zaterdag 26 januari 2013

1170 - SAAB UIT DE ZWEEDSE AS HERREZEN


 

***

1170 - SAAB UIT DE ZWEEDSE AS HERREZEN

 

Hallo Ford Genk! Is Zweedse kwaliteit

 

dan zoveel beter dan Vlaamse? Of ligt het eerder aan de betere handvaten?

***

 
Het klopt natuurlijk niet helemaal, maar zich een auto aanschaffen is net hetzelfde als zich een nieuwe mix-soep kopen. Goedkoop is daarom niet beterkoop. Het is kwestie van de gulden middenweg te vinden.
Om de 2 jaar een nieuwe goedkope mis-soep van € 50,- kopen kan duurder uitvallen dan van de eerste keer een duurdere te kopen die 10 jaar en meer meegaat. Daarbij nog even de inflatie in rekening brengen (alles wordt aldoor duurder) en het quassi nul-rendement op spaargelden.
Saab is/was de betere middenklas-wagen met minstens 3 levens en een fin de carrière als veteran car of zelfs als waardevolle old timer. Perfecte lijn, beperkt verbruik, bedrijfs-zekerheid, robuust, weinig onderhoudskosten en – niet verwaarloosbaar – niet interessant voor autodieven.
Vooral met dat laatste valt niet te spotten. Wie daar meer wilt over weten, moet maar eens de statistieken daarover nagaan.

 

***

Ter zake :

Vanaf de zomer opnieuw productie Saab in Zweden

25/01/13, 08u48  − Bron: belga.be

***

De Saabfabriek in het Zweedse Trollhättan wordt in augustus weer opgestart. Dan wordt begonnen met de productie van het model 9-3. Dat meldt het financiële persagentschap Bloomberg, dat een brief van Saab aan een onderdelenleverancier in handen kreeg. 

Saab, destijds eigendom van investeerder Victor Muller, ging in 2011 failliet. De autofabrikant was er op eigen kracht niet in geslaagd om de productie op gang te brengen en investeringen door Chinese partners werden gedwarsboomd door voormalig eigenaar en aandeelhouder General Motors. Na het faillissement werd het bedrijf doorverkocht aan een internationaal consortium van Chinese, Zweedse en Japanse investeerders.

 Het consortium NEVS (National Electric Vehicle Sweden), dat vorig jaar de belangrijkste activa van Saab Automobile en dochters Saab Automobile Powertrain en Saab Automobile Tools kocht, is van plan zich te profileren als maker van elektrische auto's, bestemd voor de Chinese markt.

 De productie zou opgestart worden in de hoofdfabriek van Saab in Trollhättan. In de Zweedse stad werkten vroeger 3.400 mensen voor Saab - dat kwam overeen met 7 procent van de lokale bevolking. Inmiddels is bijna 40 procent van de jongeren er werkloos.

Het doel is om tegen 2016 per jaar 120.000 wagens te produceren.

***

 

 
Ford Auto in Genk, Arcelor-Metall in Flémalle : 2 patiëntien die terminaal zijn aan dezelfde ziekte : belgicitis.
Belgicitis is een complexe ziekte van dezelfde familie de beruchte ziekenhuis-bacterie. Een sluipende over-bemoeienis ligt aan de bron van deze problemen. De arbeid op de werkvloer is dermate door parasieten omringd, dat zelfs de sterkste eik eraan ten onder moet gaan. De ‘sociale partners’ zien de problemen, maar weigeren in eigen vlees te snijden.
Charles Woeste en Priester Daens : wet U het nog? Ook toen was de arbeider de dupe, en toch heeft de textiel-nijverheid in Aalst het niet overleefd.  Want ‘arbeid’ en ‘kapitaal’ dat is een Siamese Tweeling die het best gedijt zonder pottenkijkers of bemoeizieke schoonmoeders.
Als ik ooit ‘ns  5 minuten tijd heb, zou ik graag meer willen weten hoe onze voorouders dachten over de arbeids-verhoudingen met ‘het kapitaal’. Wedden dat het woord ‘syndicaat’ toen niet eens bestond? En, als er al iets bestond dat opkwam voor de rechten van de kleine man, was dat dan ook een spook-organisatie die er prat op gaat boven de Wet te staan?
Curieus hoe de Zweden dat zullen oplossen. Of zouden die meer gezond verstand hebben dan wij?. Sidmar was een goed begin (Sidurergoe Maritime?) van de oplossing van de EGKS, de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal : gelegen aan de kust en niet langer in de oude ‘kolen-bekkens’ heeft het kunnen overleven dank zij het goedkopere transport.
De metaal-bekkens van Luik overbrengen naar de kust? Daar is het jaren telaat voor, en wat meer is : na de kolen was het staal de laatste strohalm waaraan Wallonië zich kon vastklampen. Zij hebben ‘geboerd’ op z’n Belgisch en nu zullen de Vlamingen de rekening gepresenteerd krijgen….
Hoe zou dat toch komen, dat Waals ‘kapitaal’ niet meer wil weten van Waalse ‘arbeid’? Die vraag stellen, is ze beantwoorden!

 

***

(Get) AA 3AB, strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij observeert de wriemelende mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het gebeuren bij met een stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat Breedsmoel-kikkers in zijn zonlicht komen staan.

“Ut mien zunne, of ‘k straal joe, zei de bie”.
 

 

Geen opmerkingen: