zondag 17 februari 2013

1224 - TERWILLE VAN DE BOER DIE PLOEGT BESTA DE WERELD VOORT


.

1224 - TERWILLE VAN DE BOER DIE PLOEGT BESTA DE WERELD VOORT

 

***

 

***

Ha die Weremeus Bunning !!!!! Nooit gedacht dat die beklemmede versregel zou kunnen gebruikt worden in verband met ontwortelde en hier aangespoelde zielen.
De Mevrouw hieronder (Norah KarroucHe) geraakt blijkbaar niet vandaan van onder haar paraplu als Marokkaanse die haar gevangen houdt zowel geestelijk als lichamelijk. Ik heb met haar te doen. Ze verdient beter.
Graag had ik haar uitgenodigd, zij en haar familie, om rustig dieper te kunnen ingaan op de problematiek die ze aanreikt. Hier ligt namelijk ook nog inspiratie voor haar ‘sehnsucht’. De streek hier tussen Rome en Siena, namelijk is aanvang 1944 ‘bevrijd’ door een Frans ‘hulp-leger, hoofdzakelijk Marokkanen en Senegalezen. Of ze dapper hebben gevochten of niet, feit is dat de ‘Tedeschi’ in Midden Italië wanordelijk op de vlucht waren en lukraak afgeschoten werden als gevaarlijke honden. Her en daar boden bepaalde onderdelen een fanatieke weerstand, die dan uitmondde in meerdere doden langs de kant van de weg. Daar bestaan heroïsche boeken en films over want dit deel van Toscane/Lazio was (en is) het thuisland van meerdere kolonies goed boerende Engelsen die onder Mussolini en de Duitsers goed tot zeer goed leefden. De almachtige ongedisciplineerde horde wilden (!) in merikaans uniform waren nu precies niet als goede vrienden onthaald. De inwoners zelf waren tenslotte in hoofdzaak aanhangers van… Mussolini.
Maar lieve Norah van dit verhaal : zelf ik was op zeker ogenblik verontwaardigd, bij het zien van het schamel monumentje boven de plaats waar ze gevallen waren en ter plaatse in de grond gestopt. Na 60 jaar is alles in staat van ontbinding, en het vroeg me veel werk om het on kruid weg te duwen, om de namen te kunnen lezen. Ik kon alleen ontcijferen, dat het ging om een paar namen, lid van het Frans Bevrijdingsleger. De rest waren onleesbare spaghetti-slierten.
Het ‘momunment’ bevindt zich vlak tegenover de Gemeentelijke Begraafplaats van ons klein bergdorpje, zodat niemand onwetendheid kan voorwenden. Op mijn porotest-brief naar de Franse Ambassade in Rome is nooit enige reacte gekomen. Die jongens, lieve Norah, zijn ‘omsonst’ gestorven…

 

***

Ter zake :

"Ma, pa, zal ik migreren?"

OPINIE − 17/02/13, 09u05

***

Er zijn woorden als 'allochtoon', maar ook mensen met een verhaal, benadrukt Noah Karrouche. Karrouche is als historica verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, deed onderzoek naar en gaf les over narratieve identiteiten, migratie en culturele globalisering. Ze was tot 2012 actief in de lokale politiek in Leuven. .

 

Dit is voor al mijn vrienden in de politiek die het niet konden laten op tijd en stond te herhalen dat ik het aan mijn geslacht en achternaam te danken had

Afgelopen zomer bezochten mijn ouders tijdens een van hun weekenduitjes een begraafplaats nabij Gembloux. De daaropvolgende zondag tijdens de afwas, toen mijn vader de keuken verliet, fluisterde mijn moeder geëmotioneerd dat hij had gehuild bij een monument voor de Marokkaanse soldaten die er begraven lagen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zette Frankrijk boeren en ander tuig uit de koloniën in als zogenaamde tirailleurs. In België ligt dat kanonnenvlees dus begraven bij Gembloux.

Waarom huilen mensen om leed uit het verleden dat hen niet persoonlijk werd aangedaan? Ook dat vroeg ik me die zondagmiddag af. Historici lijken geobsedeerd door de inhoud van herinneringen maar kijken zelden naar de vorm die ze aannemen. Voor de auteurs ervan zijn de rollen beperkt: ze zijn of de slachtoffers, of de helden van hun eigen levensverhalen. Je laat je dus vermassacreren door een clubje machtsdronken blanke mannen of je gaat er prat op West-Europa mee bevrijd te hebben van het grote juk van die andere dictator.

Nu is mijn vader een bescheiden, eerder verlegen en stille man die nog liever doodvalt dan toe te geven dat iets of iemand hem beweegt. Hij vroeg me nooit veel: een hoger diploma dan het zijne, een beter maandloon dan het zijne én een rijbewijs. Vrijheid. Met die wens stapte hij in 1969 in Tanger op een bus met eindhalte Brussel.

Mijn pa bezit de gave mij op de slechtst mogelijke momenten te vragen naar dat rijbewijs. Nu hij zestig is geworden en ik me realiseer dat we niet langer alle tijd van de wereld hebben, overval ik hem soms met een kruisverhoor over zijn eigen verleden.

Mijn pa vindt dan dat ik zaag en dat zijn verleden niet thuishoort in het heden. Soms, zoals vanavond bij het schrijven van dit stuk, vraag ik me af of hoe dat komt. Erfgoed van migratie wimpel ik doorgaans af als een centrumlinkse dada. Of je vader nu uit Tanger of Oostende komt, maakt dat een ruk verschil uit?

Ondertussen ken ik heel de oorlogsgeschiedenis van moeders kant op mijn duimpje. We hadden slachtoffers, we hadden helden. Maar mijn pa, die kruipt als een angstig kind tijdens onweders op mijn moeders schoot omdat hij bang is dat ook in België de daken dan inzakken, ook al zijn die niet van golfplaten gemaakt. Wanneer ik op zondag thuis ga eten moet het bord leeg voor al die dagen dat er bij pa thuis niets, maar dan ook niets op tafel kwam. Oostende of Tanger.

Mijn pa kwam 44 jaar geleden naar België omdat hij dacht dat zijn kind vrij zou zijn van regimes die dachten dat ze haar plaats in het grote verhaal wel voor haar konden bepalen zonder dat ze daarom vroeg.

Vrijheid.

Excuustruus

Dit is voor al mijn vrienden in de politiek die het niet konden laten op tijd en stond te herhalen dat ik het aan mijn geslacht en achternaam te danken had. Dit is voor iedereen die ooit om die reden op me stemde. Dit is voor alle Marokkanen die me mijden als de pest omdat ze partijpolitiek per definitie verdacht vinden. Voor alle Marokkanen die me afdeden als een landverrader, een collaborateur. Dit is voor alle politici die me feliciteerden met mijn accentloos Nederlands. Dit is voor alle leraren die me bekritiseerden om mijn gebrekkig Nederlands.

Dit is voor alle mannen die me een dom wijf en een excuustruus noemden. Dit is voor mezelf, voor de twee jaar, vijf maanden en negentien dagen dat ik daardoor niets meer schreef. Dit is voor alle feministen en cultuurnationalisten die denken dat ze met mij een argument voor een hoofddoekenverbod hebben. Dit is voor iedereen die denkt dit stuk politiek te kunnen recupereren. Dit is voor de docent die het toch wel jammer vond dat ik als allochtoon onderzoek ging doen naar allochtonen. Dit is voor die andere docent die precies het tegenovergestelde dacht.

Dit is voor alle big shot Belgisch-Marokkaanse mannen die tijdens de veel te korte zomers in dit trieste, trieste land mijn benen complimenteerden, maar nooit vroegen om mijn mening. Dit is voor alle Vlaamse vrouwen die me vragen hoe dat voelt, met een besneden man. (Niet beter, niet slechter.)

Vraag me te schrijven over alle Marokkanen, maar niet over hem. Tot vanavond. Vraag me niet om te schrijven hoe zijn thuisland zijn herinneringen herbergt, maar over hoe onze herinneringen onze thuislanden zijn.

Mijn thuis is mijn pa die in de woonkamer met zijn zesjarige dochter danst op Babylon by Bus, Graceland en Hada Raykoum. Mijn thuis is mijn grootmoeder die anders naar haar kleindochter keek omdat ze op de wereld werd gezet door een Vlaamse. Mijn thuis is mijn grootvader die in 1973 zijn toekomstige schoonzoon liet natrekken bij de lokale politie omdat hij een Marokkaan was. Mijn thuis is mijn ma die vertelt dat haar vader als krijgsgevangene in Frankrijk op een biechtstoel sliep omdat de kerk vol zat met Senegalezen.

Mijn thuis is mijn pa die soms moeite heeft met vasten en mijn ma die daar in ieder geval nooit rekening mee houdt. Mijn thuis is mijn ma die enkel spek bakt wanneer haar man van huis is. Mijn thuis is mijn pa die zes jaar geleden, op de dag dat zijn moeder in Marokko overleed, samen met zijn dochter 's nachts op het terras in een dorp nabij Leuven van pure miserie een fles rum soldaat maakte.

Zoals genetische ziekten slaan herinneringen soms een generatie over. Je kunt herinneringen kneden, je kunt over ze heen wrijven, je kunt op herinneringen slaan. Geschiedenis herhaalt zich nooit, maar soms bakt ze ons nu eenmaal een poets.

Afgelopen zondag kwam ik na een korte nacht 's middags bij mijn ouders thuis en riep ik triomfantelijk: "Ma, pa, ik wil migreren!"

"Alleen de benen hebt ge van uw moeder", antwoordde hij sec, "ik heb dat altijd al geweten", en we gingen aan tafel.

Geef mij iets nieuws om voor te vechten. Schrijf mij een nieuw verhaal, pa.

***

 
O Ja, ik moet nog terzake komen, is nog waar ook. En ik doe dat door U 200% gelijk te geven, lieve Norah. Maar Uw treurlied stond in het verkeerde land in de verkeerde gazet. Waarmee ik bedoel, dat het bestemd moet zijn voor Marokkaanse oren. Liefst oren die groeien aan de juiste koppen. Aan de koppen die verantwoordelijk zijn voor de schamelheid van mensen lijk Uw Pa, die ver van huis moeten trekken (zoals mijn voor-ouders) om een menswaardig bestaan te hebben. Daartoe zou een commando-raid doorheen het Marokkaans Establishment moeten razen die tabula rasa maakt en de juiste mensen aan het bestuur brengt. Die Allah van U staat ook altijd aan de verkeerde kant!
***
2oëven me laten verleiden door De  7de Dag met de ‘verduidelijkingen’ over de Aalsterse Carnaval. Meisjes en jongens, wat gaat dat volgend jaar plezant worden! Tenminste als mijn inspiratie opgevangen wordt door de juiste personen….
Aalst Carnaval 2014 : een groep Di Jeanetto’s van exotische herkomst drijven loslopende Makakken (M/V/Krs) binnen een omheining waarop OCMW staat, waar de briefjes van € 500 door de lucht dwarrelen. Blanke autochtonen worden met de karwats opgejaagd om de omheining  met de tanden verder te slepen, gebonden als ze zijn aan handen en voeten. De Di Jeanetten, verkleed als vretende en zuipende sprinkhanen, worden gecommandeerd vanop de volgwagen door kijkgaten waarboven resp. staat CD&V, PS+SP-A, VLD, Groen, CdH, en waar de champagne rijkelijk vloeit. Sire Coburg, met de zotskap op, ment de paarden. Uiteraard alles zonder bijbedoelingen en dus louter satirusch bedoeld.
***
Nog iets over de vendetta Niveanen/Bacoppers. Het wordt stilaan duidelijk : een dodelijk politiek spelletje, geen klacht, de Overheid moet de stal uitmesten. Einde verhaal. Het sympathieke Meneerke Peeters en BDW moeten immers in 2014 elkaar kunnen vinden. Wat tot hiertoe opgevoerd werd, is louter schaduw-boksen : de Tsjeven zijn verwittigd : maatjes blijven met BDW, zo kunnen we samen de vette brokken verdelen in 2014.
Jammer! Jammer! Want beiden weten de hete adem van het echte volk in hun nek, die alsmaar dichter komt. Al op gelet dat de ‘peilingen’ de laatste tijd niet meer zo vaak verschijnen? .

 

***

(Get) AA 3AB, strijder-schrijver op rust van blog-bubbels. Hij observeert de wriemelende mensenmassa’s en licht op klaarlichte dag het gebeuren bij met een stal-lantaarn. Want hij heeft niet graag dat Breedsmoel-kikkers in zijn zonlicht komen staan.

“Ut mien zunne, of ‘k straal joe, zei de bie”.
 

 

 

Geen opmerkingen: