zondag 26 juli 2009

UIT LIEFDE VOOR DE FIETS (Deel 1)


UIT LIEFDE VOOR DE FIETS (DEEL 1)


In Londen staat hij te boek als ‘The Beast from the South East’, Jos van Veldhoven, die met compagnon Keith James de fietswinkel Tour de Ville runt. De winkel is een half jaar open, maar het gonst van Tour de Ville in fietsliefhebbend Londen en daarbuiten. De twee hebben naam gemaakt….


in de cycle scene. Keith ‘The Masterbuilder’ werkte jarenlang bij de gerenommeerde fietsfabrikant Condor Cycles, ‘Joss Da Boss’ (28) maakte in Nederland furore als amateur wielertalent en als fietskoerier op diverse (internationale) kampioenschappen. Hij dankt zijn geuzennamen aan een stel krachtige benen.

Collector’s items

Tour de Ville is geen gewone fietswinkel. Bijna alle fietsen worden ter plekke gemaakt op
basis van ‘nieuwe oude’ onderdelen, ook wel ‘New Old Stock’ in fietsjargon. Er hangen frames van Rossin, Benotto of Colnago, ergens ligt een remmenset van Campagnolo, een Gios voorvork, een stel Binda pedaalriempjes. Allemaal klinkende - veelal Italiaanse – merknamen uit de wielersport van de jaren zeventig en tachtig. ‘Het is allemaal heel degelijk en mooi gemaakt materiaal’, zegt Jos. ‘In die tijd ging veel aandacht uit naar detail. Racefietsenfabrikanten Rossin
en Chesini bijvoorbeeld signeerden alle fietsonderdelen met sierlijke gravures.’ Naast de hardware zijn er old school Castelli wielershirts te koop, herkenbaar aan het geborduurde schorpioenlogo.
In vintage vitrinekastjes liggen handschoentjes van Gios in de klassieke WK-kleuren blauw, rood, zwart, geel en groen uitgestald naast retro fietsschoenen van Ernesto Colnago, het merk dat door
levende wielrenlegende Eddy Merckx werd geadopteerd. Bijna alles zit nog in de originele verpakkingen, die vanwege het fraaie design haastcollector’s items op zich zijn.’

Veertig frames

De meeste spullen haalt Jos uit België, soms ook uit Nederland en Duitsland. Als voormalig junior wielertalent heeft hij daar zijn vaste adresjes. Vanuit Londen zoekt hij vooral via internet. ‘Dat betekent voortdurend e-Bay en Marktplaats afschuimen en goed tussen de regels door lezen.’ Achter vage oproepen en foto’s gaat vaak een schat aan materiaal schuil, is zijn ervaring.
Het openingsassortiment van Tour de Ville komt voornamelijk uit de kelder van een oude Belgische ex-profwielrenner in Tongeren. ‘Ter oriëntatie voor het oprichten van de zaak waren we in België. Onderweg zag ik een bord hangen met ‘Uitverkoop. Daar moest ik naar toe. Ze blonken me tegemoet: zo’n veertig frames uit de jaren zeventig op een rij, nog nooit gebruikt! Maar ook andere fietsonderdelen en specifiek gereedschap uit die tijd. Hier konden we in één klap onze naam mee vestigen. Het was even onderhandelen, want de oude ex-wielrenner vroeg een flink bedrag voor zijn voorraad. Maar toen ik een foto van de juniorenclub Eycken-Tongeren uit het jaar
2000 met mij erop aan de muur zag hangen, was de deal snel rond. De man wist toen dat hij met een echte liefhebber te maken had. Ik heb de bus wel tien keer volgeladen.’

In de benen

De liefde voor de fiets zat er bij Jos al vroeg in. ‘De zomers stonden bij ons in Brabant in het teken van de Tour de France en andere wielerklassiekers van bloed, zweet en tranen. Als klein ventje zat
ik met ‘ons pap’ aan de buis gekluisterd. Mijn held was de Spanjaard Miguel Indurain. Die kracht, die snelheid ...dat wilde ik ook.’ Op zijn negende kreeg Jos zijn eerste racefiets. ‘Een tweedehands Gazelle. Ik voelde meteen dat het goed was. Ik en de fiets. Ik had het in de benen.’

Digitalliaanse Diverse Divergentia

Het is in dit verhaal (een nadenkertje..) zoals met de wijlen de Benelux: belgië de benen en Nederland de luxe….Tongeren kwam ter sprake, en Eddy Merckx, maar Joop Zoetemelk? Ka, in eigen land is die ook geen sant….

Weeral die nuchtere Hollandse koopmansgeest, hoe doen ze ’t toch! Met een goed idee en een pak rommel er op uit trekken naar een vreemde wereldstad, om daar een carrière uit te bouwen, gebaseerd op een hobby…

Ik wou dat dit artikel, banaal in de grond, iemand op een paar goede gedachten mag brengen…Want de wereld behoort aan de durvers!

Geen opmerkingen: