woensdag 14 januari 2009

ISLAMITISCH BANKIEREN OPLOSSING v/d CRISIS ?

ISLAMITISCH BANKIEREN OPLOSSING v/d CRISIS ?

Onderstaand artikel wil ons een spiegel voorhouden, maar die is bewasemd met vooroordelen. Immers: hij leert ons niets bij, want vertrouwen is de eerste der basisvereisten voor alle menselijke relaties. Zowel de kleine huiselijke relaties, als die met de grote wrede buitenwereld. Het is nogal evident dat wat geldt voor de bakker en de beenhouwer, ook geldt voor bankiers.
Doen ze dat niet, wordt het vertrouwen beschaamd of misbruikt, dan zijn het bedriegers zonder meer. Waar we misschien kunnen stellen: ‘Kleine stelen, grote stelen. Grote stelen meest.’ En dan gaat het niet over borstestelen. Maar over Amerikaanse toestanden, want in Amerika is alles veel ‘bigger’ dan in de rest van de wereld.
Geef mij dan maar ‘de bank van langs hier’ – om geen namen te noemen – zodat er geen rem komt te staan op ons bedrijfsleven. En hou di scharia-dinges waar ze thuishoren: in hun eigen achterlijke gebieden, waar het bedrijfsleven verstikt van de armoede, en de mensen meteen.
*******************

Eén financiële sector lijkt zich moeiteloos staande te houden tijdens de kredietcrisis: de islamitische banken. Terwijl elders de klappen van de crisis hard aankomen, slagen de op Islamitische leest geschoeide banken er in hun reserves te vergroten. Ze trekken ook nog eens nieuwe klanten aan.
(Door: Laurens Nijzink)
Tegen de verdrukking in kwamen het afgelopen jaar in Engeland - Londen is het Centrum van islarnitisch bankieren in West-Europa - twee islamitische banken bij. In Nederland komt het islamitisch bankieren niet van de grond, maar in de ons omringende landen neemt het gestaag toe. De afgelopen jaren groeide de islamitische bankensector met zo’n 15 procent per jaar en heeft nu een geschatte waarde van zo’n 800 miljard dollar.
Abdullah Turkistani, directeur van een islamitisch economisch onderzoekcentrum in Saudi-Arabië, beaamt deze trend: ‘Is je kijkt naar de negatieve effecten bij de Islamitische banken dan is de schade verwaarloosbaar vergeleken bij andere banken.’
Wanftouwen
Islamitische banken worden minder hard geraakt door de crisis omdat: De islamitische banksector relatief klein en jong is; Islamitische banken geen gebruik maken van de interbancaire geldmarkt (die op slot zit door wantrouwen tussen banken); Islamitische banken geen geld belegd hebben in ongedekte leningen en financiële derivaten.
Islamitisch bankieren is gebaseerd op de islamitische plichtenleer, de Sharia. Volgens de Britse islamoloog Rodney Wilson is rechtvaardigheid de basis van het bankieren. ‘Financiële transacties moeten eerlijk zijn en partijen moeten elkaar eerlijk behandelen.’ Riba, Arabisch voor rente, is verboden. Dus alle geidhandelingen waarbij rente wordt berekend, zijn taboe.
Daarnaast moet financiering door islamitische banken gekoppeld zijn aan reële transacties, zegt Hans Visser, emeritus hoogleraar Internationale Financiën. Dat betekent dat er alleen geld wordt verstrekt voor ‘de koop en verkoop van reële goederen en diensten. Handel in geld of in claims op geld die losstaan van reële transacties, daar rust geen zegen op. Ook risico mag niet apart worden verhandeld.’ Daarnaast mag geen geld gestoken worden in activiteiten die onrein zijn (haram), zoals het stoken van alcohol, gokken en pornografie.
Es
Vrijwel iedereen is het erover eens: de kredietcrisis vraagt om een heroriëntatie op de huidige financiële praktijk. Het model van islamitisch bankieren mag op het eerste gezicht exotisch lijken, bij nadere beschouwing ligt het misschien niet eens zo ver van ‘ethisch bankieren’. Volgens islamoloog Rodney Wilson kunnen islamitische banken een voorboeidrol vervullen: ‘In zekere mate is het terug naar de fundamenten van bankieren. Weg van het vertrouwen op interbancaire kapitaal-markten. We zien een model waarin banken veel beperkter zijn in hun expansiemogelijkheden en in hun capaciteit om geld aan te trekken. En dat is niet slecht.’
Maar niet iedereen is overtuigd van die voorbeeldrol. Zo wijst Hans Visser erop dat overname van het islamitisch model ook economische ontwikkelingen in de weg kan staan. Verzekeren tegen allerlei onheil voor het internationale bedrijfsleven wordt een stuk moeilijker. ‘Je krijgt een grotere starheid -in de economie. Een grotere openheid van de economie bracht grotere groei maar ook grotere volatiliteit, grotere schommelingen. Als je vrije markten hebt, moet je ook accepteren dat er af en toe dingen misgaan.’
***************************
Bron De Wereldkrant van BVN

Geen opmerkingen: