zaterdag 10 januari 2009

BELGISCH STRAFRECHT GESPLITST ??

BELGISCH STRAFRECHT GESPLITST?
Hij zegt niet veel, onze vriend http://victacausa.blogspot.com/, maar hij zegt het al lang (1997) en wat hij zegt is bedoeld om na te klinken in vele hoofden. Hij opereert onder volgend gesternte
Albeit lost, the cause does please me. Freely adapted from Lucanus, Pharsalia, after a saying by Marcus Porcius Cato. -------------------------al is de zaak verloren, mij behaagt ze--------------------- "[…] Het is de taak van de pers om het gedrag van de overheid met kwaadaardig geschrijf te begeleiden" meende Karel van het Reve. Het is de taak van de blogger om de pers met een scheef oog te bekijken, kun je daar nu aan toevoegen.

En hij doet dat onder de Latijnse volzin (Cato):
victa placet mihi causa

Zo schreef hij vandaag zijn stukje over ons reeds in de geesten gesplitste Vaderland. Wie beter wete, dat hij spreke….
************
Het moet in stilte gebeurd zijn, maar België is alvast wat het strafrecht betreft gesplitst. Misschien dat u daarvan al op de hoogte was, maar ik niet. Ik leid het af uit de krant Le Soir van eergisteren. Of liever uit de vergelijking tussen de Soir en de Vlaamse kranten.
Alle Vlaamse kranten die dag spraken schande van de gebeurtenissen in Gent, die tot de vrijlating hadden geleid van enkele ongure figuren met merkwaardige namen.
De ene krant had al verstandiger redactioneel commentaar dan de andere (procedurefouten las je vaak, terwijl het om slechte wetten ging), de ene columnist of briefschrijver was al beter dan de andere (gaande van de sentimentele praatjes van Quirynen, tot de glasheldere verantwoording van Rieder) maar aandacht was er overal.
In de Soir donderdag, geen woord over dit alles, en ik heb nochtans ook hun buitenlandrubriek zorgvuldig nagekeken.
Dat ze bij die krant hun geliefde paarse regeringen, makers van die ontoepasbare wetten, in bescherming wilden nemen mag ik niet suggereren.
Mijn conclusie is zoals gezegd eenvoudiger: ça c'est passé au Nord? rien à foutre des Ménapiens!

Geen opmerkingen: