dinsdag 19 mei 2009

MIJN GROOTVADERS KLOK


MIJN GROOTVADERS KLOK
Mijn grootvaders klok was wel 100 jaar oud, maar ze tikte nog altijd secuur…Tot mijn grootvader heen was gegaan…
Neen, het is niet die klok uit onze kinderjaren die ik bedoel. Het is meer de zandloper van Pietje-de-Dood, die tikt.
Tikke-Tak. Tikke-Tak en opeens was het gedaan, toen mijn Grootvader heen was gegaan….Als het nog maar zo lang duurt! Want de haatbaarden (zie foto voor de liefelijke aanblik van een aanminnig vreedzaam man die U liefst niet, ik herhaal niet aan Uw vrouw laat zien, uit schrik voor nachtmerries) worden ongeduldig. Want in termen van oorlogvoering weten ze, dat, als de stilte voor de storm te lang duurt, de vijand, wij dus, wel eens zou kunnen ontwaken.. Een schaap moet zich inderdaad gewillig laten afslachten…
En de rijkbetaalde Grote Geesten die er zich op beroemen als nooit één voor hen, het Land te besturen?
Wel….Het is een beetje beschamend om zeggen, maar al vele jaren lukken zij er in om zich te laten herverkiezen…..En voor we ze kunnen laten veroordelen, zijn ze al lang binnen….
Ziehier wat mijn goede vriend Michel mij schreef.
Dan zie ik voor mijn (ongeoefend) geestesoog een Scrooge-aachtige figuur wegduiken in het halfduister waarin Charles Dickens meer dan een eeuw geleden zijn trieste personages liet optreden. Alhoewel hij (of zij?) het gelaat probeert te verbergen, herken ik in deze persoon de ascetische trekken van een gewezen senaatvoorzitter, gelijktijdig uitgerust met de priemende blik van een nog in functie zijnde BuZa-minister of van die Liegende Guynocchio, het beeld is ietwat wazig. Het kan ook de omhooggevallen breedsmoelkikker zijn uit Oostende, of de Gestrikte uit Mons en ik meen ook de heks Cruella en Madame 1000foisnon te herkennen, maar ja, zoals ik al zei, het beeld wordt waziger, naarmate ik het beter wil observeren, en houdt in zich zowat alle tenoren van de hedendaagse politiek, die zichzelf gemandateerd hebben om te regeren….Als koor, lijk in een Grieks dram, hoor en zie ik de gekende figuren uit de Vlaams Nationale oppositie staan ietwat afwezig, meewarig het hoofd schuddend….Bij nader toezien schittert er, schtig wegschietend, in het halfduister zelfs af en toe de flikkering van een koningskroontje…De figuur sluipt naar een verhoog(speciale belichting), waar de dertig zilverlingen geteld en hersteld worden, en dan valt alle twijfel weg: het is Judas die ik daar bezig zie…tot de figuur, onherkenbaar in elkaar gestuikt, en met slepende tred, een sterk stuk touw in de hand, zich meet gebogen hoofd en sleepvoetend verwijdert. Judas, de Gevallen Engel, die later, zichzelf verhangend, in de eeuwigheid zal terechtkomen als Judas de Verrader….
O ja! Juist! Niet vergeten! Vòòr hij zich verhing, was hij naar de Priesters in de tempel geweest, om daar hun bloedgeld, de dertig zilverlingen, rinkelend op de tempelvloer, voor de voeten te smijten, roepend: ‘Ik heb door Uw schuld, een Rechtvaardige verraden’…..Dat Danneels op de achtergrond net als de andere Priesters, zijn gezicht probeerde te bedekken uit eerlijke schaamte, is een verzinsel van Extreem Rechts, die op die manier zichzelf in het verkiezingszonnetje te zetten….
Ik denk, maar wie ben ik, dat die dag ook een verkiezingszondag moet geweest zijn…..Waarna ik, na de bedenking van mijn goede vriend, waarvoor dank, U overlever aan Elsevier….waar het doemdenken in kille ambtelijke taal verwoord wordt…..Maar hoe het komt dat Nederland 4000 cellen over komt, is mij een raadsel. Beter bestuurd? Schrik voor Geert Wilders? Dan is het hoog tijd dat wij weer samenvoegen wat nooit had mogen gescheiden worden…
*
***

De binnenlandse veiligheidsdienst van Duitsland waarschuwt dat islamitische organisaties zoals Milli Görüs de islamitische wetgeving sharia in bepaalde gebieden in het land willen invoeren.
Foto Terreurverdachte Adem Yilmaz (R) in de rechtszaal in Düsseldorf
Lees ook
• Amsterdam zet samenwerking met moskeeën stop
• Den Haag jaagt op geheime islamitische internaten
• Britse politie: Tweehonderd kinderen potentieel terrorist
• Politie pakt zwaarbewapende jihadist op
• Rapport: duizenden terroristen actief in Groot-Brittannië
• Marcouch: Slechte aanpak radicaliserende moslimjeugd
Dat blijkt uit documenten van de Duitse geheime dienst, meldt de krant Bild.
Minister Wolfgang Schäuble (CDU) van Binnenlandse Zaken legt vandaag een verklaring af over het rapport.
Terroristenkamp
De binnenlandse veiligheidsdienst van Duitsland waarschuwt verder voor een sterke toename van fundamentele moslims en radicalisering van moslimjongeren.
De veiligheidsdienst signaleert dat Duitse moslims steeds vaker naar Pakistan reizen om daar te trainen in terroristenkampen van Al-Qa’ida.
Duitsland is volgens de autoriteiten een belangrijk doelwit voor terroristen. Ambassades en bedrijven in het buitenland lopen een groter risico op aanslagen.
Geweld
Het rapport meldt verder dat het aantal rechtszaken tegen extreem-rechts sterk is toegenomen.
De nationalisten zijn het afgelopen jaar gewelddadiger geworden en zoeken vaker de confrontatie met extreem-links.
Door Luc van Kemenade

Geen opmerkingen: