dinsdag 2 februari 2010

€ 164 PER DAG

.















€ 164 PER DAG






Dat is de prijs die de onstaat B. moet betalen voor 500 gevangenen die ze in Tilburg uit logeren laten gaan. Te verhogen met de reiskosten voor hun bezoekende familie-leden….
Waarmee het bewijs geleverd is, dat misdaad loont! Is het niet direct voor iedere individuele verlofganger, dan wel voor die slimme Hollanders die zelfs uit hun overtollige gevangenissen nog munt slaan.
En als je dan leest, dat de BruxSSelse autoriteiten de talrijke schietpartijen en overvallen als ‘bijna normaal’ behandelen, terwijl Justitie al op voorhand roeptoetert dat ze in ieder geval niemand meer onder de 3 jaar straf naar de gevangenis kan sturen, dan vraagt men zich toch af : waarom worden criminelen beter behandelt dan het eigen volk, dat in de onzalige jaren ’44 en verder, opgesloten werd, waar ook er maar plaats was, zij het in de Antwerpse leeuwenkooien.

Ooit was het zo, dat een haveloze dompelaar, die, zei men, geen 20 frank kon voorleggen, een klein vergrijp organiseerde, om opgepakt te worden om veilig en warm de winter door te brengen in Merskplas. Een beetje de tactiek van de ‘hangjonere’ om voor een tijdje de rust te kennen? Zalig (en veilig!) als in Abrahams schoot!?

Het zijn mijn zaken niet, maar hoe gaan die zware jongens ooit hun logementskosten kunnen terugbetalen? Om per dag € 164 + interest terug te betalen, moet men minstens het dubbele verdienen, rekening gehouden met de belastingsdruk op dergelijk inkomen. Laten we zeggen € 350,_ per dag, wat overeenkomt met per jaar met € 127.750 ofte Bef 5.153.422,225
Dat zijn inderdaad zware bedragen voor zware jongens! Dat kan niemand opbrengen met werken alleen. Daar moet minstens een bankoverval per maand bij kunnen!
Tenzij U mij zegt, dat gevangenen hun logementkosten NIET moeten terugbetalen, en dat ze, met andere woorden, voor eenzelfde bedrag PER JAAR beloond worden om in den bak te gaan zitten.
Waaruit blijkt dat misdaad niet alleen loont, maar zelfs zwaar opbrengt!
De kostprijs aan de belastingsbetaler voor 10.000 gevangenen (en dat is de veel te kleine opvang-capaciteit) zou dus 10.000 x BEF 5.153.422 bedragen, en daar kom ik uit in ministeriële rekenkunde, die mijn petje te boven gaat. Maar goedkoop is het niet!
Zeg, dan was die basisrekenkunde van SS-Himmler (laat ons wel wezen, vòòr ze onaardde) nog zo slecht niet! Een stuk woeste grond, prikkeldraad en bouwmaterialen om hun eigen infrastructuur uit te bouwen. En daarna: uit werken gaan, in kettingen en met een ijzeren bol van 30 kgr aan hun been, tot alles terugbetaald is. JaJa! De oude remedies zijn nog altijd de beste!
Wedden dat de kandidaturen zwaar zullen teruglopen? En Oom Agent zal geen tijd meer hebben om parkeerbonnen uit te schrijven. Hij kan de miradors en de zoeklichten gaan bemannen! Rustig en veilig werk. En het betaalt goed!
In afwachting dring ik aan op wat meer eerbied voor de Heren Gansters. Als groot-verdieners staan ze ver boven de gemiddelde mede-burger. Het zou derhalve passend en billijk zijn, hen de ereplaatsen toe te kennen die ze verdienen, zowel op trein of tram, als in de straat. En hen zekerlijk niet hinderen in de uitvoering van hun zware werkzaalheden! Vergeet niet : als Franstaligen staan ze hemelhoog boven de gewone werkende Vlaming.

Pssst
Net voor het doorbloggen van dit stukje, viel er bij mij nog een andere Eurocent, deze van mijn armzalig pensioentje als kleine zelfstandige, die wel bijna 40 jaar werk verschaft heeft aan een tiental medewerkers.
Laat het mij formuleren onder de vorm van een voorstel voor ex-stadsgenoot Stefan, Hoogst Geplaatste Dienaar van Vrouwe Justitia.
Laat mij van plaats verwisselen met één (1) Tilburgse gedetineerde. Ik hoef zelfs geen bewaking, ik zal netjes blijven waar het moet, thuis. Ik hoef zelfs geen enkelband, en zal niet weglopen. En ik doe het voor de helft van € 5.084, dat is €164 x 31 dagen. Allez, afgerond voor € 2500 ben ik Uw man. U doet een goede deal, bespaart € 2500 en wint een vrijgekomen plaats in Tilburg. Met die € 84 moogt U spekken kopen voor Uw kleinkindjes, zo hebben die bloeikens ook wat….
Met die gedetineerde van de ruil-overeenkomst? Die moogt U gewoon laten lopen. Hij zal wel uit Uw handen blijven en dus ook geen kosten meer veroorzaken….
Ik wil zelf breed van gedachten zijn. Ik schenk de helft van mijn ruilbedrag (€ 2500,-) aan goede werken. Want dan nog zou mijn pensioenbedrag bijna verdubbeld zijn!


Om maar te zeggen langs waar het onland B. aan het leeglopen is. Immigratie en gevangenissen!

Geen opmerkingen: