zaterdag 26 januari 2013

1171 – BARONES DOORNAERT OVER ONS ONDERWIJS


 

***

 1171 – BARONES DOORNAERT OVER ONS ONDERWIJS

 

Werk aan de winkel voor de deurwaarder!

 

Met het vonnis voor kindermishandeling…

***

 
Het mens (ze schrijft in De Schandaard, is Barones en heet Mia Doornaert) trapt gewoon de open (school)deur in. Jaren te laat trouwens.
Het is net hetzelfde als met de 3de en de 4de generatie vreemdelingen, waarvan men nu ontdekt dat de ‘integratie’ niet wil lukken. Als we onze EU-regerings-leiders willen geloven (Merkel) is ze zelfs volledig mislukt. Werd daar trouwens al iets voor gedaan? Aanpassen of opkrassen : zou dat geen goede leuze daarvoor kunnen zijn? Zal wel niet, wat afkomstig van achter de prikkeldraad van de fameuze schutkring. Kan pas als dat hernomen wordt door een kleur-partij. Binnen een jaar of twintig….
Als mijn auto bij het normaal rijden ‘naar rechts trekt’, of naar links (wat erger is) en ik rij daar jaren en jaren mee verder, dan loopt het op zekere dag ronduit slecht af. Blijven ‘bijsturen’ is geen oplossing. Radicaal ingrijpen : dat is de boodschap.
Hoog tijd dat een haast vergeten  spreekwoord terugkomt : ‘Wie de roede spaart, haat zijn kind’. Daar zou trouwens moeten bijkomen : “hij haat niet alleen zijn eigen kind maar hij vergiftigt  meteen de hele samenleving”

Ter zake :

Slordig onderwijs is sociaal onrecht

24-01-2013 - Mia Doornaert - de standaard

Overgenomen bij ISKANDER,

de Persgroep rond Prof.Mathuas Storme

***

Overschot van gelijk hebben ze, Kurt Monten en Jan Swerts. Het onderwijs heeft geen zin als het niet dient om kennis over te dragen. Het is lichtzinnig om uit het hoofd leren af te doen als een saaie en nutteloze bezigheid. Het onderwijs moet integendeel dat vermogen van jonge kinderen zoveel mogelijk benutten. Kennis-elementen zijn als zovele bouwstenen waarop je latere ontdekkingen en inzichten en redeneringen kan vestigen. Als die bouwstenen er niet zijn, zal het veelgeroemde internet wel een vloed van (echte en valse) weetjes, maar geen kennis en inzicht verschaffen. Als jonge mensen in een lerarenopleiding niet in staat zijn de Atlantische Oceaan op een wereldkaart aan te duiden, dan zegt dat alarmerend veel over het niveau van ons lager en middelbaar onderwijs – uitzonderingen niet te na gesproken.

‘Ik zien a gèren'

Een belangrijke factor daarin is de heilloze onderschatting van taalonderwijs. Je mag van de kinderen niet meer vragen dat ze nog spraakkunst beheersen, en dat ze nog correct schrijven en spreken. Belangrijker is dat ze leren ‘communiceren'. De vorm heeft niet zoveel belang ‘als de boodschap maar overkomt'. Wel ja, waarom dan maar niet meteen alle liefdespoëzie afschaffen, en de boodschap beperken tot ‘ik zien a gèren'?

Breder gezien is het gewoon onzin de vorm en inhoud te willen scheiden. Men kan niet denken zonder woorden, en niet genuanceerd denken zonder een genuanceerde taal. ‘Taal is een handschoen die strak om de huid van de inhoud zit', zei Godfried Bomans terecht, die woordkunstenaar die meesterlijk het hele palet van de taal bespeelde, van lichtvoetige ironie tot filosofische ernst. Dat geldt niet alleen voor de zogenaamde menswetenschappen. Ook voor wetenschapslui geldt dat ze maar echt begrijpen waarmee ze bezig zijn als ze hun werk in een klare taal kunnen toelichten, en zich niet verschuilen achter een duister jargon.

Het is dan ook een schande dat onze scholen nog zo weinig aandacht besteden aan taal. Leraars mogen wel punten aftrekken als in een test Nederlands taalfouten staan. Maar als testen over geschiedenis of aardrijkskunde of welk vak ook wemelen van de taalkemels, dan mag daar niet het rode potlood door. Boodschap: Nederlands hoef je alleen in de taalles min of meer correct te gebruiken, daarbuiten heeft de taal geen enkel belang.

Die verwaarlozing heeft naast een opvoedkundig ook een verstrekkend maatschappelijk belang. De school levert daardoor burgers af zonder weerwerk tegen de al of niet valse profeten ‘die het goed kunnen zeggen'.

Ten slotte, en vooral, is verloedering van het onderwijs een sociaal onrecht. Kinderen uit een gecultiveerd milieu zullen thuis wel krijgen wat de school niet meer geeft: een mooie taal, kennis, belangstelling voor boeken, kunst, voor de boeiende ontdekkingsreis die het verwerven van kennis en inzicht is – of hoort te zijn.

Er zijn echter veel gezinnen – zowel autochtone als allochtone – waar de ouders zelf niet in staat zijn goed Nederlands te spreken, waar geen boek of krant in huis komt, waar niet naar documentaires, reportages of debatten op tv gekeken wordt. Als die kinderen op school niet geprikkeld worden, niet de nieuwsgierigheid en de passie voor kennis en voor leren krijgen, dan versterkt de school de verschillen van geboorte en klasse in de plaats van ze te corrigeren. En dat laatste is toch de grondslag van het veralgemeend en verplicht onderwijs? De lat laag leggen in het onderwijs is dan ook een grof sociaal onrecht, in de eerste plaats ten aanzien van begaafde kinderen uit bescheiden milieus.

 

***

 

 
De ‘schoolplicht’ is ook zo’n monstre sacré. Onze generatie en alle voorgaanden, zouden op hun knieën daar naartoe gekropen zijn, moest er gratis onderwijs geboden geweest zijn. Hadden die maar de kans gehad. Vandaar, voortgaande op de resultaten,  de stelling : als het niets kost, kan het ook niet veel waard zijn.
On-populair maar extreem gezond zou zijn : niemand kan de schoolplicht aanvangen (vanaf 3 jaar?) indien niet Nederlandstalig. Wie vervolgens als tiener brosst, verliest na de 2de waarschuwing niet alleen het kindergeld, maar wordt ook de toegang tot verder gratis onderwijs ontzegd. Evaluatie van de studie-resultaten gebeurt zoals vroeger, op basis van …. punten. 49% is gebuisd. 50% is geslaagd.
Wie aan 12 jaar niet correct leest, praat, schrijft en rekent is daarvoor niet minderwaardig, maar gaat over tot de technische vakken. Blijkt hij/zij daar niet verder te evolueren, beteknt dat zeker geen uitsluiting, maar die gaat per direct over naar de praktijk. Waar de specifieke vak-opleiding meteen begint. Uiteraard zonder kosten, maar ook zonder baten….
Zelfs bij Ben Crabbé en ‘Blokken’ was het al opgevallen : over zingers, zangers, kwelers en fluiters, over festivals, flodder-figuren, helden van het witte doek of de vergoddelijkte sport : daar haalt men met gemak 100%. Maar over de actualiteit, huidige en vroegere, over kunst en cultuur, over wetenschap en letterkunde : dat alles ligt zeer dicht bij Köln am Rhein : zij horen het daar donderen. Over Bijbelse of Kerkelijke begrippen maakt het hele ploegje zich vrolijk, en nog vrolijker gaat het er aan toe, als naar de Vlaamse Beweging kan nagetrapt worden. De helden van de flikkerkastjes daarentegen! Die zijn vriend en vriendin aan huis. Bijna, met een knip-oog gepresenteerd, tot hun intiemste gedeelten toe.
Madame La Baronne van dit artikel; laat de spreektaal een beetje te links liggen. En dat is nog het grootste gebrek. Altijd en overal dat tussen-taaltje! Iets dat zweeft tussen dialect en Beschaafd, maar afhangt van de graad van beneveling van de vorige dag. Lachsalvo’s om elkaars grollen en flauwe, meestal vulgaire grappen, gepresenteerd door hakkelaars (De Wereld Draait Doorrrrr) met spraakgebrek (warme patat in de mond – rollende rrrr). En vooral veel slape, want aan werke hebb ze een broertje dood….
Als ik dan toch mijn gal mag uitspuwen : de choreograaf die de presentatie verzorgt (ik hoop dat die persoon van opstellingen toch iets of wat afweet. Anders moet hij maar eens komen stage lopen bij de Italiaanse TV). De dametjes die rechtstaande de programma’s aflezen van hun autocue, doen me denken aan het model van stijve stopnaalden die geen blijf weten met hun handen. Als ze zittend M/V het nieuws presenteren, zien ze er uit als vogelverschrikkers, om nog maar te zwijgen van de weer-specialisten die het midden vormen tussen een kapelaan en een weer-satelmiet.
Vlot, vrij, ongedwongen, charmant : een mens zou heimwee krijgen naar de tijd van Armand Pien…...
 

***

(Get) AA 3AB, strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij observeert de wriemelende mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het gebeuren bij met een stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat Breedsmoel-kikkers in zijn zonlicht komen staan.

“Ut mien zunne, of ‘k straal joe, zei de bie”.
 

 

Geen opmerkingen: