dinsdag 20 januari 2009

AFSCHEID VAN EEN REUS MET DOORNEN

AFSCHEID VAN EEN REUS MET DOORNEN
We zullen ze missen, de Friets met Stoofvlees van die Roose zonder Doornen. Meer dan 6.000 stukjes en stukken heeft hij voor Vlaanderen bijeen geschreven. Met scherpe pen en inderdaad nooit met omfloerste uitdrukkingen of omtrekkende woordbewegingen. Hij zag alles. Hij hoorde alles en hij deed alles. Punt uit.
Zonder nadere details of hem persoonlijk te hebben gekend voelen wij nu de leegte. Weer een West Vlaamse koppigaard en toch ons aller vriend die we kwijt zijn.
Links en rechts lees ik bij de vrienden dat ze net hetzelfde denken. Misschien kan ik met hen het weinige dat ik weet, delen?
En ja! We weten het allemaal en onze vrouwen weten het ook. Het is geen kattepis om dag na dag andere belangrijke zaken aan kant te schuiven, om in de mate van mogelijke mee op de barricaden te staan voor Vlaanderen. Dag na dag worden we sterker en het leger van medestrijders groeit gestaag. Bij Voorpost zullen we Björn nog wel terugzien, en heel zeker zullen we dààr nog van hem horen….Hebben we niet zijn blog, we hebben nog altijd de reactie van het AFF, waar Björn inderdaad ook een goede bekende, samen met MR Morel bleek te zijn. Hoge bomen vangen veel wind…Het toeval leidde mij die laatste dag naar zijn laatste posting. Die heb ik spontaan bewaard om ten allen tijde zijn (voorlopig?) afscheid te herlezen, samen met de toen aanwezige reacties daarop. Op maandag 19de was de site leeg.
17 januari 2009
Wij leggen er de blok op.
Ik heb ze nog eens nageteld: 6125 berichten zijn er gepubliceerd op deze blog. En dat zijn er genoeg geweest. Ben van oordeel dat ik alles gezegd heb wat ik de lezers van deze blog mogelijk zou willen vertellen en heb er geen zin in daar nog jaren mee door te gaan.

Het mankeert mij aan de juiste energie om nog door te gaan met "Geen Björn Roose zonder Doornen", negatieve energie, de wil om alles op een kritische wijze aan te pakken. Ik ga door met mijn fotoblog en, nu ja, een aantal andere zaken van groter belang. Mijn vaste lezers kom ik ongetwijfeld hier of daar op een of andere barrikade wel tegen, de anderen zullen vroeg of laat wel tot de conclusie komen dat ik ermee gestopt ben.

Dit bericht blijft tot maandagavond staan. Daarna verdwijnt het, zoals de rest van de blog geleidelijk zal doen (zoveel berichten wissen kost tijd). Het ga u goed

4 reacties
Duplo Duplex zei...
Björn,

Ik begrijp het niet. Niet dat ik het hoef of zou kunnen begrijpen maar ik zal u missen.

Ik zou u willen zeggen om er mee door te gaan maar dat zal wel weinig zin hebben.

Ik weet niet en hoef ook niet te weten wat er aan de hand is maar ik hoop dat u tenminste uw beslissing herziet om uw blog helemaal van de kaart te vegen.

U hebt al zitten wissen tot april 2008. Dat zal waarschijnlijk al definitief verloren zijn. Laat AUB de rest staan. U hebt meer dan eens waardevolle pareltjes neergepend die m.i. niet zomaar de prullenmand mogen worden ingegooid. Uw blog is een te waardevol archief om het te verbranden.

Positief is dan wel weer dat u meer tijd zult hebben om te leren zingen. :-)

Houdt u maar vrij op vrijdag 13 maart voor de zangavond in Deerlijk.

En, tussen haakjes, vooraleer ikzelf er het bijltje bij neer leg bent u van harte welkom om bij Aanklacht "gastcolums" te schrijven. (ik méén het)
18/1/09
Anoniem zei...
Björn,

M'n dagelijkse gewoonte om omstreeks 19u30 (de laatste tijd iets later) je blog niet meer te kunnen bezoeken in m'n feedreader, zal raar doen, maar zoals alles, zal dit ook terug wennen en zal ik er misschien toe komen om alle andere forums, kranten beter te lezen. Helaas heb ik je blog maar de laatste twee jaar ontdekt, maar ik heb er wel van genoten; van je kritische blik op het hedendaagse gebeuren, je scherpe analyses over bepaalde onderwerpen,je gedurfde niet-politieke uitspraken (die sommige 'wereldverbeteraars' de muren lieten oplopen).
Niet dat ik met àlles akkoord was, maar dat zou er nog maar aan mankeren. Het is juist de bedoeling dat er verschillende meningen, gedachtengangen gelezen worden...
Björn, 't gaat je goed, geniet van de nieuwe uitdagingen én vooral van de verminderde druk om toch iedere dag 'iets' te moeten schrijven. Het voorstel van Duplo om gastcolums te schijven is misschien een idee?

Bedankt! Enne, tot later!

Piet

PS. Volgens mij zullen je 'tegenstanders' je nog het meeste missen op het www, het leven voor hen zal ietsje saaier worden.
18/1/09
Anoniem zei...
Het ga je goed maar ik zal je dagelijkse blogs missen.
italia zei...
Beste Björn
Wat stilaan een vaste gewoonte werd, valt dus weg. Moest ik de woorden van Duplo kunnen herhalen, ik zou ze verheffen tot de Derde Macht! Driedimensionneel, als U wilt.
Had ik het maar geweten op voorhand, wat al pareltjes meer had ik overgenomen op mijn blog, om ze te bewaren voor (mijn) eeuwigheid…
Net nu GeenStijl.nl een nieuwe vlucht neemt, en hopelijk zo rap mogelijk een Vlaamse succursale krijgt, trekt U d’er uit….Natuurlijk zullen we elkaar weerzien, ergens op de barricaden, zo lang de strijd duurt! Maar kunnen we nu, vandaag of morgen, geen vaste afspraak maken? De dag dat Vlaanderen zijn boeien geeft afgeworpen? U bepaalt de plaats en het uur. De datum?
Tja…de datum….
Hopelijk halen we die vooraleer Vlaanderen het zoveelste kalifaat wordt, en geen parel aan de Dietse Kroon, maar parel aan de moslimkroon wordt.
We zullen U missen!
Digitalie – A. Baert - Italie
18/1/09
***************************************************************************************
Ik denk dat dit de laatste reactie was die binnen geraakte. De zondag heb ik niet gekeken, en de maandag was de site zo leeg als leeg maar leeg kan zijn.
Goede vriend Björn, je neemt me niet kwalijk dat ik Uw afscheid een beetje verlengd heb? U wilde het korter. Dat was Uw stijl. En nu is het geenStijl meer…..Maar als U ooit ergens in de geburen bent, U hebt mijn mail-adres bewaard hoop ik, er zal voor U altijd een lichtje branden, en …de Bokma zal klaar staan.

Geen opmerkingen: