vrijdag 2 december 2016

3882



.
VRIJDAG  2  DECEMBER  2016
SINT-JAN VAN RUUSBROEC,  H. BIBIANA
3882 - MET TOM VANGRIEKEN DE BOER OP, AAN DE HAND VAN  ‘t PALLIETERKE      
*
‘t Pallieterke, het lijfblad van elke bewuste Vlaming, wordt met de dag fijner van smaak. Ik mag niet zeggen ‘net als oude wijn’ wat jonge mensen horen dat niet graag. ’t Pallieterke is dus van alle tijden, waar klaar bewustzijn en levensvreugde de boventoon voeren. Van generatie op generatie, want de Vlaamse Tijl Uylenspiegel heeft het Eeuwig Leven.
De Waarheid kan de Waarheid niet zijn, als die niet al lachende kan gezegd worden.
*


*
Pallieterke:  mijnheer  Van  Grieken, 
u wilt een nieuw gelaat voor het Vlaams Belang. Is er nog plaats voor Filip Dewinter in uw moderne partij?
Tom  van  Grieken:
 “Natuurlijk!  We  hebben allemaal gezien hoe Filip op de VRT van Karel  de  Gucht  (Open  Vld)  kipkap  maakte.  Wel, die Filip moeten we veel meer zien, en we moeten geen Filip zien die tegen afspraken in gaat spreken voor clubjes zoals Gou
den Dageraad.”
’t  Pallieterke:  dus  er  was  wel  een afspraak op voorhand?
Tom van Grieken: “Ja, daar kan ik zeer formeel in zijn. Ik had gezegd: ‘nee, je mag niet spreken voor Gouden Dageraad.’ Dat heeft hij toch gedaan en daardoor heeft hij mij en het partijbestuur tegen de muur gezet. Dan kon ik niets anders dan de maatregelen nemen die ik genomen heb.”
’t Pallieterke: u zei in De Afspraak dat niet goed wist waarom Filip Dewinter dit heeft gedaan. Hebt u naar Radio I geluisterd? Daarin zei voormalig partijvoorzitter Frank Vanhecke dat dit een bewuste sabotagedaad was. Denkt u dat ook?
Tom van Grieken:
 “Dat weet ik niet. Ik heb overigens Frank Vanhecke maar twee keer in mijn  leven  ontmoet,  tijdens  begrafenissen.  U  moet  dat  misschien  aan  Frank  Vanhecke  zelf vragen, ik heb er nog steeds het gissen naar. Dat is overigens ook irrelevant voor mij, omdat ik gewoon toezie op de partijlijn. En die  partijlijn  betekent  dat  we  een  radicale Vlaams-nationale partij zijn die de problemen hier in Vlaanderen gaat oplossen, en niet op één of ander Grieks eiland.”
’t  Pallieterke:  ik  sprak  daarnet  mijnheer Dewinter en die zei dat men hem het voordeel  van  de  twijfel  hoort  te  geven.  Hij vertelde dat hij misschien wel ietwat
naïef is geweest in enkele inschattingen, maar dat men nu toch wel onheus reageert tegen hem en zijn collega’s.
Tom van Grieken:
“Ik ben de jonge voorzitter,  hij  is  de  ervaren  rot.  Hij  zou  moeten 
weten dat koketteren met clubjes als GD niet kan en al zeker nadat ik expliciet en schriftelijk had gevraagd om dat niet te doen.”
’t Pallieterke: dus u vindt dat er geen sprake kan zijn van naïviteit?
Tom  van  Grieken:
  “Dat  weet  ik  niet,  ik denk dat er sprake kan zijn van een inschattingsfout. Daar heb ik ook begrip voor. Maar mijn rol als partijvoorzitter is duidelijk maken wat onze partijstrategie is. Een partijvoorzitter is als een voetbaltrainer. Ik zie toe op de tactiek  van  het  spel,  en  die  kan  enkel  succesvol zijn als er geen enkele speler buitenspel staat.”
’t  Pallieterke:  er  was  ook  commotie  rond  wie  de  studiereis  zou  betaald hebben.  Er  verscheen  net  een  artikel op Newsmonkey dat suggereert dat via Frank  Creyelman  Rusland  de  reis  zou 
betaald  hebben?  Hebt  u  daarrond  iets op te merken?
Tom van Grieken: “Dat is irrelevant. Het enige wat ik absoluut weet, is dat wij die reis niet betaald hebben. Maar nu mag mijn partij, Filip en niemand van mijn partij, in de val trappen die linkse journalisten voor ons open zullen leggen: dat gegeven is een detail. We moeten  ons  niet  tegen  elkaar  laten  opzet
-
ten  over  een  bijzaak.  De  hoofdzaak  is:  wat is  het  Vlaams  Belang,  waar  staan  we  voor? 
En dat is dat we ons associëren met de winnaars in Europa: Marine Le Pen (FN), Geert Wilders  (PVV)  en  Heinz-Christian  Strache (FPÖ).  We  zijn  een  democratische  Vlaams-nationale  partij  en  we  gaan  de  problemen hier aanpakken: massamigratie, asielproblematiek, islamitische terreuraanslagen... Maar ook de begroting, de staatsschuld die maar blijft stijgen, al die problemen en al die mensen  die  almaar  meer  moeten  belastingen betalen voor gas, voor water, voor elektriciteit, enzoverder! Die problemen moeten we hier  aanpakken  en  daar  hebben  we  iedereen voor nodig.”
’t Pallieterke: met Dewinter erbij...
Tom  van  Grieken  (knikt):
  “Met  Dewinter,  met  Anke  (Van  dermeersch  nvdr),  met Jan  (Penris  nvdr).  Er  is  geen  probleem.  Ze blijven  Vlaams  Belang’ers,  ze  blijven  parlementsleden! Maar het partijbestuur heeft wel de puntjes op de i gezet, nl. dat we geen uitstaan hebben met Gouden Dageraad.”
’t Pallieterke: Filip Dewinter vroeg ons ook om via ’t Pallieterke een hand naar u trachten uit te steken. Aanvaardt u die dan ook?
Tom van Grieken:
 “Ja, natuurlijk! Filip en ik hebben elkaar iedere dag gehoord de afgelopen  tijd.  We  blijven  ‘on  speaking  terms’  en een uitgestrekte hand aanvaard ik uiteraard. We gaan samen dat verhaal van Vlaams Belang moeten schrijven, maar wel met de strategie die de partijraad heeft gekozen na de verkiezingen van 201
*
Al meer dan 80 jaar, of eenvoudiger gezegd, al bijna 100 jaar probeert het belgicistisch Profitariaat de Vlaamse ziel te vermoorden. Dat blijkt nog maar eens, nu de ‘Deelregering’ de verkavelings-ziekte wil beginnen terugdringen. Het zijn inderdaad de zogezegde kleurpartijen die al die tijd hun egocentrische visie op onze leefwereld hebben proberen op te dringen. Links lullen en rechts zakken vullen heeft nog nooit een betere illustratie gekregen.  Het was de ‘zittende klasse’ die de regels bepaalde en via hun ‘Ruimtelijke Ordening’ de zakken vulde. Tot ze met het lint van de lintbebouwing om de hals dreigden te verstikken.
Met als gevolg, dat alles en iedereen moet wijken voor de georganiseerde terugtrekking. Alle andere stemmen mieten dus gesmoord worden. Iemand met klare kijk op de gevolgen van de ontspoorde poging ons land te herbevolken, moet opgesloten worden. Als Dewinter in het nog armere Griekenland ter plaatse wil gaan kijken, om daaruit de nodige lessen te trekken, wordt beschreven als het knechtje van Boeman Poetin. Waarbij er straal wordt voorbijgegaan, dat in Rusland niet meer hun vroegere USSR-vriendjes zitten, maar juist onze Engelbewaarder van vlees en bloed daar de teugels heeft overgenomen. Of misschien juist daardoor.
Als ik even terug mag gaan naar de recente Geschiedenis?   Daar, op het verjaardagsfeestje van de Wielsbeekse tapijtgigant, Boer Clercq, waren Michaël Gorbatsjov en Ronald Reagan aanwezig. Grootheidswaanzin kloegen de Media dat toen aan. Ik denk dat het eerder een profetisch invulling was van waarop de hele wereld wachtte: Trump met Poetin, de hand drukken van de zwoegende Ondernemer.
‘Dromen, denken, durven, doen, volhouden’: de lijfspreuk van Boer Clercq die we nog zeer onlangs hoorden uit de mond van dat ander gelauwerd vleesverwerkend familiebedrijfje ergens uit ‘t hart West-Vlaanderen.
Enne, a propos: Filip Dewinter is ook ’n West-Vlaamse bruggeling. Please don’t forget.
De klok draait rond. De nakomelingen van Jan Breydel spreken nu Frans. Dus moet Pieter Deconinck op die sokkel op de Grote Markt van Brugge straks ’n nieuwe strijdmakker krijgen. Zodat de Geschiedenis weer klopt: Flup Dewinter met Pieter Deconinck, in brons vereeuwigd, onder de beiaardtonen van het Belfort daar.
Of, om de kosten te drukken, zet Filip Dewinter naast Berten Rodenbach in Roeselare. De tweede nog altijd met de in de lucht hoog opgestoken Blauwvoet, en de eerste met een lekkere pint blond schuimend bier in de andere hand. Maar voorzie in de beide opties, Brugge en Roeselare, ergens in een hoekje een grote plasgoot. Waar de nog weinige overgebleven belgicisten kunnen gaan plassen van nijd.



Geen opmerkingen: