zondag 3 maart 2013

1256 - DE HEL VAN HET ZUIDEN


A.D. Zondag 3 Maart 2013

Zangfeest..

1256  - DE HEL VAN HET ZUIDEN

***

 

***

Terwijl straks in Vlaanderen de muren zinderen van het gezang van duizenden enthousiaste Vlamingen, is hier in Centraal Italië de Lente doorgebroken. Een wereld van verschil!
Vandaag dus geen vlammende Vlaamsgezindheid, maar blijheid om het leven zelf en om de zoveel eenvoudige zaken om ons heen. Er is bezoek uit het verre hartland Vlaanderen. En dus is ons leven een beetje aangepast. Zelfs de 3 herdershonden zijn minder ernstig dan gewoonlijk. Ze dartelen als paas-lammetjes in de wei.
***
De lezer-sportliefhebber is bij mij doorgaans aan het verkeerde adres. Ik heb niets tegen sport, maar heb er ook geen gram interesse voor Tot gisteren, tot ik, op vraag van mijn schoonpa (88) na de koffie, de TV moest openzetten  om te dienen als achtergrond-vulling voor zijn siësta Er was koers. So what?
Opeens was ik klaar wakker bij wat ik zag. De renners zwoegden doorheen het magisch landschap van aan mijn achterdeur. onderweg naar Siena. Gefascineerd ben ik blijven kijken, een paar uur aan één stuk, op het puntje van mijn stoel.
Ik ga niet proberen de koers te beschrijven, daarvoor ben ik te bleu. Het Toscaans landschap was nog veel ‘unheimischer’’ dan de droombeelden die in mijn verbeelding voor de eeuwigheid zijn opgeslagen.
Het zijn beelden die ik met zoveel mogelijk mensen wil delen.  Vandaag staan de sportkranten vol met lovende verslagen Ik wou dat we al de ‘Primavera’ van volgend jaar waren!

 

***

Ter zake :

Vandaag Strade Bianche: De Hel van het Zuiden

Stof en grind, dat staat vandaag op het menu van de renners.

Het peloton rijdt vandaag haar favoriete race: de Montepaschi Strade Bianche. De witte grindwegen van Toscane katapulteren het wielrennen terug in de tijd, in een wedstrijd die alle karakteristieken heeft om een monument van de wielersport te worden.

Noem start- en finishplaats van de Strade Bianche en je hoort een Italiaans gedicht. De renners gaan vandaag van het Piazza Ricasoli in Gaiole in Chianti naar het Piazzo del Campo in Siena. Onderweg rijden de renners over de zogenaamde settori sterrati , witte grindwegen opgetrokken uit dolomiet. Daar kan je uitstekend op petanquen, maar voor een wielerwedstrijd is het eigenlijk ongeschikt. Het peloton ziet er vandaag uit als een langgerekte witte wolk.

 Zwaar en technisch

In zijn eerste twee edities heette profvariant Strade Bianche ook gewoon L'Eroica , maar dat gaf problemen met patenten. De race werd ook verschoven van oktober naar maart, om beter aan te sluiten op het programma van de klassieke renners, de doelgroep waar Strade Bianche op mikt. Die strategie werkt: van Cancellara tot Sagan, ze zijn er vandaag allemaal bij.

Inzake parcours is geen vergelijk mogelijk met Roubaix, maar de Strade Bianche is wel een wedstrijd die appelleert aan de romantiek van het wielrennen. ‘Een epische race', zegt Michele Aquarone, directeur-generaal van organisator RCS Sport. ‘Een wedstrijd zonder geschiedenis, maar die wel doet terug denken aan de geschiedenis van de wielersport. Echt zwaar en technisch.'

Cancellara rijdt vandaag met een extra motivatie. De organisatie heeft namelijk een nieuw idee gelanceerd. Wie de race drie keer wint, krijgt een grindstrook naar zich genoemd. Hij mag kiezen de welke. 

Neemt niet weg dat de race die vandaag pas aan editie zeven toe is, ondertussen een mooi palmares heeft. Twee keer Fabian Cancellara dus (2008 en 2012) en ook één keer Philippe Gilbert in zijn wonderjaar 2011.

***

 
Dit opstelletje schrijven heeft veel voeten in de aarde gehad. Voor de tweede dag op rij op de gazon in een luie zetel een Leffe Bruin gedronken en onder het getink van de vele roodborstjes in de struiken, de eerste narcissen bewonderd die zachtjes stonden te wiebelen in het net geen windje..
Was weggelopen van Vanacro in de 7de  Dag na de uitleg over zijn eternelleke of zoiets. Werkelijk geniaal! Iets dat op Uw actief staat maar geen waarde heeft en zeker niet mag verkocht worden, te gelde maken onder de vorm van een eeuwigdurende ((hoge) rent. Ge moet het maar doen!  
***
Wacht, voor de dommerikken onder ons, zal ik een eenvoudig voorbeeld geven. Ik heb iets achter mijn rug dat niet bestaat, en de belastings-betaler moet er ad vitam eternam zwaar voor afdokken. Ha ja, want ik als Tsjeven-syndicaat heb mezelf zwaar in de problemen gewerkt en heb dat vele geld gewoon nodig om te overleven. De belasting-betaler weet het niet, maar wij zijn er nodig!
Gaan die zage-venten van de NV-A nu eindelijk daarover beginnen zwijgen? We gaan elkaar toch nog nodig hebber om zaakjes te doen! Nu alleen nog de magnetische mijn van de belastings-fraude vermijden, en we geraken net op tijd voor de volgende verkiezingen, in kalmer vaarwater
We gaan dus nu rap ‘een goede Biecht’ spreken, zodat we met een Eerste Communie-zieltje weer kunnen herbeginnen schipperen. .

***

Blogs die hier dringend aangeraden worden, met vraag ze zoveel mogelijk door te geven. We doen dat met de woorden van de Opper-Tsjeef Kris Peeters, die dit weekeind de wereld kond deed, dat hij natuurlijk DeWever kon verslaan.. Ook wij kunnen ze verslaan, de huichelaars en de woordenkramers!

De volgorde is willekeurig en de lijst zal regelmatig aangevuld worden.











 

 

 

 

Geen opmerkingen: