donderdag 7 mei 2009

POUR LES FLAMANDS LA MEME CHOSE


POUR LES FLAMANDS LA MEME CHOSE

Vlamingen! Sprak aldus Albert van Seks en Coburg Gotha, de trouweloze echtgenoot van de wulpse Duitse Prinses Elisabeth van Beieren, toen haar landgenoten met veel omhaal en nog meer lawaai ons land binnenvielen, die 1este Augustus 1914, Vlamingen! Sprak hij, Gedenk de Slag der Gulden Sporen! En gij, Walen, gedenk de 700 Franchimontezen (die Koing kon dus rekenen: 700 tegenover de duizenden doden op Groenighe: mooie voorafbeelding van de gesneuvelden) en na 4 jaar IJzer en miljoenen nutteloze doden, kon het land herademen, en werd er gehouden een groot banket, en het hoofd werd op de tafel gezet. Onder het spelen en zingen van de Brabançonne. Want de Koning had gezegd: Vlamingen, vecht! En redt mijnen troon: jullie zullen, nà de oorlog niet te klagen hebben…
Wij weten ondertussen al bijna 100 jaar hoeveel Koninklijke Beloften waard zijn René Declercq (Deerlijk) heeft er een paar mooie gedichten aan gewijd….Ze staan op Internet (Start bij Google/Wikipedia) en ze zouden best op iedere Vlaamse gazet iedere dag op de frontpagina herhaald worden. Want er is nog niets veranderd….
Hoe kom ik tot Koning Albert, de Koning-Soldaat-Rotstuimelaar? Omdat ik grote twijfel heb als hij zijn historische woorden niet in ’t Fransoos zal gezegd hebben. Want in de Vlemsche…Kijk, daar dacht ik aan, toen Angeltjes deze middag een luimig stukje Nederlands, maar in de grond zeer triestig, aanbood als PUB voor BUB.
Hier gaan ze, en ik doe graag mee aan deze publiciteit, zodat die van BUB kunnen berekenen op ons!
Alhoewel het VERBOTEN ist in de sperperiode betaalde reclame te voeren, zijn wij met genoegen gezwicht voor het genereuze aanbod van BUB.
"U bent ongetweifeld veel Belgische Belgen die verkocht zijn aan Vorst, Vaderland en Macht, laat uw lezers kenbaar zijn van onze bestaan. Wij berekenen op u."
Zoiets kan je niet weigeren.



Voor de overtuigden onder u heeft de redactie nog een speciale inspanning geleverd en voor een verrassing gezorgd. Klikt u maar op onderstaand bruggetje : ontroering en schoonheid zullen u deelachtig worden.
Let wel : wij ontraden sommigen onder u om te klikken , zoals de trouwe lezers Jean, Fee, Methusalem, Marleen, Jos, Senior, Tjenne, Christina, Frank, Janice, Stradi, Lucky9, Joos, Daniel, Jeanine, Hubert, Regus Patoff, Etienne, Marie-Rose, Jan, Wim, Walter, Victor van Vosselaer, Guillaume, Stingray, Greet, Lieve, Mille, Marc, André, alle F(PH)ilip(pes) van het VB, en mogelijk nog menig anderen.
http://www.youtube.com/watch?v=1q9-yITkwTM
Ik kon het niet laten. Heb het bruggetje genomen. En ziehier wat gebeurde, en dat ik als lezersreactie gepost heb bij Angeltjes. Voorstel: hou die link YOUTUBE onder de hand, mensen! Na korte tijd zal dit een rariteit worden die misschien veel geld waard zal zijn voor verzamelaars van griezelverhalen. Stemmen uit een donker verleden met Brusselse kamermuziek en smachtende Koninklijke koppen….

Schattebouten! Engeltjes!
Bij Luc van Balberghe staat er ook zo’n soort link (rechts, onderaan), met waarschuwing ‘hier niet klikken’. Voor wie, net als ik, toch de uitdaging aangaat, het is een aanradertje voor mensen met veel tijd. Doen! zou ik zeggen.
Ik dacht dus ook aan zoiets hier bij jullie – en lap! De verrassing was compleet! Het mirakel was een feit. Jullie hebben de patriottische vrede met mijn (lieve) oude schoonvader herstel dat ze nu nooit meer stuk gaat!
Het verband?
Jullie onverwacht opklinkende Branbaçonne uit mijn computer-boxen en mijn schoonvader, pas aangekomen voor een prettig verlof, die de deur wil openen met de roep op zijn lippen ‘Aperitief is klaar’…De man denkt/weet:houdt er rekening mee dat hij als gepensioneerd (Franstalig) Staatsambtenaar te gast is bij een koppel gepekt en geverfde anti-belgicisten, en wat ziet/hoort hij als hij onverwacht mij bezig ziet aan de computer? Toch wel zijn geliefde Brabançonne, waarvoor hij, met zijn bijna 90 jaar, nog vlot en gracieus in de houding springt.,.tot uitputting van het geheel. In de 3 landstalen dan nog, want van onderbreken wilde hij niet horen. Wil dus zeggen tegen aan de vijftig keer hetzelfde deuntje, want de man kreeg er niet genoeg van, en moest begot nog mijn schoonmoeder erbij halen, om samen te genieten van deze onverwachte vaderlandse meevaller. En dat te gast zijnde in Berlusconi-land!
Mijn schoonvader heeft, denk ik, voortaan en zonder woorden, een verkeerd gedacht van wat een echte flamingant is, want hij gaf ondertussen te kennen te willen bladeren in mijn stapel oude flamingantische lectuur. Heel stichtelijk, denk ik. Want hij, nooit ziek geweest zijnde en sterk als een teddybeer liet hij vroeger al eens los, dat hij waarschijnlijk langer zal leven dan zijn gewezen werkgever…Hij sprak niet uit compassie, maar uit bezorgdheid voor zijn (ruim) ambtenaren-pensioen….
Angeltjes toch! Wanneer die deuntjes met o zo vele pejoratieve herinneringen uit mijn geheugen zullen gewist zijn, weet ik niet. Maar ’t zal meer tijd vergen dan U denkt, want die man loopt nu, grijs en gebogen, rond al neuriën ...’voor Vort, voor Vrijheid en voor Recht’ zonder er zich rekenschap van te geven dat hij zijn hele leven lang beter drie keer ‘voor Vorst’ had gezongen, want Vrijheid en Recht dat was al die tijd voor een andere planeet.
Maar hem doen stemmen voor Nr 7, Vlaams Belang, zal er deze keer nog niet inzitten, denk ik….Daarvoor is voor hem het hemdje nader dan het rokje….Maar eenmaal de pensioencheck achterwege zal blijven (doordenkeertje) denk ik aan ‘Change! Yes we can’!

Geen opmerkingen: