zaterdag 19 juni 2010

DIAMENTEN, ROBIJNEN EN SAFIEREN ZONDER ZEGEL

.





















.

DIAMENTEN, ROBIJNEN EN SAFIEREN ZONDER ZEGEL



Invallend licht en inspiratie doorheen een diamant :
Een regenboog van kleuren….
Edelstenen, uit de schoot van Moeder Aarde
Even eeuwig als het Licht van de Zon…

Hij heeft zo iets als een verre goede vriend, die er af en toe tussenuit trekt. Alsof hij er genoeg van heeft. Toch kan hij het niet laten, en, net zoals de zalm, moet hij telkens weer stroomopwaarts zwemmend, liefst in de meest wilde wateren op zoek gaan naar de puurste bronnen.
In 1999, bij de herdenking van het honderdste sterfjaar van de Grootmeester der Vlaamse Letteren, Guido Gezelle, had ik datzelfde gevoel van machteloze bewondering. En zeggen dat we moeten leven in de periode van de Brusselmansen en de Lanoye’s, de sterksten in de sector van de gesubsidieerde onzin.
Over wie ik het heb?
Zal ik eventjes niet verklappen, maar U laten raden bij het lezen van een paar vers geplukte heerlijk geurende citaten van zijn hand.
Het doel telt, niet de weg ernaartoe.

Op het ingevoerde kiesvee moet de partij ook al niet te veel meer rekenen. Dat voelt zich al langer bedrogen door de sp.a. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens heeft de moskeemeute destijds te hautain misbruikt en daarna gedumpt. Bovendien is die groep zich volop aan ’t organiseren om zelf de macht te grijpen. Desnoods zonder verkiezingen.

Daarom moet de huidige verkiezingsuitslag ook behoorlijk gerelativeerd worden. De conclusie dat Vlaanderen voor Vlaanderen gekozen heeft, slaat op niets. Vlaanderen heeft niet voor N-VA gekozen, maar voor een figuur die zorgvuldig geboetseerd en met beangstigende precisie in onze dagelijkse leefwereld geïnfiltreerd werd.

Als deze uitslag toch uitgelegd wordt als een stem voor meer Vlaamse autonomie, dan is het Vlaams Belang de morele overwinnaar van deze verkiezingen, als zijnde de jarenlange gangmaker en wegbereider van het N-VA-programma.

De afkeer van de politiek zal alleen maar toenemen, temeer omdat de cultureel-historische wortels die ons naar het stemhokje zouden moeten drijven (de Atheense oer-democratie, het christelijke gelijkheidsbeginsel, de individualiserende renaissancecultuur, de Verlichtingsfilosofie, de strijd om het algemeen stemrecht… ) allang uit het collectief geheugen verdwenen zijn. De modale burger verkeert dus in een toestand van de slaapwandelaar/toeschouwer, functionerend op automatismen in een louter formeel politiek schaakspel.

Kijk, onlangs reed men mij binnen in een operatie-zaal. Het ging vanzelf, en de robuuste verpleegster, die treintje speelde met mij, neuriede daarbij. Aangekomen onder de draaiende kerstboom van het felle licht, deed ze me, half in doling, overstappen op de snijtafel, waar een vriendelijke stem van achter mijn hoofd mij bekend voorkwam. Hij schoof een soort trechtertje over mijn gezicht, en toen ik ontwaakte, uren later, was er terug licht in mijn ogen.
Overdreven?
Neen hoor! Kunnen lezen bij Vrij van Zegel is inderdaad niet zo ingrijpend als een levenreddende oog-operatie, maar even sprankelend. De oog-chirurg vond achteraf zijn ingreep heel gewoon en niet eens een spiereltje spectaculair. Wedden dat Luc Van Balberghe hetzelfde denkt over zijn werk? Zie Gezelle : die is heel zijn leven een simpel onderpastoortje gebleven….
Niemand hoeft mij te geloven – we leven in een wereld die overloopt van al-dan-niet geleide ‘vrije meningsuiting’ – maar dan zou ik aanraden om de actualiteit te volgen op zijn blog, of ‘Achter het Nieuws’. U hoeft mij niet te bedanken : het zijn weer Angeltjes geweest die mij getipt hebben. Die gasten zijn echt even staatsgevaarlijk geworden als ikzelf!
Weet U…in elke gazet staat iedere dag maar 2 keer waarheid…zijnde de datum en de prijs…En ja, voor ‘Achter het Nieuws’ moet U betalen. Alleen leugens zijn gratis!
Voor die 2 uitspraken allen al, zijn ze goed voor een nominatie op de prijslijst van het CGKR!

Geen opmerkingen: