woensdag 13 mei 2009

TSCHELDT NIET VERGETEN AUB

‘TSCHELDT NIET VERGETEN AUB
Ik moet iets bekennen.
Waarschijnlijk hadden jullie zich al afgevraagd hoe iemand zoveel tikfouten (alleen tikfouten?) in een tekst kan krijgen als ondergetekende. Wel, het is niet moeilijk. Het is…gemakkelijk. Vooral voor iemand die slechtziende is. 80 % gehandicapperd en spijts dat niet weg te branden van het Internet….Ja? Ziet U, met een beetje hulpmiddelen, veel innerlijke dwang waaraan niet weerstaan is, en wat geluk, gaat het. Gaat het een beetje. Komt daarbij, dat ik slechts zal zwijgen, als op het laatst de 2 strijdpunten van mijn partij bereikt zijn: Vrijen Onafhankelijk Vlaanderen, waar we baas zijn (en blijven!) in eigen huis. Dit is, weet U, ONS land!
En, ja! Die ‘Spellings-verbeteraar’ is een goed hulpmiddel, die grotendeels mijn ‘dislexie’fouten probleemloos en hardvochtig blijft onderstrepen tot de rechtzetting, incl. gesakker, geschied is. ….
Waarom die bekentenis, en waarom NU die bekentenis?
Wel, de meeste teksten die ik onder ogen krijg, zijn onleesbaar klein geschreven. Daarvoor bestaat een geijkte procedure die ik wel wil verklappen: in blok zetten; kopiëren via klembord, in word-document brengen, en de minuscule lettertjes omtoveren tot de grootte van erwten.
En daar sta je dan, met een prachtige tekst, waarvan het je spijt dat het niet de uwe is….
En dan komt de verleiding: zoiets kan je toch niet ‘deleten’!?!? Zoals nu weer, met ‘SCHELDT;;;;
En als je het eens zou overnamen, met bronvermelding, uiteraard, en links en rechts een beetje commentarieerde? Een soort van persoonlijke toets meegeven? Ter lezing aanbieden aan de wijde wereld, waar er waarschijnlijk veel mensen rondlopen, lijk ik, vroeger leefde. Voor niets geen tijd. Zelfs niet om te leven…En zo krijgen die een soort ‘Rundschau’ over gebieden waar ze anders zeker niet terecht zouden kunnen. Omdat ze minder tijd en interesse hebben voor wat echt telt. Ze op de weg zetten (als ze dat al niet zijn) om uit te komen voor een eigen mening….Een soort vrij persoonlijke ‘free speach’, maar dan in ’t Vlaams. Nederlands bij tijd en wijle! Alhoewel ik vind, dat voor huiselijk gebruik, niets boven de eigen moedertaal gaat: het dialect us…..
Kijk, nu weer. Mag nog duizend keer copy-right op staan: de laatste zin van onderstaand artikel, overgenomen uit ’t Scheldt (voor de zonderling die nog altijd geen abonnement heeft!), is het mij meer dan waard om verspreid en bewaard voor het nageslacht, te worden: Voor mij komt hij in een kader! Om op dezelfde hoogte worden gehangen als een cartoon ‘zonder woorden’ Want het is een zin als een ‘zwart gat’, die namelijk een universum van betekenissen en zelfs van hoop in zich draagt…. Een ander droomwoord is ook ‘drugcabrio’ , droomwoord in de zin van een woord te mooie om gedroomd te worden….Niet, uiteraard, voor de lading onder die vlag….

Dank U, Heer Ben Murrath, van ’t Scheldt en dank U, Jos van Noord, verbonden aan De Telegraaf.

Wij (die van ‘tScheldt) danken de auteur én de krant voor de toelating tot overname van de column.


Moeten de Britten een ongewenste bezoeker straks als gekozen premier alsnog met fanfare binnenhalen?
Jos van Noord

MAROKKAANSE SARREKOPPEN

Helemaal Haags, namelijk groen en geel, erger ik me aan die Marokkaanse snotapen. Telkens weer die groepjes. In de tram, in winkelcentra, op de boulevard, in de stationshal, hangend op
elke hoek, in de bioscoop, overal klitten die klieren.

Eigenlijk ben ik deze ettertjes allang zat en ik heb de indruk dat ik niet de enige ben. Anderen
het leven vergallen, dat is de dagvulling van deze Marokkaanse leeghoofden, die verder niks anders te doen hebben dan klagen: dat wíj discrimineren, dat Nederlanders weigeren om Marokkaanse jongeren in dienst te nemen. Dankjedekoekoek!

Waarom willen, van alle nieuwkomers, nu juist Marokkanen zich niet aanpassen? Zelfs dat lukt deze lanterfanters niet! Eigenlijk wonen ze hier niet eens, ze wonen in dat achterlijke Berbergebied, want daar bouwen ze hun huizen, uit het zicht van onze fiscus.
Kaapverdianen, Congolezen, Vietnamezen, Libanezen, zelden problemen.
Turken, Irakezen, Koerden? Gaat ook wel. Maar het strandseizoen is nog niet begonnen
of het is al weer gesodemieter met die Marokkaanse lamstralen. Onze internationale stad aan zee. Met keiharde moskeemuziek vanuit hun drugscabrio's stapvoets over de Strandweg,
dagjesmensen uitdagen en bespuwen, wandelaars treiteren. Dat belooft nog wat voor de zomer.

Zo'n twintig Marokkaanse misbaksels doken vorige week vanaf de boulevard bij een strandtent in de luchtkussens, waarop kinderen aan het spelen waren. Het grut zocht huilend troost bij de ouders, las ik in mijn krant. Je bloed wordt toch karnemelk! De strandtenthouder werd bedreigd, want dat hoort er in islamitische klierkringen helemaal bij en tegen de tijd dat de politie kwam
aankakken, waren de pestkoppen al vertrokken, zo verontschuldigde politiezegsman
Wim Hoonhout zijn slappe hap.
‘Ik kreeg te horen dat ik beter kon sluiten als ik last had van Marokkanen’, zegt de strandpaviljoenhouder. Denk nou niet dat je vanuit de Marokkaanse gemeenschap iets hoort.
Dat die zegt: Khalas, nú is 't uit, want die jongelui verpesten 't hier voor ons! Welnee, je
hoort niets. Logisch, want ze kunnen en weten niets. Ze weten niet eens wat hun eigen kinderen uitspoken, moe is analfabete en zit de hele dag voor de Marokkaanse tv muntthee te drinken,
hunkerend naar haar huis in Ksar-al- Kabir. Dat het NOS-Journaal opent met Marokkaanse
sarrekoppen die een transseksuele vrouw haar huis uit jennen: als ingeburgerde Marokkaan zou je je toch kapotschamen. Draai het eens om: gaan Nederlandse kinderen in Al-Hoceima ook zo tekeer? Alleen als weldenkende Marokkanen in ons land hun jeugd snel tot de orde roepen, is het onheil nog te keren. Anders luiden de komende verkiezingen de ommekeer in. Moeten de Britten een ongewenste bezoeker straks als gekozen premier alsnog met fanfare binnenhalen

***
***
Heb ik nu niet de indruk, in plaats van Den Haag (NL) eender welke stad in Vlaanderen te hebben gelezen? Dezelfde symptomen, dezelfde snotapen. Vandaag een beetje saccochen-trekken binnen loopafstand van Mammie, morgen met snelle motoren of hippe drugcabrio’s uitzwermen over gans het land, levend van inbraken en hold-ups, en overmorgen benden vormend, klaar om te stenigen wie gestenigd moet worden, en om met hoofd voor van de hoogste rots te stoten zij die volgens de Koran van de hoogste rots met het hoofd voor moeten gestort worden
Nl/Vl, denkt om Uw saack!
Jullie met de PVV, wij met het VB, over de Staatsgrenzen heen, die slechts gestuntel van mensenwerk zijn, en, zoals in Het Oude Testament, laten wij onze ploegijzer omsmeden tot zwaarden. Churchill was, net als de anderen, heel zeker een oorlogsmisdadiger, maar deze keer had hij het nog juist (1938) ‘Zweet, bloed en tranen’, maar hiermee, en met een beetje hulp van Uncle Sam, behaalde hij de V, van Victory, en Eeuwige Roem…..

Geen opmerkingen: