woensdag 10 mei 2017

4135


Woensdag 10 Mei

4135 - WAAROM IS HET NIET TE VERWONDEREN DAT OOK DE  STAATSSCHULD ALS EEN ONDERWATR-RAKET DE DIEPTE INSCHIET
*
INHOUD: COBURGUA REBUILT: Brusselse melomanie kost de Burger hopen geld. Typisch voor Coburgia: een splinternieuw schatkamer-museum volgepropt met andermans museum-stukken…Ons allemaal tot lering en de Hoofdstedelingen ten profijte.
*
RIDERO: Wardje is naar den oorspecialist geweest en die deed hem een hoorapparaat proberen.  Na een maand, om het gewend te geraken, moet hij terug op controle. De dokter vraagt hoe alles is verlopen. “Dokteur, ’t is niet te geloven. ‘k Heb in die dagen dingen gehoord da’k nog nooit eerder hoorde!” – “Prachtig!  En wat vindt de familie van het resultaat?” – “Ewel dokteur, ‘k heb van nieten gebaard. En ‘k heb mij rot geamuseerd, maar in dien tijd heb ik wel al vier keer mijn testament veranderd!”
*
VANDAAG: H. Pater Damiaan de Veuster, H. Man Job, H. Solange*

*
De Slag rond het Fort Eben-Emael was een twee dagen durende korte maar hevige strijd op 10 en 11 mei 1940 in België, aan vier bruggen over het Albertkanaal en rond het Fort Eben-Emael. De slag leidde tot de overgave van het Belgische militaire fort.

De aanval op het Fort Eben-Emael en de bruggen over het Albertkanaal en de schijnaanval op de KW-stelling paste in een Duitse afleidingsmanoeuvre om de aandacht af te leiden van de Slag om Frankrijk via de Belgische Ardennen. Dit alles droeg bij tot de mythe van mei 1940, waarbij Joseph Goebbels het beeld van een overweldigend superieur Duits leger versterkte en stelde tegenover de zwakke, verdeelde westerse democratieën.
PS van Digitalia
Er wordt overal nog altijd zedig gezwegen over de Duitse Ingenieurs die 100% in vredestijd instonden voor de bouw van deze versterking die moest dinen om de inval der Duitse Legers te beletten.
*
DAKVENSTER OP DE WERELD

*
Nederlanders nemen nieuw Brussels museum op de korrel: "De schaamte voorbij!"
*
Bron: De Telegraaf
Huis van de Europese Geschiedenis in het gerenoveerde Eastmangebouw.
©Europees Parlement
*
Vandaag (d.i. ’n par dagen geleden) gaat in Brussel een nieuw museum over Europa open voor het publiek.
Het Huis van de Europese Geschiedenis
*
moet jongeren warm maken voor het Europese project. Al lijken Nederlandse politici en de N-VA er niet voor gewonnen.

Dat Nederlandse politici niet mals zijn voor het museum, dat betaald wordt met geld van het Europees Parlement, blijkt uit verschillende reacties in de krant De Telegraaf. "Het is de schaamte voorbij, een pathetische vorm van propaganda”, aldus Olaf Stuger, Europarlementslid Geert Wilders' partij PVV.

Maar ook de linkse partij SP, heeft het niet op het museum begrepen, en zeker niet op de financiering ervan. "Waarom is niet met de stad Brussel of met België over de kosten gesproken?" vraagt Europarlementslid Dennis de Jong zich af. "Brussel heeft er nu een gratis trekpleister bij.”
Brussel, ten voeten uit…
*
En bij Europarlementslid Marietje Schaake van de pro-Europese D66 klinkt het: "Een parlement hoort geen museum te financieren”.
Wat er te zien in het Huis van de Europese geschiedenis? In de collectie zijn 1.000 objecten aanwezig uit 200 musea, die het verhaal moeten vertellen van de Europese culturele erfenis. Al bestrijkt het museum alles van de oudheid tot vandaag - de Brexitstembriefjes zijn er ook te zien - de nadruk ligt toch vooral op de 20ste eeuw. Volgens de website van het museum is het ook de bedoeling dat de bezoeker gaat "nadenken over de toekomst van Europa".
Megalomaan
Behalve bij Nederlandse politici, is er in Vlaanderen vanuit N-VA-hoek kritiek te horen. "Uiteraard willen we ook dat de burger de rijke Europese geschiedenis leert kennen", zegt Europarlementslid Anneleen Bossuyt.
"Maar dat kan al perfect in het Parlementarium dat nauwelijks 350 meter verder ligt. Dit megalomane project heeft de belastingbetaler reeds 56 miljoen euro gekost, terwijl de jaarlijkse werkingskost nog eens 11,5 miljoen euro bedraagt."
Antonio Tajani, de Italiaanse voorzitter van het Europese Parlement die donderdag present was voor de officiële inhuldiging van het museum, wuift in De Telegraaf alle kritiek weg. "We moeten niet besparen op cultuur", zegt hij. "Dit is geen propaganda-instrument maar een middel om onze kinderen te onderwijzen over Europa.”
*
Ex-Digitaliaanse Bedenkingen
*
De Ketjes de baten, de rest van het Avondland de lasten. Is het sedert 1830 en vooral sedert Het Verdrag van Rome (1957) ooit inzonderheid voor de Vlamingen ooit anders geweest? In Bruxellabad heeft men er een dikke nek door gekregen. Misgroeisels allemaal. Die passeren gewoon ’s jaars rond een eerste keer via de Kas der werkzame gewilliged Vlamingen, een tweede keer via het ‘Federale Niveau’ en al die jaren via de Euopese magalomanie waar geen einde aan komt. Geen wonder dat de Bruseleir er gewoon een waterhoofd door krijgt waaeaan de duurste medicijnen niet kunnen aan verhelpen.
Europa opgeven? De Negentien Stedelijke Melkkoeien afbouwen! De Koninklijk Waardigheid afstaan? Het Atomium prijsgevn, dat de vroegere Volks Unie-held  Bert-den-Bleiter al een keer heeft geprobeerd af te te snoepen! Maar zelfs voor de Kldradatsh was die met het geld in de open handen, een maaatje te klein. Ketjes kopen namelijk alles altijd tegen de hoogste prijs. Betalen?
Dat zijn zorgen voor morgen. Zoals gezegd:. ze doen het met de Franse slag! En liefst op krediet
Zaventem, of liever  ‘Brussels North’ moet verdwijnen. Want het verstoort in de vroege uurtjes het nachtelijk uitgangsleven van jong en oud. De Ghelamco-vestiging op Grimbergse Vlaamse grond daarentegen moest er al lang gestaan hebben. Samen met de twee geplande winkelcentra die – de Duivel hale hen, - weeral door de Vlamingen gesaboteerd worden.
En wat er ook ontbreekt, is een monument met de allure van Baron von Münckhausen, waarin elke Ket zich met veel plezier zou herkennen. Op deze blog wordt noch geloochend noch toegegeven dat Sire Fluppe de Laatste hiervoor gaarne model heeft willen staan. Liefst aan de stuurknuppel van zijn eigen heiocoptère betaald met belastingsgeld..
*
Ps
De zaal die de kinderverkrachtingen (Leoplod II), demoorden in en rond het Geslacht Sexen-Coburg- Gotha en de von Possenhofens in beekd worden gebracht, is naar verluidt niet toegankelijk voor het doordeweekse publiek. Wel deelt een zekere Paul Beliën er aan de ingang handtekeningen uit. Wat ook het geval is voor de Afdeling Vorstelijke amoureuze esbattementen  waarbij het geslacht van de betrokken helden niet eens van belang is of was. Het is trouwens ene Delphine Boël die als een Engel der Wrake allerlei voornaam publiek in die afdeling binnen wil loodsen. Omdat zogezegd Kardinaal Van Roey het overspel van Polel III met het kindermeisje Liliane Baels niet heeft wille voorkomen.
*
In de rol van Mieke Stroel wordt vooral gedacht aan Antoinette Spaak, volgens de registers van de Burgerlijke Stand, de enige nog levende dochter van Paul Henri met dezelfde naam, en Geestelijijke Vader van ht Verdrag van Rome waar de bevruchting gebeurde die leidde tot de geboorte van de Godendochter Europa, onechte dochter van de Oppergod Zeus.

Ze is geboren uit zonnegloren
En een zucht van de ziedende zee…
*
PS
En neen, een concurrent voor de Biënnale van Ventië is het nog niet gekomen. Maar het kan er de Brusseleir doen aan denken, om ook een stel kanalen en grachten te doen aanleggen (en betalen door Vlaanderen) om net als Brugge, Amsterdam of Sint Petersburg, eindelijk ook en diepzee-kanaal te kunnen inzetten om volk te lokken. Zodat er op de Zavel en op de Brusselse Grote Markt, doorheen de vier seizoenen een ‘strand’ met hoogtestralers voor zonnebaders en kijkluchtige toeschouwers  kan ontworpen worden.
Succes gegarandeerd. Want KNT: Kinderen Niet Toegelaten.
*
(Digitalia)
++++
**






Geen opmerkingen: