dinsdag 29 januari 2013

1178 - ANNEMANS LAAT ZICH VRIJWILLIG RADBRAKEN


 

***

1178 - ANNEMANS LAAT ZICH VRIJWILLIG RADBRAKEN

 

Dat soort klopt-d’er-op : terug van weg geweest?

 

 

***

 
Onderstaand interview waaide bij mij binnen via het scherm van een goede vriend. Omdat het hier geen spelletje ‘namen noemen is’, ga ik direct zeggen wie het is, Walter. Op een eeuwig zwijgen.
De Jos, na het heengaan eind december van de betreurde Ray De Bouvrie van Angeltjes, is de vlaggendrager van dienst. Samen met http://blog.seniorennet.be/guvaal/  (*), zijn die twee wapenbroeders de herauten van de degelijkheid.
Een echte duizendpoot die Jos, want pas had ik onderstaand artikel(tje) bij hem gevonden, of daar prijkt het gehele interview in De Schandaard op zijn blog. Mispak U echter niet : het is een hele boterham!
De Schandaard! Ik had het kunnen denken. Aan de vraagstelling alleen al. Maar als de Voorzitter uit vissen gaat, wie ben ik dan om zelfs maar met de wenkbrauwen te fronsen? Het is net als bij kindjes maken : bij een interview moet men met twee zijn, en Gerolf zal heus wel niet in twee grachten tegelijk lopen.
Zeg dat het niet waar is, dat we ooit met eerbied naar dit artikel zullen moeten teruggrijpen. JaJa, ik geloof het wel. In “t jaar nul, als de uilen preken!

(*) Guvaal : voor de felste supporters van BDW staat daar vandaag een prachtig artikel over Bartje in Baskenland. Als amateur linguïst heb ik genoten van volgende zin (Baskisch)

Asieran jaungoikoak ortzea ta lua, belarkiak, zentzundunak eta gizona ezer ezetik atera”.

Dat betekent in het Nederlands : ‘In het begin schiep God hemel en aarde, de planten, de dieren en de mens’.

***

Ter zake :

Gerolf Annemans (Vlaams Belang): 'Schrijf maar op, ik verontschuldig mij'

maandag 28 januari 2013, 06u00

***

Ik wil de voorzitter zijn die de bladzijde omdraait', zegt Gerolf Annemans. 'Vlaams Belang strijdt tegen andere partijen, niet tegen mensen.' Het eerste interview in onze reeks over ideologie.

'Het is de klassieke verantwoording van linkse intellectuelen om ons uit te sluiten, dat wij mensen discrimineren, tegen mekaar opzetten en ontmenselijken', zegt VB-voorzitter Gerolf Annemans in de eerste aflevering van onze interviewreeks over ideologie. 'Ik vraag mij af waar dat op slaat. Ik ben het er wel mee eens dat wij onze migratie-standpunten niet moeten richten tegen mensen, maar tegen andere partijen. Wij voeren een politieke strijd, geen strijd tegen mensen. Dat is mijn aanbeveling.'

Daarmee impliceert u dat het vroeger anders was.

'Ik heb daar persoonlijk altijd op gelet, en in de mate dat de partij ooit aanleiding heeft gegeven om te denken dat wij het op mensen gemunt hadden, moet ik mij daarvoor verontschuldigen. Het is een tijd van verontschuldigingen, dus ik wil dat gerust doen, on the record, schrijf dat maar op. Ik wil de voorzitter zijn die de bladzijde omdraait en tegen alle leden van mijn partij zegt dat wij tegen andere partijen strijden, niet tegen mensen, niet tegen vreemdelingen.'

Dat hebt u wel gedaan.

'Men moet stilaan toch eens inzien dat het 70-puntenplan, dat men destijds als racistisch bestempelde, ondertussen afgeschaft is. Op een zeker ogenblik heeft het Vlaams Blok dat plan gelanceerd bij wijze van provocatie, om het taboe op het immigratiethema los te wrikken. Maar dat plan hebben wij allang afgezworen. Ik wil beoordeeld worden op mijn programma van vandaag. Men moet mij niet voortdurend zaken uit het verleden blijven aanwrijven. En het mag niet de reden zijn waarom wij in Denderleeuw geen bestuursakkoord mogen steunen.'

U hebt een kans gemist om uw pleidooi aanvaardbaar te maken. U moet dat toch altijd geweten hebben.

'Op dat vlak waren wij als het ware mismaakt. Als groupies van Karel Dillen. De schematiek van Dillen was eenvoudig: de Volksunie heeft ons verraden, wij zullen onze principes nooit overboord gooien. Dillen had een hele fijne neus voor elke vorm van verraad aan de principes. Uit die partij komen wij, een vechtpartij tegen Hugo Schiltz.'

Maar u verdedigde het onverdedigbare.

'Als wij ons ergens vergist hadden of te ver waren geweest, moesten wij dat toch allemaal blijven verdedigen. My country, right or wrong. U moet dat ook zien in de context van het cordon sanitaire, dat is één tegen allen. Wij moesten wel solidair zijn, zelfs over standpunten waarvan we toen al wisten dat we ze vroeg of laat zouden moeten verlaten.'

Denkt u dat het cordon ooit nog kan sneuvelen?

'Ik vind dat wij de kans moeten krijgen om te evolueren. Iedereen mag dat, maar wij blijkbaar niet. Ik vind dat niet meer eerlijk. Ik moet toch van een wit blad mogen beginnen. Geef mij eens een jaar om te tonen wie ik ben.'

Het uitgebreide interview met Gerolf Annemans leest u vandaag in de krant.

***

 

 
De Jos had de link naar De Schandaard doorgegeven. Heerlijke man.
Als jullie meer geduld hebben dan ik, dan wens ik jullie goede reis. Dat soort PDF is voor mij zo petierig klein, dat ik moet forfait geven….
Zal me eerst wat in de Beatrijs-legende verdiepen

 

***

(Get) AA 3AB, strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij observeert de wriemelende mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het gebeuren bij met een stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat Breedsmoel-kikkers in zijn zonlicht komen staan.

“Ut mien zunne, of ‘k straal joe, zei de bie”.
 

 

Geen opmerkingen: