woensdag 31 augustus 2016

3643



6/1166  * - Over en uit voor de Kerk -
.
DEEL 3
Woensdag 31 augustus
Zon 6u55-20u29
H Paulinus van Trier
*
3643 - ALS EINDTERMEN NU EENS EIGENLIJK BEGINTERMEN ZOUDEN ZIJN
*

*
*
De bedoeling is wel de opleising tot 18-jarige leeftijd te vergelijken met een wielerwedstrijd, waar, net zoals in het Onderwijs, de prijzen aan de meet worden uitgedeeld. Dit wil zeggen, na afloop van het hele traject. Het is volgens mij, tijd om de zaken eens, ter lering, andersom te stellen.
Als U wilt, het is pas na het eten van de pudding van het leven, dat daar een oordeel over kan gegeven worden.
In deze veronderstelling zou de proef zowel zeer eenvoudig als definitief zijn:  wie gebuisd is, vliegt er uit, en komt de reguliere maatschappij niet binnen, maar komt terecht in de onderste kaste bij de rest van het klootjesvolk. Ze kregen de kans, en ze verprutsten die. Punt aan de lijn.
Deze redenering is zeer eenvoudig: wie na 6 jaar (gratis) Lager onderwijs gevolgd door nog eens 6 jaar (gratis) Middelbaar Onderwijs – 4 of 5 jaar dan nog niet snapt wat het leven zelf is, is het niet waard aan dat leven zijn karretje te mogen aan vasthaken. Die afgestudeerden kistten de Maatschappij baken vol geld waarop elke jonge ondernemer als startkapitaal maar jaloers op kan zijn. Gebuisden krijgen a/h.w. dat startkapitaal in handen nog vvoor de start van de wielerwedstrijd.
Hun plaats is daar waar ook het ongedierte leeft: in de riolen. Liefst met een loden bal aan elke enkel.
Willen we dat onze Beschaving niet verder uiteen valt? Stel dan een paar goede voorbeelden. Want wie de roede spaart, haat zijn kind.
Ja, ik weet wel. Dergelijke hardvochtigheid hoort alleen thuis in de  Derde Wereld. Maar dat is een wereld waarnaar we naartoe gaan.   
Lees de ‘faits divers’ in de dagbladen: maar liefst 386 gevaarlijke terreur-gevallen in het laatste jaar.  Iedere nacht en iedere dag om de 100 meter gewapende overvallen. Diefstallen via het Internet, waar men bijstaat. Moord en doodslag. Onze samenleving is verworden tot één groot Chicago met gangsterbenden en drugstrafiek als in een schiettent op de Kermis.
De wereld der volwassenen is de kinderwereld van enkele jaren terug. Nu zijn die ‘kiendjes’ van toe grote mensen geworden. En dus wordt er ieder jaar een bruggetje verder gegaan.
Respect voor de Handhavers der Wet? Respect voor de Leerkracht op school? Lappen we toch allemaal lekker aan onze laars.
Hi laar, weet Bisschop Bonny te vertellen, zonder Christendom kan niemand van de muziek van Bach genieten. Er zijn wel betere argumenten. Zoals ‘ge zult niet stelen’ als hoeksteen van de Samenleving. Of ‘Vader en Moeder zult gij eren’.
*


GEPLUKT BIJ


*
'Het is hier gedaan met het christendom'
Na twaalf jaar godsdienstles op school weten veel 18-jarigen niet wat apostelen zijn of wie Thomas van Aquino was. ‘Dat kan toch niet’, zegt UA-prof Patrick Loobuyck. Hij pleit al langer voor een andere aanpak.
De bisschoppen willen de leerplannen voor de lessen godsdienst herzien. Een goede zaak?
‘Zolang godsdienst enkel in de levensbeschouwelijke vakken aan bod komt, zoals vandaag het geval is, juich ik het toe dat men er terug meer kennis wil doorgeven. Eerstejaarsstudenten weten bijna niets meer over de rooms-katholieke godsdienst en cultuur. Als hun kennis over wiskunde even laag zou zijn, zou iedereen moord en brand schreeuwen. Maar levensbeschouwelijke geletterdheid is blijkbaar voor mietjes.’
Wat vindt u dat 18-jarigen zeker moeten weten over de rooms-katholieke godsdienst?

‘Ze moeten begrijpen wat de levensbeschouwelijke wortels zijn van onze samenleving. Ze moeten ook begrijpen wie de ander is en hoe ze zich tot die ander kunnen verhouden.’
Maak dat eerste punt eens concreter: welke kennis ontbreekt nu?
‘Waar zal ik beginnen? Ze weten niet meer wat er in de bijbel staat. Ze weten niet wat apostelen zijn en wie de evangelisten waren. Ze kennen geen historisch-filosofisch belangrijke figuren meer. Vraag hen wie Thomas van Aquino was, en de meesten horen het in Keulen donderen. Sommigen herkennen geen Madonna-met-kind meer als dusdanig. Jongeren vandaag stappen een kerk binnen en herkennen niets.’
Zal een meer religieuze godsdienstles daar iets aan veranderen?

‘Het gaat er niet om de les godsdienst religieuzer te maken. Volgens mij is dat niet het plan van de bisschoppen. Zij willen niet aan missionering of bekering doen. Dat zou ook niet meer werken. Daarvoor is de secularisering in Vlaanderen al veel te ver gevorderd en nog hebben we daar het einde niet van gezien. Nu gaan ook al de eerste kinderen naar school van ouders die zelf niet gedoopt zijn. Sorry dat ik het zo cru stel, maar het is hier gedaan met het christendom. In die context is het juist goed om meer aandacht te besteden aan geletterdheid inzake christendom en andere godsdiensten of levensbeschouwingen.

U reageert positief, terwijl u er toch al langer voor pleit om de lessen godsdienst af te schaffen...

‘Ik wil helemaal geen lessen afschaffen. Maar het klopt wel dat ik voor een andere aanpak pleit. De vakken godsdienst en zedenleer zijn nu volstrekt autonoom. De levensbeschouwingen bepalen zelf wat zij geven en wie die lessen mag geven. De overheid besteedt dat helemaal uit. Ik vind dat niet ernstig. Ik vind dat de overheid zich daarmee moét bemoeien, door het opstellen van eindtermen levensbeschouwing. Op die manier zouden alle leerlingen eenzelfde basiskennis krijgen. Daar kunnen de bisschoppen toch alleen maar blij mee zijn? Daarom vind ik hun voorstel nu een beetje hypocriet. Zij willen dat liever zelf in handen houden.’

Zouden zulke eindtermen dan over verschillende vakken verdeeld worden?

‘Mijn voorstel is een gemeenschappelijk vak levensbeschouwing, ethiek en filosofie (LEF) voor iedereen, aangestuurd door een academische achtergrond, zoals dat nu ook bij taal, aardrijkskunde of wiskunde gebeurt. De levensbeschouwing van de leerkracht zou daarbij geen enkele rol spelen. Als hij maar zijn vak kent, en pedagogisch vaardig is. Ooit zal het er wel van komen. Het is de redelijkheid zelve. Verandering gaat soms traag, maar ik hoop dat ik het nog zie gebeuren voor ik met pensioen ga - ik ben er nu 42.’
*



*
Maar wees gerust. Het is bijlange nog niet gedaan met het Christendom. Het houdt al 2000 jaar stand, en zal dan ook dit dipke wel overleven.
Waar al die ‘levensbeschouwelijke vakken’ ons gebracht hebben, leest U dagelijks in de kranten. U hoeft er zelfs niet eens naar te zoeken.
Beter dan al die ‘festivals’ en die ‘zomerkampen’ zouden er beter weer biechtkotjes worden ingericht, waar de jeugd met hun problemen naartoe kan.
Wat ons onderwijs heeft gerealiseerd?
We zien er iedere avond mooie voorbeelden van bij Ben Crabbé in ‘Blokken’. Maar niet als het over negermuziek, sportfiguren of filmgenres betreft.  Maar wie Marco Polo was, dan is het antwoord dat die van ver vòòr hun tijd is.
Enne, als ’t een beetje kan, dan de volgende keer een Minister van Onderwijs die het hoofd niet alleen koel, maar ook stil houdt. Dat mens irriteert niet alleen door haar spraakgebrek, maar vooral door dat onnozel geitenlachje en die nerveuze hoofdbewegingen. Maar ja, de Tsjeven moeten roeien met de riemen die ze nog over hebben….
*
*

*


Geen opmerkingen: