donderdag 18 juni 2009

SPONSEN ZIJN NIET ALTIJD WEEK

SPONSEN ZIJN NIET ALTIJD WEEK
Neen, natruurlijk niet. Er zijn zelfs sponsen die Sponssteen zijn. En dat is maar goed ook. Er zijn al slappe wekelingen genoeg!
Het is altijd aangenaam op bezoek te gaan bij http://www.sponssteen.be/ en ik zou iedereen aanraden dat regelmatig hetzelfde ook te doen. Die man is geen veelpleger, hij is eerder sober, maar wat hij vertelt houdt aan de ribben. Af en toe verkondigt hij zaken waarmee ik niet helemaal akkoord ben, maar dat maakt het juist zo boeiend.
Zijn laatste artikel, waaruit onderstaand uittreksel is gelicht, heeft hij uit MIJN hoofd geschreven, waar het al enkele dagen in rondtolde, maar ik kreeg het niet helder gesteld. Het was er, springlevend en duidelijk, maarongeboren. Ongekend van woorden, zou Gezelle zeggen. Daarom ben ik zo blij dat hij het werk gedaan heeft om alles neer te schrijven. Helder, duidelijk, zonder veel omhaal van woorden, direct to the point. Beter dus dan ik.
Eerst dacht ik dat Angeltjes voor mij het werk zouden opgeknapt hebben. Wat ze dus niet deden, God weet waarom.
Of stonden ze, net als ik, voor dat vreemde woord ‘assertief’, zoals gisteren weer mijn Duitse herder, die, in een verlaten hoekje van de tuin, oog in oog met een sissend slangenbeest, luid blaffend en met getrokken tanden de aanval inzette…in marche arrière….Ik jad al mijn taalgevoel geraadpleegd, en ook, voor alle zekerheid, Wikipedia maar de stap zetten van ‘assertief’ naar Bart DeWever leek mij toch te gewaagd…Ik vermoedde dan ook een valstrik, en vreesde voor het moment dat bij Bart de aap uit de mouw zou komen. Want met die man weet men nooit! Hij is geen slang, maar toch is hij zo glad als een paling. En palingen die voor Vlaamse Leeuw gaan spelen, is dat ook niet een beetje een vreemde combinatie? Denk aan mijn Duitse Herder en die slang van daareven… Die twee in één: dat moet een mythologisch monster uit de prehistorie zijn….
Kwam daar nog bij het pejoratief klinkende woord ‘usurpatie’ en dan wist ik het helemaal niet meer!
Maar nu weet ik de oplossing van het enigma! Vriend Hubert Sponssteen heeft het derde woordvan het driemanschap vroegtijdig, en vòòr Bart uitgesproken: rebellie!
Hij zet ze op een rij: assertief – usurpatie – rebellie…. En dan weet ik het opeens! Althans ik durf hopen het te zien….Want als dat waar is, dan zeg ik Albrecht Rodenbach parafraserend: ‘Ween van spijt, DeWinter, en gooi Uw kroon naar DeWever”
Maar eerst zien, zei de blinde, en hij had 7 jaar op zee gevaren en nog geen water gezien….
Nu echter is het mijn beurt: ‘Ik wen vanspijt, en werp mijn kroon(tjespen) naar de Spons!
Na lezing, volhardt en tekent;
André Baert
Pssst

Ik ken geen Latijn, maar voel aan mijn kleine teen wat het woord pro nuncia miento! wil zeggen…Ik probeer het trouwens vruchteloos te spellen om het te kunnen uitspreken, om zo via de klank naar het Italiaans te gaan, maar ik breek telkens mijn tong. In ieder gaval, ik snap de…perceptie ervan….


Is het wegens die Belgische druk dat Bart De Wever de nieuwe Vlaamse regering aanport tot een minder onderdanige politiek tegenover België? Om er zeker van te zijn dat zijn boodschap opvalt, gebruikt hij een vernieuwde terminologie. Populistische slagzinnen in de aard van ‘Gedaan met geven en toegeven’, zonder franjes en vers uit de volksmond, zijn afgedankt. Maar de dure buitenlandse woorden die hij in de plaats heeft gezet, zijn mogelijk nog agressiever en zouden hem wel eens zijn reputatie van ‘democratische’ Vlaamse nationalist kunnen kosten. De toekomstige leiders van Vlaanderen moeten volgens hem ‘assertief’ (zelfbewust) optreden, bevoegdheden die nu nog centraal uitgeoefend worden, moeten ze ‘usurperen’ (onrechtmatig in bezit nemen). Hij voelt zich blijkbaar tamelijk veilig omdat, zo denkt hij, de verzamelde democraten niet nog een Vlaamse Vlaamse partij haar democratische rechten durven ontnemen.
Persoonlijk geloof ik niet dat De Wever zo hard zal blijven tekeer gaan. Zijn plan van assertieve usurpatie staat net niet gelijk met het dreigen met een coup. Hij zal dus moeten inbinden. Maar ondertussen moeten al de Vlamingen die hij aan het dromen gebracht heeft, hem dankbaar zijn. Assertiviteit … usurpatie … rebellie … pronunciamiento!

Geen opmerkingen: