zondag 31 mei 2009

EEN PVDA+ KAMERAAD SPECIAAL BELICHT

EEN PVDA+ KAMERAAD SPECIAAL BELICHT
Gisteren plaatste ik hier een post over de PvdA+, zonder speciaal de aandacht te trekken op een personage, kort en vuil, zoals hij ze het liefst vertolkt.
Ik bedoel
Daan Hugaert (acteur),
die we allemaal kennen als de bokkige jaloerse, naijverige ex-rijkswachter Van Deun in Witse, en als de brutale drugsmokkelaar en drinkebroer Eddy, in Thuis.
Het personage moet hij niet spelen, hij IS het personage.
Bij Witse is hij de meinedige ex BOB-ër Van Deun, meeloper in het verhaal, die graag hoger-op wil via gevlei en overdragerij, maar de eeuwige tweede moet blijven, spijts zijn veronderstelde ‘relaties’ bij de Rijkswacht. Zal wel een partijkaart bedoeld zijn. Dienstklopper, graag in het gevlei bij het ‘management(, die er interne persoonlijke dossiers over zijn collega’s à la Stasi op na houdt, kortom, Van Deun is een typische PvdA-ër….
In Thuis; komt zijn personage nog duidelijker in de verf in de rol van Eddy, de ‘hitsige’ vriend, sjoemelaar-ritselaar van Nancy, de hoer in bed en meid voor alle werk.. Den Eddy is een echte zuipschuit, hoerentoeker, proifiteur, die probeert, want hij is niet op zijn mondje gevallen, overal de ‘il simpaqtico’ uit te hangen. Hondsbrutaal en vulgair, hem op het lijf geschreven…Kortrtom, Eddy is een typische PVDA-ër…
Op de rest van de ‘auteurs’, ‘scenarioschrijvers’ ‘grimeurs’ en WC-madammen die eventueel op de lijst stonden heb ik niet gelet. De schrijver van Witse kan en wil ik niets verwijten (moest ik dat al kunnen!) maar over de immoraliteit die afdruipt van het scenario van Thuis zou ik boeken kunnen schrijven. Huwelijkstrouw? Lesbische toestanden om bij te kwijlen (!) Arbeids-ethiek? Realiteitszin? Polygamie?! Eerlijkheid?! Vandaag gediplomeerd loodgieter, morgen gediplomeerd taxi-chauffeur, vandaag secretaresse-telefoniste, morgen gediplomeerd masseuse….hoogmoedig doktersgezin dik in de verf – voor dokter gestudeerd in Canada en hier zomaar in ’t gelid als co-dokter in weeral een PvdA-ding, een dokterspraktijk…Leven die mensen in een glazen stolp?
En dat wordt dan op ons gesmeten in ‘prime time’ als er anders op TV niets is, buiten Familie op VTM, het ene al kinderachtiger en tendentieuzer dan het andere, daar waar televisie het medium bij uitstek is voor volksverheffing. Gaan die mensen dan nooit om het hoekje kijken baar de Nederlandse, de Franse, de Duitse en vooral de Italiaanse zenders? Daar vindt men avondvullende ontspanning, daar vindt men niveau, stijl en klasse. Daar loopt men niet slonzig gekleed in beeld alsof men juist uit de badkamer komt na een nachtje doorzakken...Daar is de taal geen gekuist dialect, daar draait men niet in kringetjes rond ‘de vrienden’ van het scherm, of ‘de vrienden’ van de partij….
Kortom: de tijd drigt, anders zijn onze mensen voorgoed afgevlakt en gelijk geschakeld, naar beneden toe.
Nu hou ik mijn hart vast, dat ik hem, den Eddy, of Van Deun, veel te sympathiek heb voorgesteld, die Daan Hugaert. Bij zodanig, dat als U hem in ’t vervolg bezig ziet, geneigd bent om meteen gans de PvdA in huis te halen. Ik zou zeggen, Pas Op! Die vent heeft inderdaad spelers-talent! Pas op echter! Want na een paar tellen is al Uw frigo leeggefret en al Uw bier opgezopen, is hij met Uw vrouw willen in bed duiken, of heeft hij U verlinkt bij de Flikken, en krijgt U die Croonenberghs, het pistool schietensklaar, aan de voordeur, om het avondprogramma als een schoolwicht, handen in de zakken, af te dreunen.
Vergeet het niet! Want, zo gauw de mestvaalt van de Reyerslaan opgekuist is, gaan die typekes op zoek naar ander werk. Desnoods in de politiek! En hoe kunnen ze zichzelf beter bedienen, dan bij U, Thuis, bij Uw eigen familie, om inspiratie op te doen voor hun volgende ‘soap’…

Pssst.
Mijn vrouwtje verstond die + niet, als achtervoegsel bij die PvdA. Zij dacht dat de PvdA overleden was, en ze vroeg zich af waarom ik daar dan zoveel woorden wilde aan vuil maken. Tja, ik vraag het mij ook af….En dat voor een Hoogdag! Zou dat komen door dat kruisteken? Dan zijn die gasten misschien toch nog zo slecht niet….
Jammer dat de o zo christelijke CVP daar nooit is opgekomen! De +CVP…Wat (n draak van een lol!

Geen opmerkingen: