zaterdag 13 februari 2010

HERVORMING MIJN PENSIOEN

.



















HERVORMING MIJN PENSIOEN




Onkelinx en het ei van Colombus


Er bestaat in de taal van Marianne een spreekwoord, dat zegt ‘… le choc des idés jaillit la lumière’, en ik dacht bij mijzelf : ‘ça y est! Cette fois-ci, ça y est! J’ai trouvé’, lijk Jean Gabin ooit zong als de echo van gans zijn leven.
Madame Uytendaele, een beetje na-ijverig op Brouckie tenminste, is rap-rap en zonder ruggespraak, bevallen van een lumineus idee om de sociale zekerheid te hervormen : meer ontvangsten genereren. Geniaal in al zijn eenvoud. Maar o zo klassiek als Linkxe remedie tegen alle kwalen. Haal het geld waar het zit!
Brouckie tenminste pakt de zaken serieus aan en voor zijn oplossingen mag hij gerust eens aankloppen om steun bij de V-partijen. Wat op zichzelf al genoeg is om door ’t Geneetje te worden afgeschoten.
En nu komt het : ik wil ook mijn pensioen (en alle werknemers-pensioenen trouwens) ook hervormen. Gelijk de Sossen : niets wijzigen aan de uitgaven-kant, maar de ontvangsten-kant gevoelig optrekken. Vraag me niet hoe of wat : wat Onkelinx mag, mag ik ook. Gewoon de Pensioentoren inwandelen met een sportzak (voor het geld) in de linkerhand, en met een kalasnikov (om te schieten) in de rechterhand. Pas op : U zult me op de robot-foto’s niet herkennen, want ik zal een zwarte passé-montage dragen die alleen de ogen vrijlaat, en een roze Arabische vrouwen-tabbaard, zodat de flikken op een verkeerd been zullen gezet zijn.
Ik pak de Pensioentoren en Onkelinx de Vlaamse belastings-betaler. Et alros? Hebben is hebben, en krijgen is de kunst! Wat gij, Lauretteke?!

Grondige hervorming sociale zekerheid"

za 13/02/2010 - 15:07 Vicepremier Laurette Onkelinx (PS) pleit in een interview met De Standaard en Le Soir voor een fundamentele hervorming van de sociale zekerheid. Er moeten andere inkomsten gevonden worden voor de financiering ervan.
"België heeft nood aan een groot nieuw sociaal pact voor groei en werk", zegt Onkelinx, "we kunnen niet doorgaan met ons systeem stap voor stap aan te passen".
Lastenverlagingen op arbeid zijn voor Onkelinx bespreekbaar, maar dan moet er een andere manier gevonden worden om de sociale zekerheid te financieren. Nu wordt die voor twee derde betaald door de bijdragen van werkgevers en werknemers. Dat cijfer moet omlaag tot minder dan 50 procent.
Om het verlies aan inkomsten op te vangen denkt Onkelinx aan een inkomensbelasting, een strengere aanpak van de fiscale fraude en een energiebelasting. Bovendien zorgt het verlagen van de loonlasten voor hogere nettolonen, wat goed is voor de concurrentie en voor meer werkgelegenheid, waardoor meer mensen bijdragen om de pensioenen te betalen.
Onkelinx zal haar voorstellen aan de hele regering voorleggen. Eerder deze week luidde Frank Vandenbroucke (SP.A) ook al de noodklok over de financiering van de sociale zekerheid

Geen opmerkingen: