zeer gewaardeerd rapport van de AIVD.
De da'wa richt zich op twee doelen: op Europeanen (bekeren tot de islam) en de moslims (reïslamisering).
De meeste salafisten hebben inmiddels geleerd dat de strategie van da'wa doeltreffender is dan onmiddellijke toepassing van de gewelddadige jihad. Maar dit is niet zonder veiligheidsrisico’s. Want de overstap van da'wa naar jihad is voor fanatici niet altijd een grote aangrijpende gebeurtenis.
Controverse
Een dialoog waarin al wordt vooropgesteld dat de inzet de islamisering van de ander is, is geen dialoog. Omdat een dialoog, een gesprek, een controverse, een uitwisseling van argumenten veronderstelt.
Wie een ware dialoog voert, aanvaardt het risico van het verlies van zijn geloof als de uitkomst van dialoog. Maar Ramadan sluit een dergelijke, riskante uitkomst uit: de moslims blijven trouw aan de islam, ook na een ‘dialoog’.
Missie
Ramadan heeft een missie: het versterken van de islamitische identiteit in Europa zonder de essentiële aspecten van de islam te wijzigen.
Zo vult hij het begrip burgerschap in met hulp van de islam. Om dit verheven doel te bereiken, is hij bereid geweld te veroordelen. Dat deden de profeet Mohammed en Khomeini ook.
Dit heet de islamisering van Europa. Niet Frits Bolkestein, maar Tariq Ramadan is desastreus voor Europa.
Afshin Ellian
Overgenomen van http://www.elsevier.nl/web/10205304/Afshin-Ellian/Tariq-Ramadan-wil-islamisering-Europa.htm
Ik voel mij benauwd (= geen synoniem van schrik hebben, alhoewel…) voor onze kinderen en kleinkinderen. Eén verkeerd geworpen Molotov-cocktail in het kruidvat, en Europa staat in brand…
Is het geen hoog tijd dat er een tweede Philips III van Spanje opstaat? (Zie Wikipedia)

Geen opmerkingen: