donderdag 28 januari 2010

REPUBLIEKEIN ? NATIONALIST ?

.




.









REPUBLIEKIJN ? NATIONALIST ?



Jantje zag eens pruimen hangen
O als eieren zo groot
’t Scheen dat Jantje wou gaan plukken
Schoon zijn vader ’t hem verbood…


Neen, Jan Peumans, die weigerde om samen met de overige komedianten op de thé te gaan bij de familie Sex-en Coburg, wilde geen verboden vruchten plukken. Hij wil alleen bekomen, door in het oog van de storm te komen, aandacht en stemmen te plukken. Het weze hem gegund, als die aandacht en die stemmen maar niet komen van VB-stemmers, die al dat konings-gedoe kotsbeu zijn sinds hun geboorte, maar van de Tjeven, enfin, zij die het Tjeef-zijn bijna beu waren, en nu de laatste stoot kregen om van mening te veranderen. Jan de Vlaamse Republiek ten bate…
Wel spijtig dat zijn baas, de Vette Vis, Jan zijn succesje niet gunde, bij het Gedapo-vrouwtje van de TeeVee. Bart was zichtbaar ontstemd en ik moet in het midden laten of dit door het onderwerp zelf kwam, het opgeworpen stof of door het voortdurend onderbroken worden.
Mag ik heel eventjes maar de vinger opsteken? Meester, ik heb een probleem met de woorden republikein en nationalist, die blijkbaar zodanig van elkaar verschillen dat er zo nodig een onderscheid moet gemaakt worden.. Een nationalist zou geen republikein zijn, en een republikein zou geen nationalist zijn?!
Zet die twee woorden even de een na de ander voor de verduidelijking op het Vlaams onafhankelijkheidsstreven en bijgevolg op het overbodig zijn van welkdanig koningdom…..
Zou dat willen zeggen, dat een NV-A-er de belse onstaat wil behouden, nadat de Sex-en Coburg-clan met pek en veren in de woestijn gestuurd is? Als het Koninkrijk een Republiek zou geworden zijn? Tiens! Tiens! Moeilijk om volgen!
Nu ik het zo stel, begin ik mijn vraag eigenlijk overbodig te vinden, Meester!. Bij de NV-A is men afwisselend Republiekeins Nationalist, of Nationalistisch Republikein, met de intonatie afgestemd op het te bereiken persoonlijk voordeel. van het ogenblik. Ja man! Dat is nu eens echte Gròòòòte politiek, los uit de mouw geschud door een groooot staatsman! !
Wat heeft men vlug bijgeleerd, door als oud VU-ers samen met de Tjeven op te trekken! Het kan vriezen, het kan dooien, als het maar opbrengt….
Zwarte of rosse kat, als ze maar muizen vangt? Dit beest heeft geen kleur, want is een kater, waaruit men liefst zo vlug mogelijk ontwaakt!
Ik heb één verstandig man hierover (zeer kort, wat dacht U!) gehoord, en dat was de stem van het rechtlijnige Vlaamse Belang, in de persoon van Fluppe De Winter. Waarom niet van meet af aan, mededelen dat de Vlaamse Regering ‘en bloc’ niet langer wenst te verschijnen aan het Hof? Dat zou de zaken duidelijk stellen zijn. Desnoods nemen men voor de tekst van dit besluit de woorden over van een vroegere Akte van Verlaetinghe?

Meester, krijg ik nu een kus van de Juffrouw, en mag ik een bank vooruit?

Geen opmerkingen: