dinsdag 13 december 2016

3914



7/1077 * - ZWITSERLAND de Gotthard-Tunnel
.
DINSDAG  13  DECEMBER  2016
H. LUCIA: Siciliaanse  (304 gestorven) en patrones van de oogartsen, opticiens en visueel gehandicapten; H.JOOS van BRETAGNE
*
Met Sinte-Lucij
Lengen de dagen een hanegeschrei!

Baziel komt een brillenwinkel binnen en zegt de verkoopster: “Dag Mevrouw, ik zoek een bril.  Heb je misschien entwot biezonders?” – “Jazeker” zegt ze en geeft Baziel een bril om te passen.  Baziel zet die bril op en kijkt naar de verkoopster meteen dwars door haar kleren heen: hij ziet haar spiernaakt! “Da’s fantastisch” zegt hij. “Hoeveel moet die bril kosten?” – “Driehonderd euro” zegt de verkoopster.  “Pak maar in” zegt Baziel.  Hij loopt naar buiten en zet meteen die bril op.  Er fietsen mannen en vrouwen voorbij en ... hij ziet ze spiernaakt.  Baziel pakt de bus:  iedereen bloot.  Komt Baziel thuis… en ziet zijn vrouw en de buurman Hector spiernaakt op de bank zitten!  Hij zet zijn bril af… en ze zitten nog altijd spiernaakt…  “Potverdikke, ‘k were wa gekocht” zegt  Baziel.  “’k Heb het nog maar tien minuten en ’t is al naar de vaantjes…”

3914      GEEN WOORDEN MAAR DADEN         

Na 17 jaar is hij er eindelijk. De langste tunnel ter wereld. Die maakt – och hoe egocentrisch geredeneerd weeral – dat wij voortaan de reis heen en terug tussen onze beide Vaderlanden in maar één dag meer zullen kunnen doen, i.p.v. twee, met telkens die dure overnachting ergens in de Vogezen. Deo gratias, Zwitserse Spoorwegen, zou ik zo zeggen.
Toen we daar al die jaren voorbij kwamen, wisten we wel dat er mollengangen voor 30-Tonners aan het boren was, maar we zagen amper een paar rangeer-werven waar er druk werd gewerkt. Net zoals een kind dat gebaard wordt, ging het bijzonderste door in de buik van de bergen… En net zoals bij een mensenkind, gebeurde het meeste werk ’s nachts… Ook al omdat in Zwitserland de syndicaten gewone mensen zijn en geen super-tjeven.
Het geheel heeft zowat de helft gekost van wat Vlaanderen jaarlijks afdraagt aan Wallonië. Wat dus wil zeggen, dat Vlaanderen tweemaal het duurste onderhoudsgeld ter wereld afgesnoept wordt door een inhalerige ex-partner, de kleine bazige helft van Coburgia in leven te houden. Gedenk, O Vlaming, hoeveel hiervan Uw eigen individuele bijdrage bedraagt. Goed zo: en denk daar voortaan aan, als U in het stemhokje staat.
Ons werkzame Eigen Volk Eerst zou elk jaar een van zijn overvolle autostraden kunnen ondertunnelen of er een verdiep opbouwen… Alleen al met het geld van de totaal nutteloze ‘Scheepslift’ van Strépi-Thieu had men 20 jaar geleden de Ring rond Antwerpen kunnen hebben… In de plaats hebben we stilstaand snelverkeer en de Walen hebben een toeristische bezienswaardigheid die ligt te verkommeren. Ja Ja, Coburgia is een land met twee snelheden…. De ene os geblokkeerd en de andere rijdt meer achteruit dan vooruit.
De Vooruit? Die dient al jaren om er on te feesten!
*
Uit bittere armoe en bij gebrek aan beter moet ik U vandaag jammer genoeg een artikel uit GVA serveren, als ik jullie de lang verwachte Alpen Tunnel wil voortellen.
Die gaat, 57 Km lang van hartje Zwitserland onderdoor het Gotthardo-massief, tot aan het Meer van Lugano  dat even verder uitgeeft op de Po-vlakte.  Waar er vervolgens gewerkt wordt aan de doortrekking met TGV tot Milano en ja, zelfs tot Rome. Voorlopig dus al ter beschikking een slaaptrein die (gedeeltelijk) de 600 Km aflegt in minder dan de helft van de tijd. Dat noem ik dus geen woorden, maar daden. Zou dat misschien toch liggen bij het goed besturen van een volksdemocratie? Waar de Zwitsers zelf baas zijn, en niet die Europese Grote Verlichte Verstanden uit Bruxellabad die het goed kunnen…zeggen.
** **

Langste spoortunnel ter wereld open voor verkeer
*
De langste tunnel ter wereld, die het verkeer tussen het noorden en zuiden van Europa beter moet doen verlopen, is sinds zondag open voor het verkeer. Dat maakten de Zwitserse Federale Spoorwegen (SBB) bekend.

De GBT-tunnel (Gotthard-basistunnel) tussen de steden Zürich en Lugano is 57 kilometer lang en steekt het Gotthardmassief in de Alpen door. “Het is Kerstmis!”, zei SBB-baas Andreas Meyer na de eerste reis van een reizigerstrein tussen Zurich en Lugano zondagochtend.
“Dankzij de tunnel genieten onze klanten van goederen- en reizigersvervoer van een groter aantal en meer betrouwbare verbindingen. Ook wordt hun reistijd korter”, zegt de SBB.

De Zwitserse bondspresident Johan Schneider-Ammann huldigde de tunnel in juni in, samen met de Franse president François Hollande, de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Italiaanse premier Matteo Renzi en de Oostenrijkse bondskanselier Christian Kern.
De kolossale onderneming duurde 17 jaar en kostte 11 miljard euro. De nieuwe Rijn-Alpencorridor verbindt de Noordzee rechtstreeks met de Middellandse Zee, de haven van Antwerpen met die van Genua. Iedere dag zullen meer dan 200 goederentreinen door de tunnel rijden, aan 100 kilometer per uur, en een 50-tal reizigerstreinen, aan maximaal 200 kilometer per uur.

Na de Zwitserse GBT-tunnel zijn de langste tunnels ter wereld de Seikan-tunnel in Japan (53,9 kilometer) en de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië (50,5 kilometer).
** **
En ja, een treinticketje zal wel heel wat geld kosten. Maar die zullen nooit zo hoog uitvallen als wat het aan brandstof kost om dat traject zelf achter het stuur te moeten zitten. Stel U voor, dat Hitler, op z’n eentje, via de Kanaaltunnel had kunnen ‘gegen Engeland fahren’. Hij zou in Folkestone ontvangen zijn geworden met veel toeters en bellen. En met vreugdeschoten, i.p.v. met afweergeschut.
*
Ik kan U verzekeren dat wij op het onderwerp van die Trans-Alp- Tunnel nog terugkomen. Liefst als we binnenkort de proef op de som zullen genomen hebben.
Wat wel spijtig is, is dat de plannen voor een panoramische uitkijkpost onder de top van Gothardo (3600 meter hoog) voorlopig is afgeblazen. De TGV zou er gestopt zijn om de liefhebbers toe te laten via diverse opeenvolgende liften tot op dat platvorm te geraken dat daar al klaar ligt.  De kokers zijn aangelegd, maar zelfs voor de Zwitserse Schatkist was dat even te duur om de rest meteen af te werken…. Ik zie ons al staan, hoog in de ijle lucht, met een zicht tot aan de Eifeltoren.
Is niets voor mij: hoogtevrees en visuele beperking. Zal voor een volgend leven zijn. Want dat wil zien.
PS
Er wordt mij ingefluisterd, weer door dezelfde stem, dat dit een werk is op maat van Donald Trump. Misschien kwam dat door deze video
Een aanrader, dat kan ik U verzekeren!
*


Geen opmerkingen: