zaterdag 24 januari 2009

ANZIO OF ANCUAX

ANZIO? ANCIAUX?
Iedereen die ooit in Italië geweest is, of iemand die interesse heeft voor WO II en de landing van het Amerikaans leger in 1943 in Italië, kent het plaatsje Anzio, ten Zuiden van Rome, aan de Thyreense Zee, en weet dat de ‘z’ voor de ‘i’ in Italië uitgesproken wordt als ‘tsi’. Antsio dus.
Dus geen Anciaux, op z’n Frans, maar Zuiders op z’n Italiaans Anzio.
Een woordje uitleg. Dank aan de herrezen maffia, die onder Mussolini verstikt en op sterven na dood was, werd de landing een succes. Wat natuurlijk door de Amerikanen duchtig op prijs werd gesteld. Letterlijk en figuurlijk. Voor niet lang echter en het valt niet moeilijk te begrijpen waarom. Duidelijk waarom ik Den Bleiter meer associeer met Anzio dan met Anciaux? Ik bedoel natuurlijk gans de clan, Vader Vic op kop…..
Deze korte inleiding om verder te gaan op de stelling van een paar collega-bloggers, die Den Bleiter verguizen voor z’n oproep dat iedereen een Arafat-shaal zou moeten dragen.
Ik bewaar de blog van den Bleiter sinds lang voor periodieke lectuur. Voor verloren ogenblikken waarop ik nood heb aan kolder en kinderpraat. Dan ben ik er ineens van af – en veel heb ik nooit gemist. Als ik dan bedenk dat dergelijk kinderachtig losgeslagen imbeciel Minister is van Cultuur (en Sport) in mijn Land dan beginnen mijn vuisten te jeuken in mijn zakken.
Na zijn esbattementen met SP-A, die om onbetamelijke redenen zoveel aandacht kregen in de Oude Media (ja, over wat kan er anders nog bericht worden bij die partij van licht-uit-doenders?) en zijn commentaar over het drama van ‘Dendermonde’ zag ik het nu ineens niet meer zitten. Ik heb er genoeg van. Die vent moet stoppen met in het Nederlands te schrijven. Hij moet schrijven voor zijn doelgroep, in macaroni-slierten, van onder naar boven, en van rechts naar links. Stemt trouwens overeen met zijn personage. Verward. En allen toegankelijk voor gelijkgestoorden.
Wil hij uitvoeren wat in zijn laatste blogs staat? Met gekregen Arafat-sjaal in het Jodenkwartier rondlopen, en met een eveneens gekregen keppeltje in de Seefhoek, ik zeg maar wat. Twee keer raden waar er kort daarop een lijk in de goot ligt…..
Besluit. Nooit meer! Die blog dient te verdwijnen van het Net, en de blogger dient in bescherming tegen zichzelf genomen te worden. Twee ziekenbroeders, de zotskap, één dwangbuis en de kortste weg naar een psychiatrische instelling met een-richtingsverkeer-draai-deur. Naar binnen.
Zal wel niet gebeuren en dat is tenslotte maar goed ook. Niet alle zijn lezers zijn achterlijk. Zijn gedaas is duidelijk. Maar, bij leven en welzijn wil ik nooit nog iets over deze neuroot zeggen, zien, horen, voelen, lezen of schrijven.
Het is alleen maar spijtig dat deze ziekelijke clown de mogelijkheid niet heeft om wie stemt voor dit ‘stemmenkanon’, voor hem dus, op een namenlijs te zetten. Hij is er nochtans toe in staat. Want zijn pretentie is omgekeerd evenredig met zijn verstand. Met zo’n vriend moet Carolientje geen vijanden meer zoeken. Nietwaar trouwe Mia? Wat gij, Lewie? Lijk ekik en de Freddy? Of meer lijk Lucky Luck Claes? Moest er zo’n lijst kunnen, Bert zou er mee venten in de souks. Bij zijns gelijken. Maar wilt er wel iemand op zo’n lijst staan?

Geen opmerkingen: