dinsdag 23 september 2008

TOENADERING????

TOENADERING?????
Op mijn mailbox liep zoeven onderstaand bericht binnen.
Voorlopig geen commentaar. Tenzij repliek op de reactie van Filip Dewinter, en zijn bedrogen jonge dochter (maagd), in het Vlaams Parlement, na dhet vertrek van de Izegemse droogstoppel, Geert Bourgeois.( Sorry, Geert, als collega West Vlaming verdient ge beter!)
Ik vind dat Filip (ook al ’n West Vlaming, en die mogen veel, onder elkaar) nog proper geweest is in zijn uitdrukking, als zou de NB-A nog altijd maagd-zijnde, uit het hoerenkot van de Grote Jongens gezwierd zijn. Persoonlijk zou ik, na 30 jaar en meer als pestlijder in een ‘cordon sanitaire’ alias een schutkring, opgesloten te zijn, veeleer gesproken hebben van een verlepte straatmus en publieke vrouw, als afgedankte hoer hoogstwaarschijnlijk draagster van het HIV-virus, de pest en de cholera en daarenboven nog de Spaanse Griep.
Bruno Valkeniers zal wel mijn blog van daarjuist niet gelezen hebben, maar ik aanzie de boodschap als aangekomen. Daarom, in een apart kadertje, een enkel zinnetje uit het interview dat JVDC in DOORBRAAK bedoelt….
Wat JVDC verstaat onder ‘spagaat’ ontsnapte mij eerst. Maar niet zo Wikipedia, die decreteert dat spagaat de spreidstand is waar beide (meestal ballerina-)benen diametraal 180° uit elkaar staan, waarbij men (bijna per definitie) in zittende houding moet vertoeven. Het is een term uit de balletwereld. Redelijk ingewikkeld dus. Geschreven door en voor uitsluitend universitairen. JVDC had gerust spreidstand mogen schrijven. Is veel bevattelijker. Maar dan had hij die fijne nuance niet, dat van op of aan de grond zittende ballerina (het Vlaams Belang) niet dievelings kunnen in het oor fluisteren. JVDC is hierdoor bij mij uit de gratie. Met zijn spagaat klootzakkerij! Sorry voor mijn taalgebruik, maar ik pas mijn woorden, net als hij, ook altijd aan aan mijn doelgroep. In casu die Jan-mijn-kloten.
Want begot: de eerste stap naar verzoening is nog niet gezet, of die JVDC begint weeral te treiteren. De gebuisde NB-A, voortaan misschien wel weer NV-A voor mij, wordt al omschreven als een bedreiging voor het Vlaams Belang…Is dat niet de taal van een Jan-me-kloten?
• ja. Met die volkse uitdrukking bedoelt een West Vlaming nooit ofte nimmer bepaalde mannelijke lichaamsdelen. Hij gebruikt die scheld-techniek bijna dagdagelijks, om zijn misprijzen of zijn ontgoocheling uit te drukken. Wordt gebruikt zowel tegen personen als tegen voorwerpen. Een mes dat naar de kloten is, is een mes dat stuk is. Moesten wij de werkelijke atributen bedoelen, dan hebben wij meer dan genoeg andere vaatjes om uit te tappen. Maar die reserveer ik voor later. Neemt niet weg dat de uitdrukking niet mag voorkomen in beschaafde omgangstaal. I Know.
• Als die schoelie nu ook al begint mijn begrip van het GODSGESCHENK uit te hollen, is het ogenblik daarvoor misschien rapper daar dan U denkt.

**********************************

Jan Van de Casteele 23-09-2008


Nu N-VA kiest voor een radicale koers, pleit Bruno Valkeniers voor een 'ernstig gesprek' met die partij en LDD, al dan niet onder impuls van de VVB.
Voor Bruno Valkeniers toont het opstappen van N-VA aan dat de stap-voor-stap-weg niet werkt. De afwijzing van het Belgische kader wordt almaar breder. De taboesfeer rond Vlaamse onafhankelijkheid moet worden doorbroken.
Nu ook N-VA uiteindelijk toch weer heeft gekozen voor een terugkeer naar de radicale koers in die richting, wil Valkeniers dat zo snel mogelijk een situatie wordt gecreëerd voor een 'ernstig gesprek' met N-VA en met Lijst Dedecker, 'al dan niet onder impuls van de Vlaamse Volksbeweging'.
Op sociaal-economisch vlak ziet Valkeniers in zijn partij geen spagaat. 'We stellen ons boven de vermolmde dialectiek van "den baas is ne smeerlap" en "alle arbeiders zijn profiteurs"...Laat in een onafhankelijk Vlaanderen de Vlamingen maar uitmaken hoe ze de sociale verhoudingen regelen'... 'Ja, het Vlaams Belang is rechts, maar niet tegen de belangen van de werknemers'.
Ook andere vooroordelen moeten weggewerkt, aldus Valkeniers: 'Ik heb er geen probleem mee mijn wereldburgerschap te combineren met een Vlaams-nationalistische visie... Wij gaan resoluut voor het behoud van onze identiteit, zonder ons af te sluiten van het vreemde. Maar massale immigratie, zoals die er nu is, en een samenleving waar niemand zich nog "thuis" voelt, dat kan niet. Hoe groter die migratie, hoe kleiner de impuls om zich aan te passen...'
Vlaams Belang wil ook geen partij zijn van 'nostalgie naar een onverwerkt verleden', heeft 'geen sympathie voor regimes die het niet nauw nemen met de rechten van de mens'.
Vlaams Belang wil een debat met flinke tegenstellingen, want dat is nodig in een democratie. 'Wij hebben nooit gevochten tegen mensen, maar altijd tegen ideeën'.
Wat de volgende verkiezingen betreft, heeft Valkeniers vertrouwen. 'De kiezer is slimmer dan men denkt. Hij heeft ook een geheugen'.
Commentaar (JVdC): Het kan een positief signaal zijn dat de voorzitter van Vlaams Belang inziet dat Vlaanderen geen macht kan verwerven zonder een politieke meerderheid. Dat een dialoog onder min of meer gelijkgezinden absoluut nodig is. Natuurlijk moeten de posities uitgezet, en natuurlijk is voor Vlaams Belang de concurrentie van een uit het kartel gestapte N-VA geen godsgeschenk. Maar de uithaal van Filip Dewinter naar N-VA ('Jullie komen niet als maagd uit het Belgisch bordeel', Vlaams Parlement, 22 sept.) was van een ander kaliber. Een vogel zingt zoals hij gebekt is, maar het pikgedrag van Dewinter is vermoedelijk niet de beste aanloop naar het 'ernstig praten', waar Valkeniers voor pleit. 'Mensen die onze ideeën uitdragen, schieten we niet in de rug', zei Valkeniers. De dag dat dit principe ook geldt voor Vlaams-nationalisten in andere partijen, zullen de Franstaligen minder reden hebben om champagne te ontkurken.

http://www.vvb.org/kort/225/26013

Ik stel vast dat die partijen blijkbaar nog geloven in Belgische compromissen. Die partijen en hun voorzitters zijn voor mij geen politieke vijanden, maar ik geloof niet in hun strategie.

Geen opmerkingen: