donderdag 18 augustus 2016

3614



4/590 * - Monddood gemaakte blogger in Landelijk Italië -
.
*
3614 - IN HET LAND DER BLINDEN IS EENOOG KONING    
*

*

*
Gisteren was er een paar uur een relatief goede wisselwerking tussen mijn scherm en de sterren. En wis- en waarachtig, er werden de dag voordien werkzaamheden uitgevoerd aan de netspanning, waardoor er de hele voormiddag geen stroom was.
Kunt U zich voorstellen, hoe iedereen in huis dacht dat er een 8ste, 9de en misschien wel een 10de Wereldwonder was geschied. Maar zie, de Helaasheid der Dingen sloeg weer, erger dan voordien, ongenadig toe. Meer dan één apparaat is gesneuveld door overspanning. De Verzekering zal weer werk hebben. Mijn stelling: dat ze het maar onder elkaar uitvechten.
Niet zo met de onzichtbare multipe choice verbinding met de sterren. Dat is, zo te zien, echt Godenwerk. Niemand op aarde kan daar iets aan doen. Nu is het er, en dan weer niet.
Heb ik de Goden vergramd met mijn stukjes proza? Hadden ze die liever op rijm gewenst? Is er iemand tot wie ik mij kan wenden? Dat Madammeke van de straalloze straalverbinding doet haar best, zegt ze, en dat moet volstaan.
Het wordt dus weer een dag van buiten luisteren naar de tractoren die ‘t allenkante  in de olijfgaarden aan het sproeien zijn tegen van alles. Over heel de omgeving hangt urenlang een adem benemende nevel die verdwijnt naarmate de zon hoger klimt aan... het zwerk. Best binnenblijven, dus.
De TV draait door over ‘Rio’. Dus ook daar is geen soelaas te vinden. En om over te schakelen naar de RAI heb ik geen goesting. Ik kan namelijk geen Italiaans meer horen!
*
*

*
GEPLUKT BIJ
*
Dat speeldingetje om via een betaalkaart de www in huis te krijgen, is goed. In de veronderstelling dat ik mij installeer op de veursten van het dak. Want die WIFI geraakt namelijk niet door al dat beton waaruit elke huis in dit vulkanisch gebied is gemaakt.
Een maat voor niets.
Of liever, niet helemaal voor niets. Want de totale kostprijs bedraagt rond de € 300,- buiten het 3-maandelijks abonnementgeld.
Voor dat geld kan er eventueel uitgeweken worden naar de sterren zelf! Om op die manier zo dicht mogelijk bij de bron te zitten….
*

*
*
Er zullen dus in Vlaanderen aanslagen, overvallen, ongelukken, schiet-incidenten, groepsverkrachtingen gebeuren, zonder mijn medeweten. De oorlogsvoering zal verder gaan, langzaam maar zeker, zodat iedereen er op de lange duur zal aan gewoon geraken. Net als de choco op de boterham. Of moet ik eerder zeggen, net als een condoom op een muziekfestival.
En ondertussen spelen de Jonge Goden, net als op de berg Olympus zelf, in Rio de Janeiro om goud, zilver of brons. Terwijl rondom hen de arme Braziliaan van armoe vergaat. Brood en Spelen, ziet U, maar dat alles zonder brood en zonder spelen voor de mensen van ter plekke zelf.
En, a propost, al enig idee hoe het komt dat daar in Zuid-Amerika bijna uitsluitend Spaans gesproken wordt? Googel eens rap naar Cortès, en de zoektocht der Spanjaarden naar het Eldorado. Veel zult U er niet meer vinden want de Spaanse galjoenen brachten het met scheepsladingen naar Spanje.
Quizvraag.
Wie kent er nog, buiten de Inca’s en de Maya’s, nog andere namen van de ‘Originals’ in die landen? Wie leefden er daar voor de Spaanse don Quichottes daar de boel overnamen?
Misschien een idee om in die ‘discipline’ van het eerherstel ook Goede Eretekens uit te delen.
Een sinistere gedachte, allemaal de schuld van geen Internet.
*
*
*

Geen opmerkingen: