woensdag 11 februari 2009

ACHT EN TACHTIG IS VERDACHT


ACHT EN TACHTIG IS VERDACHT
Ergens las ik over dat fameus cijfer 88 en Moeders Lelijkste, de gehandicapte sukkelaar en vuilbekstukjes-schrijver Herman Brusselmans (Gent) die in de weinige uren per dag dat hij niet gedrogeerd door de wereld hinkt, dacht zich in de belangstelling te kunnen werken met de onnozelaar uit te hangen – altijd goed voor succes bij de BRT – met lollig te kunnen doen met vergeten dramatiek. De achten in twee doen, om zo 2 nullen te bekomen, symbool voor de Grote Nul Brusselmans. Die dat geschreven heeft, is geen goed wiskundige. Als men het cijfer 88 in twee doet, bekomt men vier nullen, en dat is de gevierde schrijver meer eer aandoen. Maar door zo te redeneren is Hermannetje niet gebaat. Zo geraakt hij nooit van zijn minderwaardigheidscomplex af….

88 : geluksnummer of verwijzing naar Hitler?
Genk wil rugnummer van Daniel Tözser veranderen na opmerking Brusselmans
Herman Brusselmans sprak zondag in Studio 1 schande dat Genk toeliet dat Daniel Tözser het rugnummer 88 kreeg. 88 verwijst in rechtse kringen namelijk naar de achtste letter van het alfabet. Dat maakt HH wat zoveel is als Heil Hitler. De Hongaar lacht de kritiek weg, Genk neemt het echter ernstig.
Genk is nog maar net door de storm heen over de vermeende wijndiefstal van trainer Ronny Van Geneugden of er moet weer een brandje geblust worden. Een brandje dat veroorzaakt wordt door het rugnummer 88 van Daniel Tözser. Wat is er aan de hand? Het nummer 88 wordt door fascisten en volgens kwatongen zelfs in de briefwisseling tussen Vlaams Belang-kopstukken Marie-Rose Morel en Frank Vanhecke gebruikt als stiekeme verwijzing naar 'Heil Hitler'. De achtste letter in het alfabet is de 'H', wat HH geeft. Om dezelfde reden wordt 18 gezien als symbool voor AH, 'Adolf Hitler' dus.

U lacht? Nochtans vroeg toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael twee jaar geleden aan clubs om de rugnummers 18 en 88 te verbieden in het kader van een campagne tegen discriminatie. Juventus-doelman Gianluigi Buffon droeg het nummer ooit bij Parma maar veranderde het na flink wat protest vanwege de Joodse gemeenschap.

Schrijver Herman Brusselmans zei zondag in Studio 1 dat het niet door de beugel kan dat Daniel Tözser van het Genkse bestuur het nummer 88 toebedeeld kreeg. 'We waren niet op de hoogte van die symboliek', zegt sterke man Jos Vaessen. 'Normaal kijk ik niet daar dat inhoudsloze programma maar omdat De Mul er zat, zag ik het toevallig. Ik heb onze organisatie meteen gemeld dat we er iets aan moeten doen. Als Brusselmans gelijk heeft, gaan we dat veranderen.'

Genk wil niemand tegen de borst stoten. Tözser, wiens telefoonnummer overigens eindigt op 88 (!), vindt het echter een 'scheet in een fles'. 'Mijn nummer is helemaal geen verwijzing naar Hitler', zegt de Hongaar. 'Ik verafschuw mensen met racistisch gedachtegoed. Anele, Dugary en Matoukou zijn mijn beste vrienden. Ik wist er wel van. In Hongarije en in Griekenland (Tözser speelde bij AEK Athene, red.) kreeg ik er al vragen over. Het is mijn moeder die het nummer destijds koos voor mij toen ik naar Ferencvaros ging. Zij is bezig met Feng Shui en dat soort gekke dingen. Zij raadde me aan om 88 te nemen omdat het volgens haar een geluksnummer zou zijn.'

In Italië mag het

De Hongaarse middenvelder wil zijn nummer niet veranderen. 'Die beslissing ligt niet in zijn handen', is Vaessen duidelijk. 'Morgen (vandaag, red.) gaan we dit bespreken.' Tözser zou een ander rugnummer betreuren. 'Ik geloof niet dat het zo'n vaart zal lopen. Dat hoop ik tenminste. Ik heb dat nummer al vijf jaar en het heeft niets met politiek of Hitler te maken. En als er mensen aanstoot aan nemen? Mijn goede vriend Barda, die Jood is, heeft er nog nooit een opmerking over gemaakt. Het nummer 88 kom je toch vaker tegen? Trouwens, Thiago Motta van Genoa heeft ook nummer 88. Als dat zelfs in een land als Italië waar dit soort zaken nog gevoeliger ligt, kan? Heeft die schrijver niets anders om zich mee bezig te houden?'
Bron Nieuwsblad
O Juist. Door het feit dat ik met dit stukje een dag te laat ben (overwerk gisteren!) kon ik bij ons dapper Forelleke lezen dat er nog meer symboliek steekt in de getallen. Ze stelt voor om met een propere lei compleet te herbeginnen. Nu met de letters…Is volgens mij ook riskant. Beter zou zijn Romeinse cijfers te proberen….Zo is dan 88 iets van
LXXXVIII/ LXXXVIII
de gehele rug vol. Waarmee Moeders Jongen meteen voor LUL zou staan, wat hij in feite ook is…..

Geen opmerkingen: