woensdag 16 december 2009

SAMENZWERING TEGEN HET VOLK














Herontdekking van de schandblok.




Dominees krijgen les in preken tegen de PVV

MARK D`AVIANO - 13 DECEMBER 2009

Op 15 februari 2010 krijgen dominees instructies voor preken tegen de PVV.

Op de website van de organisator staat:
Stichting Oikos is een oecumenische organisatie die zich sterk maakt voor armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling.

Wat mooi toch. Maar ze doen ook een paar projecten:

Oikos heeft naast de activiteiten en projecten onder de op deze website gebruikte thema's nog meer projecten. Zo heeft Oikos in de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met onderzoek naar het maatschappelijk rendement van kerken. Deze methode is binnenkort ook beschikbaar voor moskeeën en vrijwilligersorganisaties.

Belletje rinkelt. Eerder dit jaar kwam Oikos in het nieuws, met het onderzoek waaruit bleek dat het maatschappelijk rendement van moskeën erg positief is
Nu is er een project "Maatschappelijke onzekerheid, populisme en de kerken":

In de Nederlandse samenleving is sprake van toenemende maatschappelijke onzekerheid en een hang naar nationale eigenheid. Populistische politieke partijen spelen hierop in met het bieden van eenduidige en rechtlijnige oplossingen. Deze zijn vaak gericht op uitsluiting van groepen nieuwkomers, met name moslims. Op 15 februari 2010 organiseert Stichting Oikos een landelijke werk-conferentie voor kerkelijk kader over maatschappelijke onzekerheid en populisme.

Ook sommige kerkgangers voelen zich onzeker, onmachtig of boos. Eén van de taken van predikanten en pastores is om deze gevoelens serieus te nemen en tegelijk rekening te houden met de bijbelse boodschap van zorg voor de naaste en de vreemdeling in ons midden.

Hoe kunnen predikanten en pastores de vrees van gelovigen voor het verlies aan eigenheid en traditionele zekerheden serieus nemen, ook wanneer deze zich vertaald in een politieke stem op een populistische partij? Tijdens de werkconferentie worden antwoorden gezocht op de vraag welke bijdragen predikanten en pastores kunnen leveren aan het versterken van het basisvertrouwen in de samenleving. Biedt de bijbelse boodschap ‘vreest niet’ een handreiking om met deze zorgen om te gaan?

De conferentie biedt volop ruimte voor reflectie op deze complexe thematiek. Onder leiding van bekwame workshopleiders worden concrete handelingsperspectieven uitgewerkt.

Ofwel: wat moeten de dominees en pastores van de kansel gaan roepen tegen die enge PVV.

Uit het programma:

10.15 De hoorns van een dilemma door Willem Breedveld (onder voorbehoud)
Hoe werkt populisme en hoe kunnen we de huidige maatschappelijke onzekerheid begrijpen? En vooral: hoe kunnen kerken omgaan hiermee omgaan?

11.30 Politiek pastoraat?! door Jurjen Beumer
In de jaren ´70 en ´80 hevige discussies over de vraag of een pastor zich met politiek mocht mengen. Uitgangspunt was en bleef nadruk op individuele zielzorg. Maar het individu staat niet los van de grotere maatschappelijke en politieke context. Duidelijk is dat de kerken zich onthouden van het bedrijven van politiek. Maar hoe ver reikt hun maatschappelijke rol? Hoe schuurt die tegen het politieke domein aan? Hoe wordt er nu over “politiek pastoraat” gedacht? Inleiding in het “politiek pastoraat” toen en nu."

Wie is Jurjen Beumer? Mensen zijn niet alleen door strenge geestelijken als bisschop Gijssen de kerken uitgevlucht; het kwam ook door de enorme linkse politisering van addergebroed binnen kerken. Jurjen Beumer heeft de kerken 30 jaar geleden enorm beschadigd met zijn gedram in de "basisbeweging". Hij zei toen in de kerk: "Als je gelooft in de kernbewapening, kun je niet meer in de kerk komen".
Het lag natuurlijk aan de tijd: Het waren de jaren van de aktie. Tegen kernbewapening, tegen de kapitalistische uitbuiting, tegen de multi-nationals. Voor Nicaragua, voor de gelijkberechtiging van mannen en vrouwen, voor de dialoog met Oost-Europa. Het was de tijd van het of-of.
Nu is Beumer wat meer op de "spirituele toer", maar hij zet wel een uitroepteken achter "Politiek pastoraat?".

Nog iets leuks uit het programma van 15 februari:

12.00 Cabaret (onder voorbehoud)

Dat wordt vast lachen met de Islam natuurlijk

Daarna komen er workshops. Uit de toelichting:

In zijn artikel "Stil over Wilders, Kerken zoekend in reactie op PVV" (VolZin 10, 15 mei 2009) schrijft Maarten Das dat steunbetuigingen aan Wilders ook komen van pastores en predikanten. Een hervormde predikant, die in de media werd opgevoerd als 'PVVdominee', legt uit: "Het gaat niet aan alles wat 'anders' is, monddood te maken. Als je niet oppast, zijn allochtonen al snel de zondebokken bij alles wat in onze maatschappij niet soepel loopt. Maar o wee wie enig begrip toont voor het gevoel van onvrede, die wordt al gauw in het kamp van ultrarechts geplaatst. Daarmee ontneem je intussen wel een heel volk de nodige kanalen om dat gevoel van onvrede te laten wegvloeien."

Gaat het de kiezer in zijn of haar keuze voor een populistische partij vooral om islamkritiek of om maatschappijkritiek? Onderzoek wijst uit dat een belangrijk deel van de (potentiële) PVV-stemmers het niet of beperkt eens is met de anti-islamhouding van Geert Wilders.

Wat is dat nou weer voor onderzoek? Altijd dat geklaag dat de PVV een 1-issue partij is, en nu blijken de kiezers het eigenlijk toch niet eens te zijn met dat issue? Gekker moet het niet worden.

Een aardige reactie op het Volzin artikel bij bruggenbouwers.com, van Germen Roding:
Kerken moeten zich niet bemoeien met politiek. Geef des keizers wat des keizers is, geef God wat God toekomt, zei Jezus niet voor niets.
Als de voorgangers van de kerken meer de weg van Jezus zouden volgen, dus wel aan praktische naastenliefde zouden doen en niet aan politiek in allerlei zwaar gesubsidieerde belangenclubjes, zou dat wel eens gunstig kunnen uitpakken tegen de leegloop van de kerken.
________________________________________
Meer over Oikos:

Stichting Oikos is ook actief met het klimaat. Oikos is twee handen op één buik met de Stichting Mondiale Samenleving, met op 18 december een prijsuitreiking door CDAster Kathleen Ferrier.

Bij het blog van Joost Niemöller staat:

Overigens meldde extreem links onderzoeker Peter Siebelt in een reactie op dit weblog over de samenstellers van dit rapport Moskeeën gewaardeerd:
“Al bijna veertig jaar worden we getrakteerd op de dik gesubsidieerde nonsens van Oikos, het voormalige OSACI/IKVOS-netwerk. Dit bolwerk van de PvdA en GroenLinks heeft aan de wieg gestaan van de problemen met de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. Zo coördineerde zij o.a. in 1978 de actie van de 182 kerkmarokkanen (kerkasiel) en maakten zij zich sterk voor moskeen in Nederland.”
En Michiel Mans bleek Oikos ook te kennen:
“De Stichting Oikos, een oecumenische stichting die naar wereldwijde religieuze eenheid streeft, ontving ondermeer in 2007 en 2005 volgens hun eigen jaarstukken directe subsidie van Buza. Verder worden ze zwaar gesteund door allerhande kerkelijke, religieuze en aanverwante organisaties, waaronder ongetwijfeld ook weer de nodige gesubsidieerde zitten. Hoe krankzinnig wil je het hebben?”
Dat roept dan meteen weer nieuwe vragen op: Moet een ministerie wel opdracht geven voor een rapport aan een dusdanig ideologisch gemotiveerde club. Dan weet je toch al bij voorbaat dat al die zogenaamd objectieve cijfers niks waard zijn?

Het erg kleine financiële deel van het jaarverslag meldt dat Oikos subsidie ontvangt van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Mag die eigenlijk wel een kanselhetze tegen de PVV financieren?

Een andere gulle gever was het DSB fonds, maar daar komt gelukkig een eind aan. Verder blijken zowat alle kerken aan Oikos af te dragen. Misschien goed om hierover eens te praten met de dominee, pastoor of bisschop.

In 2007 (?) kreeg Oikos nog subsidie van minister Cramer van milieu. De Telegraaf schreef daarover:
Als uw milieuproject mislukt, hoeft u niet bang te zijn dat u uw subsidie moet terugbetalen. Schrijf gewoon een onbegrijpelijk eindverslag. Zo heeft de stichting Oikos 30.000 euro subsidie besteed om inzicht te krijgen in de rol die religieuze en levensbeschouwelijke organisaties kunnen spelen bij het behoud en duurzaam gebruik van biodiversiteit. Natuurlijk weet u wat biodiversiteit is, maar voor de enkeling die het niet weet: dat is de verscheidenheid in genen, soorten en ecosystemen in een bepaalde regio. Het eindverslag lazen we op internet. De conclusie luidt: 'De levensbeschouwing van boeddhisten, christenen, hindoes, islamieten en joden leidt tot een dempende werking van het gebruik van natuur- en milieugoederen'. U begrijpt onmiddellijk dat dit rapport bij SMOM is ingeslagen als een bom. Bij het ministerie van VROM praten ze er nog dagelijks over.

Verder geeft de antichrist Doekle Terpstra geld aan Oikos, via zijn vehikel ICCO. Vandaar de foto. Doekle kreeg weer een leuk rapportje terug, trouwens.

Check ook alumna Islamitische theologie Welmoet Boender: Ik werk voor stichting Oikos, een oecumenische organisatie die aandacht vraagt voor ontwikkelingssamenwerking. Ik werk voor het Kenniscentrum Religie en Ontwikkeling waar ik voorbereidingen tref voor debatten en conferenties omtrent de rol van religie in ontwikkelingssamenwerking.
Mijn kennis over religie en ontwikkeling zegt dat alle islamitische landen onderontwikkeld zijn, of er ligt olie onder. Daar zal je Oikos natuurlijk niet over horen.
Bron Hert Vrije Volk


Boeketje Digitalis


(Geplukt in de nabijheid van een Onwelriekende Dreef, misschien wel bij de samenvloeiing van Zenne en Rupel; nu de stinkstad BruxSSel niet alleen meer de mens, maar zelf de natuur verpest.)

Zij die de Goden willen treffen, slaan ze eerst met verdwazing….Wie die wijsheid verkondigd heeft, is mij ontgaan, het is ook al zo lang geleden, maar in ieder geval was het iemand met doorzicht en mensenkennis. En die misschien wel in rechtstreekse verbinding stond met de Olympus. Ik had het als gewone sterveling helemaal zo goed niet onder woorden kunnen brengen….

Wat ietwat dichter bij ons ligt, zijn de 4 Evangeliën waar men het verhaal in vindt van de vader die zijn kinderen een steen geeft om te eten, in plaats van brood, en een slang, in plaats van een vis. Wat va hem dus geen goede vader miek…Ja, hem zelfs degradeerde tot een wolf in schaapsvacht..

Daar ergens in datzelfde Schrift staat ook, dat hij die ergernis geeft, het beter voor hem ware, dat hij met een molensteen om de hals in het diepste van de zee zou geworpen worden. Zullen er ooit wel genoeg molenstenen gevonden kunnen worden?
Zouden deze parabels nu misschien, met het oog op de sharia, opgeborgen zijn in de moederschoot der Geschiedenis, wegens onaangepast aan de tijdsgeest? Na 2000 jaar is hun heilzame werking waarschijnlijk een beetje bekoeld…Hun gebruiksdatum zelfs al overschreven…Er is inderdaad geen plaats voor de Bijbel, Oud of Nieuw Testament, naast ‘Mein Koran’, waarin staat, niet dat men de naaste moet liefhebben, maar dat men deze met het hoofd naar beneden van het hoogste gebouw moet werpen….

Misschien krijgen die dominees en die pastors nu een voorbereidende cursus “Isalmistiek’ om daarna beter te worden omgeschoold tot immam? Want, eenmaal de ‘islam’ d.i.? ‘onderwerping’ voltrokken, zullen er veel vacatures moeten ingevuld worden….Redelijkerwijze mag men dus verwachten dat deze omgeschoolde dominees en pastors hun ambt zullen moeten weerspiegelen in hun kledij en hun leefgewoonten. Terug naar de soutanes, de lange priesterkleden die nu een Arabisch klinkende naam zullen krijgen. Weg met de tonsuur maar leve de volle zwarte baard en vooral leve de huwelijkse staat. Want met dat celibaat, zeg nu zelf, daar viel op de lange duur toch geen eer meer te mee te halen…Ook ‘Rent a Priest’ zal gemoderniseerd worden, onder de vorm van rondtrekkende sharia-rechtbanken, met Rijdende Rechters die hun penitentie-toestellen zullen meevoeren. Als daar zijn stenen voor echtbreeksters-steniging, kapmessen voor dieven-bestraffing, galgen voor Islamschenders en een hele karavaan kamelen vol met telkens 70 maagden (tot uitputting van de voorraad) als beloning voor zelfmoord-commando’s.

Laten we el wezen! Zo gauw zo’n omgeschoolde predikant het woord neemt en een beetje te vroeg en teveel de Nieuwe ‘godsdienst’ propageert, moet er een brede volksmassa onder luid protest het Godshuis verlaten. Lynchpartijen echter zijn niet gewenst. In ieder museum voor Oudheidkunde zal wel ergens een ‘schandblok’ te vinden zijn. Die zou in massa-productie kunnen gegeven worden. Klinkt misschien een beetje Middeleeuws, maar blijkt wel doeltreffend te zijn geweest…En goed voor de tewerkstelling..

Geen opmerkingen: