vrijdag 22 januari 2010

LIMBURG WAAR TURKEN THUIS ZIJN

.





.










LIMBURG WAAR TURKEN THUIS ZIJN

Toch geen luidsprekers aan minaretten Beringen
• woensdag 20 januari 2010

• Auteur: (pbvm) Onder de auspiciën van het Hof/La Cour, in De Standaard van gisteren, in samenwerking met Le Soir. Kerkelijk Goedgekeurd. Nihil Obstat.
BERINGEN - Er komen dan toch geen luidsprekers aan de minaretten van de moskee in Beringen. De moskeevereniging zelf heeft besloten om de aanvraag voor gebedsoproepen in te trekken.
Aanleiding is de 'grote tegenkanting' tegen de plannen. 'De moskeevereniging is geschrokken van de grote weerstand', zegt secretaris Ahmed Koç, die ook schepen is voor de SP.A. 'De vereniging heeft enkel negatieve reacties gekregen, niet enkel uit de hoek van het Vlaams Belang Beringen, maar ook van inwoners.'

Moslims teleurgesteld

De vereniging zegt zeer teleurgesteld te zijn. 'De leden hebben het gevoel dat moslims niet aanvaard worden', zegt Koç. 'Wat in Heusden-Zolder, in Genk en elders wel kan, kan in Beringen blijkbaar niet.' Het onderhoud met het schepencollege morgen donderdag is afgelast. Volgens Koç past één en ander in de stemmingmakerij tegen de islam. 'De moslims zullen hun geloof verder beleven', zegt Koç, 'maar dan zonder oproepen vanaf de minaretten. Nochtans wilden wij ons houden aan de wettelijke geluidsnormen.'

Eerste schepen Maurice Webers (SP.A) vindt het een mooie geste van de moskeevereniging gezien alle heisa, maar is niet gelukkig met de situatie. 'Dat het in Beringen niet kan, heeft alles te maken met het feit dat er twee Turkse schepenen zijn en met het Vlaams Belang', zegt hij.

De flyer van het Vlaams Belang die deze week overal in Beringen in de bus viel met op de cover een minaret en een luidspreker en het krachtige Neen, lijkt nu achterhaald. Maar de geplande meeting van het Vlaams Belang in Beringen, waarop ook Filip Dewinter aanwezig zal zijn, gaat toch door. 'Het zal zelfs een feestviering worden', zegt Bert Schoofs.

Schepen Maurice Webers wil laten uitzoeken of de folder van het Vlaams Belang een inbreuk is tegen de wet op het racisme.


Boeketje Digitalis

(half onder de voet gelopen)


Wacht eens….

Is dat een soort waarderingssubsidie waar geen enkele verantwoording over hoeft te worden afgelegd, zoals in Tilburg (€ 84.500 p.j. voor plezierreisjes en het gescheiden zwemmen? God wat zijn ze daar blij met Trots op Nederland!


Heren Turky’s…. Mag ik terzake even Uw aandacht?

Wij kennen in de Westerse wereld een ‘oefening’ waarmee zelfs de grootste agnosticus of atheïst bekend is. Ik bedoel het ‘gewetensonderzoek’.

Het is mij niet bekend of Moslims een geweten hebben, of, in voorkomend geval, of ze dat ook af en toe onderzoeken. Christenen of goddelozen, enfin, de Westerling in het algemeen, doet dat vanaf zijn geboorte, maar ik zal het proberen duidelijk te maken. Alhoewel lichtelijk hopeloos. Omdat, met wat wij weten van de Islam, alles gericht wordt door Allah. Hoe kan je dus spijt hebben, over wat Allah zelf heeft gericht? Wij, Westerlingen, beschikken daarentegen elk over een vrije wil. Zelfs om te zondigen tegen goddelijke of menselijke geboden of verboden. Daarna kunnen wij ‘berouw’ hebben, en zelfs door ‘een goede biecht’ of een flinke straf kwijtschelding voor verkrijgen. Zodat we keer op keer kunnen herbeginnen. Geeft wel een comfortabel gevoel. Onze God straft niet. Hij schrijft alleen alles op, en zal U op het einde van Uw leven confronteren met de afweging van Goed en Kwaad. U hoeft dat echter niet perse te geloven, want ‘ervaringsdeskundigen’ zijn nog nooit van her terug gekomen….

Ik vrees bij nader toezien, dat het te moeilijk zal worden. Ik wil vooral niet beschuldigd worden van “bekerings-ijver’, of iets diergelijks, want dan zegt Uw godsdienst dat mijn kop eraf moet…. Laat mij dus bij het op zichzelf al moeilijk Nederlands woord : gewetensonderzoek’ blijven. Is daar een equivalent voor in het Arabiers?

Ik kan een gewetensonderzoek het best vergelijken met iemand die boven op bvb een minaret rondkijkt, om beneden te zien. Hij moet daarvoor de minaret op, hé! Want als hij beneden blijft, ziet hij alleen zijn eigen tenen…

Dat is, wat wij Westerlingen ‘gewetensonderzoek’ noemen. Afstand nemen en dan registreren, om na een oprecht berouw, (alleen voor katholieken) vergiffenis te krijgen. En bij ‘vergiffenis’ hoort ‘penitentie’. Weeral Chinees voor een Turkey! Want hoe kan hij nu berouw hebben om gehandeld te hebben zoals Allah hem liet doen?

Penitentie….inderdaad een woord met een eerder embetante bijklank…


Psst

My English is een soort Dock-English, opgeraapt aan de dokken, en waarschijnlijk niet al te best. Uw landgenoten spreken ook niet al te best onze Nederlandse taal, hé….Sorry doorvoor! You are wellcom! Ik zou wel willen Turkye’s spreken,, maar hier in mijn eigen land is dat net iets teveel gevraagd. In Turkey spreekt men toch ook geen Nederlands?

À propos : nu ik U toch aan de lijn heb : in 2010 hoop ik naar Istanbul te reizen ivm met dat de Hoofdstad-zijn van Europa, om nog eens een paar van de Oud-Christelijke verwezenlijkingen aldaar te checken. Bede mij een paar adressen te verstrekken waar ik aldaar mijn Christelijke plichten kan vervullen. Liefst met uurtabel van de Vieringen.


Pssst II

Van hun Italiaanse landgenoten, die niet naar Beringen zijn uitgeweken, verneem ik hier dat, buiten hun amoureuze perikelen, de Vlamingen nooit problemen gehad hebben met hen. Zijn Italianen dan anders dan Turky’s?

Geen opmerkingen: