zondag 22 november 2009

OVER ANTI MATERIE


OVER ANTI MATERIE


Deeltjesversneller CERN in Genève draait weer

In Genève is de grootste deeltjesversneller ter wereld weer opgestart. De versneller moest vorig jaar kort na de ingebruikname worden stilgelegd. Er bleek vloeibaar helium in de 27 kilometer lange tunnel te lekken. Onderzoekers van het Europees laboratorium CERN willen de toestand direct na de oerknal nabootsen. Ze hopen
zo het antwoord te krijgen op fundamentele vragen over materie en anti-materie.
(De Wereldkrant 231/11/2009)

Bedenkingen

Als de gravitatie opgeheven is, kunnen we dan allemaal vliegen?
Hebben we dan geen aardolie meer nodig voor onze verplaatsingen?
Als iedereen kan vliegen, zullen er dan nog luchtvaartmaatschappijen nodig zijn?

Als de gravitatie opgeheven is, kunnen wij dan huizen en fabrieken bouwen in de ruimte?
Kunnen wij dan landbouwgewassen kweken op 3-doimensionele velden?
Waar bedindt zich alsdan het uitspansel?

Wat gebeurt er als iemand de gravitatie terug aan zet?

Antwoord.

Dan vliegen wij met zijn allen met onze smikkel tegen de grond en worden we bedolven onderdoor kilometers aarde en bouwpuin.

Vraag

Hoe zal die anti-materie gecommercialiseerd worden? Zoals de openbare weg, het Internet, of de Oceaan? Vrij voor iedereen?
Of zal het eigendom van de sterkste worden, met oorlogen tot gevolg?

Waar kan ik school volgen om te leren omgaan met anti-materie?


Is de waterstofbom krachtiger dan de anti-materie?

Is God, die overal is, ook in de anti-materie?
Of is de anti-materie meteen een soort ‘Zwart Gat’, zonder begin en zonder einde?

Zijn we dan waar het allemaal begon, namelijk bij de oer-knal?

CERN is een Europese organisatie die fundamenteel onderzoek doet naar elementaire deeltjes. De organisatie is gehuisvest ten westen van Genève op de grens van Frankrijk en Zwitserland.
CERN was oorspronkelijk een afkorting voor Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire (Europese Raad voor Kernonderzoek). Op 29 september 1954 werd de akte getekend die de raad ophief en verving door l'Organisation européenne pour la Recherche nucléaire (De Europese organisatie voor kernonderzoek). Niet veel later bleek dat ook deze naam de lading niet echt meer dekte (hoewel deze tot nog toe wel behouden is gebleven) en tegenwoordig wordt aan het CERN gerefereerd met: Laboratoire européen pour la physique des particules (Europees laboratorium voor deeltjesfysica). De naam CERN is al die jaren behouden gebleven als eigennaam voor het instituut en betekent tegenwoordig dus eigenlijk niets meer.
Bij CERN werken (in 2003) zo'n 3000 mensen voltijds. Ongeveer 6500 wetenschappers (van 500 universiteiten uit 80 landen) werken aan experimenten die bij CERN worden uitgevoerd. De experimenten worden uitgevoerd in een van de 6 deeltjesversnellers. Het doel van die experimenten is inzicht te krijgen in hoe de materie is opgebouwd: uit welke deeltjes bestaat de materie en wat zijn de krachten die de deeltjes bij elkaar houden.
Het wereldwijde web (www) ontstond bij CERN als een uitvinding van twee informatici, de Engelsman Tim Berners-Lee en de Belg Robert Cailliau.
Het onderzoek wordt gedaan door deeltjesversnellers, waarmee men deeltjes met grote snelheid (bijna de lichtsnelheid) op elkaar laat botsen. Tijdens de botsing vallen de deeltjes uit elkaar in elementaire deeltjes zoals quarks. Op deze manier hoopt men theorieën te vinden die de 4 fundamentele krachten (elektromagnetische kracht, zwaartekracht, zwakke kernkracht en de sterke kernkracht) kunnen verklaren uit één elementaire kracht.
In augustus 2008 werd de Large Hadron Collider of LHC in gebruik genomen, de grootste deeltjesversneller ter wereld. Met die versneller hoopt men het Higgs boson te vinden. Het Higgs boson is een deeltje dat andere deeltjes massa geeft en is het laatste nog niet geobserveerde deeltje van het standaardmodel van de materie.
Door een fout in de elektrische verbindingen tussen enkele supergekoelde magneten van de versneller ontstond er een lek waardoor vloeibaar helium wegstroomde. Dit had tot gevolg dat er in totaal 53 magneten vervangen moesten worden. Al met al leverde dit een vertraging van een jaar op.
.
[

Geen opmerkingen: