woensdag 15 juli 2009

HERENIGDE NEDERLANDEN

HERENIGING DER NEDERLANDEN

EU trekt geld uit voor bouw van tunnel
en spoor in Maastricht en Amsterdam



De Europese Commissie trekt geld uit voor het spoor in het Amsterdamse havengebied en de ondertunneling van de A2 onder Maastricht.

Voor de A2 stelt Brussel 15 miljoen euro beschikbaar, het spoorproject krijgt 7,9 miljoen. Beide projecten profiteren van het economische herstelplan dat de Europese Commissie begin dit jaar opstelde. Minister Camiel Eurlings van Verkeer reageerde zeer verheugd. Gezien het grote aantal projecten dat meedong, is dit volgens hem voor Nederland een ‘zeer goed resultaat’. Met het herstelplan wil Brussel investeringen in de infrastructuur stimuleren en versnellen en zo de kwakkelende economie aanzwengelen.

In totaal is voor dit fonds 500 miljoen euro beschikbaar.

Dankzij de tunnel rijdt het verkeer over de A2/E25 vanaf 2016 onder Maastricht door in plaats van door de stad, wat zorgt voor een beter doorstroming van verkeer naar Belgiƫ en Duitsland. In het tweede project wordt het spoor dat in verbinding staat met een goederenremplacement in het
Amsterdamse havengebied geƫlektrificeerd. Het gebied sluit zo ook beter aan op het Europese achterland.
Bron De Wereldkrant

Commentaar
Dat ‘Europa’, wellicht ongewild, zorgt voor betere verbindingen tussen de beide Nederlanden, is…gewoon de ironie van de realiteit, die primeert boven elk verkeerd natie-gevoel.
Over de tunnel van de autostrade in Maastricht is al bekend dat hij even futuristisch is als de plannen van de Brulboei uit Oostende. Die wilde om de files te vermijden, gewoon een verdiep boven op elke autostrade bouwen. In Maastricht komt er nu een tunnel in twee verdiepen, om het verkeer dat nu bovengronds dwars door de stad loopt, via die ondergrondse doorgang te kanaliseren. De bouw schijn t te zullen verlopen volgens hetzelfde principe als men voorgevormde elementen in de Scheldestroom liet zakken voor de bouw van de Kenned-tunnel. Bovengronds worden lanen met plantsoenen, zitbanken en pleintjes aangelegd – verkeersvrij. De onderste tunnel – 4 banen in elke rijrichting – zonder uitritten, is bestemd voor het doorgaand verkeer. De bovenste is bestemd voor het plaatselijk snelverkeer, als een soort metro voor wegvervoer…
De ontsluiting van de haven van Amsterdam is alleen maar toe te juichen voor ons, heel-Nederlanders. Maar ‘die van Antwerpen’ moeten nu hun tanden wel stukbijten van afgunst : zij zijn zo veel dichter bij ‘Brussel’ en toch laten ze de kaas van tussen hun boterham pikken door…de kaaskoppen….
Vraag : waarvoor dienen de Vlaamse Euro-parlementsleden? Ben benieuwd welke uitleg we nu weer zullen krijgen.
In ieder geval is het een levende schande voor die van ’t Schoon Verdiep der Koekestad. Maar ja, we weten al lang dat hun ambitie niet verder richt dan Gay-Antwerp en naar alles wat beneden de gordel ligt, hangt of staat. En a props: nog niemand die op ’t gedacht gekomen is om bij ‘Europa’ te lobbyen voor de Lange Wapper? Dat is nochtans ook een project dat de doorstroming van ‘goederen en diensten’ doorheen Europa zou bevorderen…Al moet ik toegeven, dat Wallo/Brux nu niet bepaald daar veel voordelen van zou ondervinden. Wat misschien uitlegt waarom onze Noorderburen slagen daar wij, Vlamingen, er niet eens aan te pas komen….
Vandaar dat wij ‘Den Haag’ alleen maar kunnen feliciteren met beide initiatieven, die zoals gezegd, met tijd en boterhammen ook voor de Zuidelijke Nederlanden hun voordeel zullen hebben.

Geen opmerkingen: