vrijdag 30 januari 2009

DE TURKSE KIKKER BIJ WILLEM TELL

DE TURKSE KIKKER BIJ WILLEM TELL
Toen ik mijn eigen stukje over Erdogan in het Zwitserse Davos daarjuist herlas, dacht ik even te ver te zijn gegaan. Vooral toen meteen de voordeurbel ging. Want ik weet dat Seppe Weiss nooit slaapt en zo ook doet de Staatsvuiligheid nooit de twee ogen tegelijk toe.
Maar kijk, als deze geschiedenis al in de Oude Media verscheen, zal het wel op de gewone geniepige wijze geweest zijn, ergens op bladzijde elfendertig, want zelfs met een vergrootglas heb ik het niet gevonden. Wel zo in het buitenland – en op de blogs die toch o zo erg en zo diep de Grote Leiders bedroeven….Elsevier, bijvoorbeeld, en die kan toch niet verdacht worden van al te gortige rechtse sympathieën….
Vooral dat van ‘die nieuwe wereldleider” vind ik tgoed gevonden van de BBC. Vooral moest dat begrip doordringen naar onze bloedeigen ‘bi-patrionalen’…….Die zouden sebiet kunnen beginnen oefenen met het zingen van ‘Turkeienb über Alles. Allah mit Uns’…..Aan één enkele ‘Kristallnacht’ hebben ze niet genoeg. Er zijn er nu meerdere per week – en ze worden terugbetaald door de verzekeringen, nietwaar Minster De Gadt?
En ook, dat van die Turkse ‘eer’….Dat vind ik kei-goed , gewoon omdat we daarmee ervaring hebben. We weten allemaal waar die begint (in de eigen onderbuik alleszins) maar niet waar die eindigt…Zeker niet in het Sprookje van Duizend-en-één-Nacht’…Eerder in het verhaal van ‘Alibaba en de 40 Rovers’…..
ELSEVIER
Eenmaal terug in Turkije werd Erdogan afgelopen nacht opgewacht door duizenden trotse landgenoten. Volgens correspondenten van de Britse omroep BBC werd hij onthaald als 'nieuwe wereldleider'.
Turkse eer
Tegen de toegestroomde mensenmassa zei de premier dat de taal en toon van Peres' uitleg 'onacceptabel waren' en dat hij daarom de Turkse eer moest verdedigen. Ook had hij zich gestoord aan de stemverheffing van de Israëlische president, die zo volgens Erdogan 'zijn schuld probeerde te verbergen'.

Geen opmerkingen: