zondag 28 maart 2010

CHARLES, ROI DU FRIC FLAMAND

.

















Deel II
NA DE GAL…DE FEITEN





Met landkaart voor ogen, bedenke men een enorm kruis met drie armen. Dat is de Métro Léger de Charleroi. Bovenaan ligt Gosselies, rechts ligt Gilly, meer naar onder, rechts ligt ‘Centenaire’, links ligt Anderlues, en als een spin in het midden ligt de niet-gesloten Ring van het Centrum. Niet gesloten…want…de Samber….is het probleem. Ja, was die daar niet geweest…Het geraakt al 30 jaar niet opgelost : graaft men er onder, of komt er een brug….De plannen waren perfect, maar de Samber, die rechtse zak, wilde niet meewerken. Die bleef voor tijdverlies zorgen. Al waren de Rode Broeders overtuigd, dat, mits voldoende druk op de ketel, deze uiteindelijk wel zou toegeven om een andere bedding te zoeken. Hadden zij, ook door druk op de ketel te zetten, geen grotere tegenstanders van het proletariaat verplicht op te krassen? De strijdkreet ‘den boas is ne smeerlap’ werkt toch in alle omstandigheden?


Afstanden.

Centrum/Goselies =8,6 Km
Gilly/Anderlues = 20,8 Km
Oppervlakte Centrum = 102 Km²

De initiatiefnemers zullen wel in Moscou geweest zijn, waar de mooiste metro ter wereld is : alles in marmer, soms bijna 100 meter diep, met reusachtige roltrappen en overal kunstwerken. Of zou Parijs model hebben gestaan? Of Londen, ja zelfs misschien New York? Milaan was ook bij de favorieten, want Italiaans dat spreekt daar in het Zuiden altijd aan! In ieder geval : Charleroi en de PS zouden de kroon spannen! De Métro Léger zou een nieuw wereldwonder worden. Licht en speels zoals de champagne op de talrijke recepties voor de inhuldiging van weer eens de zoveelste maquette…Miljoenen francs werden uitgegeven om het project te promoten en de onderwereld herleefde. Het feest zou blijven duren en de vrouwtjes waren gewillig! Plannen werden getekend en ingehuldigd met veel feestgedruis : de bestellingen vlogen de deur uit en de percentjes en snoepreisjes kwamen binnen in gelijke tred. Iedere onteigening voor ‘openbaar nut’ tegen exorbitante vergoedingen werd luidruchtig toegejuicht in de pers en feestelijk beklonken op het Stadhuis! Er werden bovengrondse buurtfeesten ingericht op de plaatsen waar er ondergronds een metro-station zou komen en menig middenstander stak zich in de schulden om op tijd klaar te zijn met zijn infrastructuur op plaatsen waar er sedert de IJstijden alleen moeras was geweest…Er werd gedanst en gefeest, want de PS had alles onder controle…
Keer op keer werden er eerste spaden gestoken (feest!) en eerste stenen gelegd (feest!) en naarmate de tijd verstreek, stegen de bubbels naar het hoofd…Alles werd LICHT, Léger zoals de Métro, zoals de kinderen op school zongen. Zelfs de Pastoor de zondag in de kerk bezong de Lof der Lichtheid. Want de champagne : die stroomde zowel in onderwijs- als in kerkelijke kringen. De zon scheen voor iedereen en er was geld genoeg!
Die domme Vlamingen wilden het vissersdorpje Zeebrugge ombouwen tot zeehaven, om zeker nog méér te moeten werken, maar zij, de Carolignse PS-élite, wilde het gewoon zo maar breed laten hangen. Ze wilden namelijk net zoveel geld er door jagen, als dat haven-gevalletje moest kosten….Wat wilt ge! Het gewone verhaal van de krekel en de mier! Nu is Zeebrugge een haven van wereldformaat geworden, die werk en welstand brengt voor iedereen, en Charleroi, arm als Job, likt zijn wonden….
Het schone leven duurde jaren! Er werd een beetje gewerkt, veel geld verdiend door sommigen, en niemand dacht aan morgen. De molspijpen werden langer, de afgevoerde aarde veranderde het landschap, de betonmolens draaiden, Acec ging nog niet failliet, en het geld vloeide, rapper en meer dan het water in de Samber, die zijn loop maar niet wilde verleggen. Zodat de ondergrondse Stadsring noodgedwongen moest open blijven, diep in de grond, gestopt weerskanten aan elke kant van het water, vele meters hoger….
Reusachtige kapitalen werden uitgegeven om op die plaatsen roltrappen te maken, die de reizigers van ondergronds naar bovengronds (of omgekeerd) en de brug over de Samber zouden brengen. Maar alles strandde op de slechte klimatologische omstandigheden voor het oversteken van de stroom, want daar waren de metro-reizigers weer voetgangers geworden. Voor die aan de overkant weer konden instappen….Men zag zich, om de reizigers te plezieren, genoodzaakt een reusachtig regenscherm te bouwen, die de brug overspande, maar tegen dan waren er onweerswolken, niet boven de stad, maar boven de PS. Door de moord op André Cools die maar bleef nazinderen.
Om dit te vieren werd er een champagne-kaviaar party in besloten kring gehouden, waarop besloten werd het Samber-project te laten vallen, en weer meer kop-staart treinstellen te kopen, die zowel vooruit als achteruit konden rijden, omdat iedere rit van de Ring zou blijven eindigen bij de Samber om dan rechtsomkeer te maken, met de staart als kop. De geheime commissie voor deze bestellingen zou, gezien de moord, voortaan op een geheime rekening op naam van de PS in Zwitserland worden gestort.
Na verloop van tijd, toen het geld op geraakte, werd besloten de boeken te sluiten, en voor de gehele Métro Léger te wachten op betere tijden.
Nu zeggen we vandaag : een enorm kruis op de landkaart? Spreken we liever over een enorme in alle richtingen doorboorde molshoop van 21 Km diameter, die over berg en dal, over weg en spoor, door vlakte en door centra, dooraderd is met tunnels, open stukken, viaducten, bruggen, bovenleidingen, seinlichten, sporen, toegangen, perrons, uitgangen, enz, en voorzien van de nodige stations met hier en daar alles er op en er aan. Alles verwilderd, verroest, vol zwerfvuil en smurrie, en met elk stukje beton vol gekliederd met schreeuwerige grafitti.
Alles gepland, aangelegd, aanbesteed, afgewerkt, uitgevoerd en betaald, maar na het proefdraaien, nooit uitgebaat, op een paar stukken bovengronds na, dienstig als gewone tramlijn.
Beleverd met de meest moderne rijtuigen, soort Kuststram, die allen staan op te roesten in de remise, toen Gent en Antwerpen het nog moesten doen met houten rijtuigen…
Uitgerust met bij de 100 stations (je raakt de tel kwijt), de meesten volledig uitgerust, ongebruikt, met roltrappen die staan op te roesten. Roversholen vol schunnige tekeningen – waar alles wat niet te heet of te zwaar is, weggeroofd is…Op de bovenleidingen zit stroom, om koperdieven af te schrikken….

Komaan mensen, ga zelf zien bij mivb reiziger en bij Wikipedia. U krijgt een foto-serie van de toestand zoals die was in 2008. Niet geschikt voor gevoelige kijkers.

Indien niet overtuigd, ga dan voor de toestand eind 2009 naar

www.bloggen.be/agent_orange_metrocharleroi/



Nu kunt U denken, met de luchthaven en de almaar door nieuwe aankondigingen van nog grotere uitbreidingen, zullen die werken eindelijk dienstig worden? Men zal er weer enkele honderden miljoenen Euro’s in steken, zorgen voor werk in eigen streek, en het leed zal geleden zijn….U kent het Socialistisch Alternatief voor industriële werkzaamheden : de mensen gewoon, op kosten van de belasting-betaler, aan een bezigheids-therapie helpen….Maar U bent grandioos verkeerd. De arm van de Métro Léger richting Gosselies zal voor een klein gedeelte ‘herzien’ en ‘gewijzigd’ worden, tot aan de kliniek Bon Air in Lodelinsart, kostprijs € 40 mio, maar om reden van niet-concurrentie met de NMBS (die een spoorlijn wenst aan teleggen van het Centrum tot binnen in de vlieg-terminal) zal de Métro Léger stoppen 1,5 Km vòòr de vlieghaven…..Ziet U, de PERCEPTIE zal gered zijn. Deze arm noordwaarts richting vlieghaven, werd begonnen in de jaren ’70-’80 en zal hopelijk ooit wel eens afgewerkt geraken. Indien niet, de € 40 miljoen kredieten zijn toegekend en zullen in ieder geval uitgegeven worden.

De metro-lijn van en voor het Centrum wordt helemaal verlaten, terwijl wat er dienstig kan zijn voor een bovengrondse tramlijn heraangelegd zal worden. Ware daar niet die sakkerse Samber, die maar niet wil wijken. Nutteloze infrastructuur (tunnels, boven-ledigingen, sporen,enz) 4,3 Km. Aantal Stations 8/9 – Werken : van 1976 tot 1996 - Verloren kosten : niet bekend – Nieuwe geraamde kosten voor bovengronds tramverkeer : € 20,5 mio

De werken Centrum/Gilly worden praktisch volledig verlaten, deze van Centrum/ Anderlues : volledig.

Eindpunt van de Métro Léger de Charleroi….Vooral verboden over te spreken! Want de NMBS zal eerstdaags uitkomen met de spoorlijn van het Centrum (Station?) tot binnen de luchthaven terminal. Deze kredieten zullen voorrang krijgen op het zo hard besporoken veiligheids-systeem, en waarschijnlijk samen gaan met de kosten voor het nieuws station van Mons, dat aangekondigd is als grootser en mooier dan dat van Luik en Antwerpen samen….

In naam van het sacrosante collaboratie-federalisme moet dit alles bedekt blijven met de mantel der liefde. Er is geen kat die daarover durft schrijven in de Media. De mensen zouden wel ee,s kunnen beginnen nadenken….Het zoveelste misbaksel (vergeet de 2 scheepsliften niet, ooit aangelegd voor het transport van kolen, op het ogenblik dat het al vast stond, dat er geen kolen meer zouden gedolven worden…) op touw gezet, omdat de Vlamingen eenbeetje de haven van Zeebrugge wilden uitbouwen, en de PS de gelijkberechtiging opeiste..Niet om nieuwe werkgelegenheden te scheppen, maar om het geld door vensters en deuren weg te gooien….

Even ter herinnering : de Ring in Kortrijk geraakt ook al 40 jaar lang, maar niet afgewerkt voor de laatste 1.000 meter. Hert tracé ligt er uitgetekend en afgegraven, maar sedertdien opnieuw beboerd. Geen geld! Het verkeer verloopt via de op- en afritten want er is geen geld om de drukke invalswegen te overbruggen. Resultaat: dichtslibbend verkeer en levensgevaarlijke situaties. Want ja, Kortrijk leeft..zij het wat minder dan 20 jaar geleden, toen de textiel nog floreerde…

Met een fractie van wat n Charleroi aan de strikstok is blijven plakken, had hier alles kunnen opgelost zijn – maar dat durven denken getuigt niet van veel solidariteit, zeker?



Besluit

De Lichte Métro van Charleroi is aangelegd door Zware Jongens – om niet te zeggen : door zware criminelen! En de PS? Zij ploegden voort!


DEEL III
NA DE GAL EN DE FEITEN : DE BESTRAFFING

Dit Deel III zal wel het kortste worden van de drie. Want er komt geen bestraffing. Er komt niet eens een onderzoek. En als er al een onderzoek komt, zullen de feiten ondertussen verjaard zijn.
De verantwoordelijken, voor zover nog in leven, bekleden nog altijd hoge posten en komen regelmatig bij de Keuning op de koffie. Zij staan vooraan bij officiële plechtigheden. Zij worden ge-adeld en leven in weelde…Zij zijn de Meesters in ’t land.
En de Vlaming? Hij ploegde voort….

Geen opmerkingen: