maandag 20 april 2009

BORMS HERDENKING EN BLOEMENHULDE


BORMS HERDENKING EN BLOEMENHULDE
Bij onze goede vrienden van Angeltjes, die zoals algemeen gekend, snel op de bal spelen, de rede gevonden van Dr Gui Celen bij de 63e Bormsherdenking van gisteren in Merksem. Ik voelde de zindering tot hier!
Onvergetelijk!
Geniet mee van de inleiding – maar ga voor de rest naar de bron…
Vlamingen,
Bormsgetrouwen,
Goede Vriendinnen en Vrienden,

Het ligt zeker niet in mijn bedoeling om op de 63ste verjaardag van de ‘moord’ op Borms, (en ik herhaal hier nadrukkelijk, ‘ moord’, want ‘executie’ is hiervoor een te neutraal woord) de geschiedenis te herschrijven. Maar ik wil wel graag kort reageren op een aantal ‘etiketten’, die August BORMS in de gelijknamige biografie, Borms: zijn leven, zijn oorlogen, zijn dood , door ene Christine Van Everbroeck in 2005 krijgt opgekleefd. Zij is historica en hoofd van de educatieve dienst van het koninklijk museum van het leger en van de krijgsgeschiedenis. Dat zegt genoeg.

Maar sta me toe om eerst te beginnen met de slotwoorden die ik ontleend heb aan Anton Aldi, hier aanwezig, waarmee ik mij op de vorige IJzerwake tot koning Albert heb gericht, zeggende: Sire, zwijg nu voorgoed en abdiceer! Treedt, nu het nog kan, tenminste af met eer. En werp uw kroon naar Borms! Dit, om aan zijne majesteit terloops nog eens goed duidelijk te maken dat hij, ook al is hij dan officieel de koning van belgië, nooit de koning van Vlaanderen kan zijn. En wel om de eenvoudige reden dat de enige en échte, zij het dan ongekroonde koning van Vlaanderen, hier ligt. Hier in dit klein stukje gewijde Vlaamse grond! En nergens anders!


Natuurlijk heb ik gereageerd op hun reactie-module, en ben een beetje verwonderd tot op deze minuut de enige te zijn. Maar de dag is nog jong en ook elders zullen er wel verslagen opduiken. Ik hoop met deze bezieling een beetje inspiratie te kunnen geven aan anderen, voor volgende jaren!
Natuurlijk is zo’n herdenking geen Ronde van Vlaanderen, of geen Parijs-Roubaix….en toch zou ik wensen dat de renners daar waren voorbijgekomen….Niet zozeer om de renners zelf, maar wel om de zee van Geel-Zwarte Leeuwenvlaggen. Zodat den Teevee niet anders zou gekund hebben, dan beelden te schieten en deze rond te stralen….Zodat gans Vlaanderen zijn ongekroonde koning zou kunnen gezien en herdacht hebben..
Wat niet is, kan nog komen….
Bedankt vrienden voor deze onvergetelijke bijdrage. In gedachten stond ik ook weer daar, aan de voet van dat graf….omringd door de vele vrienden, waarvan er ieder jaar een beetje minder zijn…Daarom, Ti-Ta-Tovenaars, AUB nog een beetje foto’s, om ons er van te overtuigen dat de jeugd de fakkel heeft overgenomen. Ieder jaar een beetje meer.
Is het een vermetel verlangen (=zonde) om te suggereren dat alle standbeelden van alle Coburgers, die her en der onze steden en het landschap ontsieren, te hersmelten om er evenveel beeltenissen van Borms en andere Vlaamse voormannen van te maken? Als men het brons van de paarden meerekent, kunnen dat er heel veel zijn. Stel de beelden, zoals dat van Winston Churchill ergens in Londen, gewoon op het voetpad, tussen het volk. Dàt is de plaats van grote mannen. Niet zoals de verwaande kwasten doen, hoog boven het volk, te paard als beschermers van dat volk, zwaaiend met messen als de eerste de beste zeerovers. .
Of beter, rekening gehouden met de enorme meute paspoort-belgen, plaats ze toch maar op solide sokkels met een sterke smeedwerk omheining rond, genre Rubens op de Groenplaats in Antwerpen. Daar, tussen de mensen, kunnen ze waken over de rust in de straten…
En moest ik een tweede suggestie mogen doen? Verspreid het gerucht dat van uit hun blikken camera-bewaking stroomt. Wat uiteraard niet zal, want de echte camera’s staan elders verdekt (en mobiel) opgesteld. Desnoods verbonden met een scherpe sirene, zoals op sommige Engelse bussen. Wie als hangjongere teveel ’hangt’ (ahum!) is meteen onloochenbaar geïdentificeerd en rijp voor transport. Enkele reis, richting thuisland…
Ja, ik weet het. Dr Borms zou bij deze woorden zachtjes zijn wijze kop geschud hebben…..Maar potdorie juist daardoor was hij een willig slachtoffer voor de belse bloedbende. Zeg mij dus na: ‘met alle Chinezen, maar niet met den dezen! ‘

Geen opmerkingen: