vrijdag 5 maart 2010

HET STAAT GESCHREVEN IN DE PALM VAN UW HAND

.






















E-reader nu al ‘n echte hype bij reizigers en expats


Het zou wel eens de hit kunnen worden op campings en stranden,
komende zomer. En het is al de hit bij Nederlandse expats in het buitenland. De E-reader.

Het computertje waarop je heel simpel de nieuwste boeken en soms zelfs de krant kunt downloaden. Scheelt een hoop gesjouw met stapels papier en is vaak nog goedkoper ook.

Vanaf 8 maart is het weer boekenweek in Nederland. Maar de tijd dat we dan met z’n allen naar de boekhandel holden, lijkt voorbij. Expats en emigranten kopen in verhouding tot de Nederlandse markt nu al meer digitale dan papieren boeken. Stelt directeur Daniel Ropers van boekverkoper bol. com. ‘E-boeken koop je zonder verzendkosten en je hebt ze meteen op je computer.’ ‘Het is nu al een hype’, zegt uitgever Wiebe de Jager in Nieuwslijn Supplement. ‘Op rugzakvakantie in Costa Rica vorig jaar had ik een E-reader mee. Op het strand, in het vliegtuig - ik heb heerlijk gelezen.

Zonlicht? Dat maakt het alleen maar makkelijker om op zo’n E-reader te lezen.’ Probleem is wel dat sommige schrijvers hun boeken niet als E-boek willen uitgeven. Ook zijn E-boeken (nog) relatief duur, zeventig tot tachtig procent van de aanschafprijs van het gewone boek. Maar De Jager verwacht dat daar verandering in komt nu E-boeken in de mode komen. Wat gewoon blijft, denkt hij,
is de rol van de uitgeverij als ‘tussenpersoon’. Als beoordelaar van manuscripten en kwaliteitszeef, voor digitale en papieren boeken. Daarover gesproken: ‘toch verbazingwekkend dat het boekenweekgeschenk alleen in papier beschikbaar is’.

Bron BVN via De Wereldkrant


-o-o-o-o-o-o-o-o-


Na mijn lieve vrouw, mijn nieuw paradijselijk vaderland Italië, mijn 3 Duitse Herders, mijn Saabke van + 10 jar oud, mijn computer en mijn Leffe Bruin, is bovenstaand bericht het beste dat mij in jaren is overkomen.

Doe zoals ik : ga eens snuffelen op die bol.com (zie link onderaan) en kom tot de vaststelling dat zo’n E-reader toch ‘n € 300 kost, een halve maand van mijn weelderig pensioentje, dat er al meer dan 337.000 Nederlandse digitale titels bestaan aan een gemiddelde prijs van € 20,-, enz, enz.

Wat voor mij, slechtziende, belangrijk is : de letters kunnen met touch-screen vergroot worden. Alhoewel…om het scherm te kunnen lezen in normaal zonlicht van langs hier, zullen wel ogen van een arend nodig zijn….…

Ach ja – tussen droom en daad…staan hier misschien geen wetten in de weg, maar wel praktische bezwaren! .

Om af te sluiten: die BOL.COM zijn echte Hollanders, hé! Vlot en bij de pinken, dat het voor ons, tragere Vlamingen, gene naam heeft. Voor je het weet surf je op hun site met een wikelwagentje aan je been.

Wacht maar wat, zegt het gezond verstand, mijn Vrouwtje dus, de commentaren op die site zeggen het zelf: de boeken zijn nog te duur, en de batterij is niet je dat…En trouwens : wanneer zal je tijd hebben om te lezen? Je hebt nu amper tijd om de aardappelen te schillen en de kiekens eten te strooien, meer hoef je per dag niet te doen! en het lukt de meeste tijd nog niet eens!

Wat moet een mens dan doen, om een goed huishouden te houden, vooral als er straks gevaar bestaat dat zwalp-ei Daerden straks effectief ten onder gaat, en met hem het zwalkend pensioenschip, dat nu al vaart zonder snelheid en zonder bodem in de lege kas….Neen, dat Reader-geval is geen digestief voor mij….


http://www.bol.com/nl/index.html

Geen opmerkingen: