zondag 29 maart 2009

NAZITOPMODE


NAZI TOP MODE
Juist toen ik de www.geenStijl.nl wilde gelukwensen met hun PowMed TV-debuut, viel mijn oog op hun stukje van 26/3, over de foutjes en gebrekjes aan de film Schdlers List. Leuk om lezen.
Toen viel mij oog op de naam daar in van een der koningen van de herenmode. HUGO BOSS, en die bleek/blijkt namelijk een soort ‘hofleverancier’ te zijn van de zwarte SS-uniformen waarin die beulen altijd zo netjes voorkwamen. Business usual. Nu zit Hugo Boss in de UJ en in de VS – en blijkt volgens Google leverancier te willen zijn van alles wat maar mogelijk is: van kostuums, over schoenen tot parfums toe.
Lees en geniet (!) mee in wat de Los Angeles Times schreef in 1997…
Instinct. Het moet instinct geweest zijn dat nooit iemand er in geslaagd is mij een pak van Boss aan te meten. Daar tegenover was het model uit het uistmraam altijd mijn keuze. Dat het Versace was, zei me niet veel. Tenzij dat het 4 x langer mee ging dan een gewoon kostuum, relatief wat duurder was, maar dat zoiets ruim gecompenseerd werd door de kwaliteit van de stof en vooral van de snit. Wist ik veel dat ik vele jaren later in Italië zou terecht komen, waar ik, in Rome, in de ‘solden’ een Versace kan kopen voor 1/4 de van de prijs van vroeger. In Rome namelijk concurreren de modehuizen zich dood, en dat is voor vele hun brood. Heu! Ik wil zeggen hun geliefkoosde uitfit. In ren van de hoofdstraten, de Via Nationale, zijn er meer merkenboetieks dan koffiebars. Naar men zegt zou Milano nog zotter weggeefprijzen hanteren, maar dat is voor os even zo ver als het buitenland.
Hugo Boss dus. Wel Wel!
Die staatsiefoto van Snorremans, in bruin SA-uniform: zou die …
Toch spijtig vooor het merk dat heden ten dage dit geen PR-foto meer mag genoemd worden, hé! Om alle problemen te vermijden geef ik hierbij dan maar de foto van…een echte zwarte……


Clothier Made Nazi Uniforms
By Robin Givhan
August 15, 1997 The Los Angeles Times
The German clothing factory that eventually became the international menswear powerhouse Hugo Boss manufactured Nazi uniforms during World War II and most likely did so using slave labor.
The revelation appeared in the latest issue of the Austrian current affairs magazine Profil. A statement from Hugo Boss AG, which is based in Metzingen, Germany, details and confirms much of the account.
“The clothing factory founded by Mr. Hugo Boss manufactured work clothes and we think SS uniforms as well … we’re currently trying to find what was going on,” said Monika Steilen, spokeswoman for Hugo Boss AG, by phone from headquarters in Germany.
Boss, who died in 1948, founded his family-owned garment business in 1923. The company struggled for a time, fell into bankruptcy, and then, during the war, made the uniforms worn by the German SS, storm troopers, Wehrmacht and Hitler Youth. It’s likely that the factory was manned by forced labor, including concentration camp prisoners and prisoners of war.
News of the tainted past of Hugo Boss AG, which has a turnover of about $535 million a year, caught 7th Avenue off guard. The industry is slowly absorbing the news and wondering about the possible effect on the company’s image and business fortunes.
Such bombshells about German companies are not unusual. BMW used slave labor to repair airplane engines, says Steven Luckert, historian and a curator at the Holocaust Memorial Museum. Still, being manufacturer of Nazi uniforms, as opposed to airplane parts or rivets, packs a larger emotional punch, he says
Bron http://articles.latimes.com/p/1997/aug/15/news/ls-22533

Geen opmerkingen: