maandag 4 september 2017

4280


Zaterdag 2 September 2017
4280.- REIZIGERS ZULLEN STRAKS IN LAAGJES VERVOERD WORDEN
*
In 1660 werd op het Gentse Belfort, Klokke Roeland voor ’t eerst geluid. Maar die zit nu al een tijdeke aan de grond..
HOUD: VLAANNDEEN REBUILT: het nieuwe Openbaar Vervoerplan van Ben Weyts (NV-A) zal om beter te werken in schokjes gaan.
MANNEKE UIT DE MANE: De directeurs van Stella Artois, Maes, Jupiler en Rodenbach zitten achter een vergaderinge op de terasse van de Gouden Klokke. “Voor mij een Stellatje”, sdgt de directeur van Stella. “Voor mij een Maeske,” zegt den dienen van Maes en natuurlijk bestelt den dienen van Jupiler en Jupilerke.  “Voor mij een glas water,” vraagt den directeur van Rodenbach. “Maar allez, collega,” zeggen d’andere drie, “waarom drinkt gij nu water?” – “Ewel, ‘k ben solidair met munder.  Alze gunder geen bier drinkt, dan drinke ik er wô gine!”.
VANDAAG: H. Ingrid, Z. Fier Margrietje van Leuven
*
Vandaag Feestdag van Fier Margrietje van Leuven?! Moet dat zijn Fier Lowietje van Leuven?
**
*
OP DE IJTKIJK
*
Velt U ook overal in de lucht hangend De Kracht van de Verandering? De Nieuwe Vlaamse Arreogantie “En Marche’’ lang nog voor Macaroni in Parijs op datzelfde gedacht kwam.
**
*
Een van hen, een zekere Ben Weyts zal in de Coburger Vaderlandsche  Geschiedenisboekjes ooit vermeld worden als de NV-Aër die de ‘verantwoordelijke Ambtenaar’ heeft uitgevonden die in laagjes de reizigers van A’ naar B² brengen. I.p.v. van Zoetenaaie via allerlei omwegen naar  Mannekensvere
Voordien echter zullen de reizigers van klein tot groot (betalende) bijscholing moeten ondergaan om hun eigen omgeving volgens de Nieuwe Invulling te leren kennen.
Of dat goed is om de Staatsschuld als ’n pudding in elkaar te doen zakken?  Best mogelijk. Maar het is in ieder geval positief voor de tewerkstelling.
‘Alle neetjes helpen’, zei de muis, en ze plaste in zee…
*
Wie met openbaar vervoer reist, zal vaker moeten overstappen
*
Combinatie transportmiddelen centraal in hervormingsplan
Ons openbaar vervoer zal er straks helemaal anders uitzien. De Lijn hervormt zichzelf en gaat naar een vervoer ‘in laagjes’, waarbij passagiers via allerlei vervoers-modi op de grote bus- of tramlijnen moeten geraken. En waarbij die passagier ook vaker zal moeten overstappen.
De Lijn gaat voortaan voor een gelaagd openbaarvervoersnet. Dat blijkt uit het nieuwe hervormingsplan dat De Morgen kon inkijken. De bovenste laag is het treinnet van de NMBS, dat de ruggengraat blijft van ons openbaar vervoer. Daarna komen het kernnet van bussen en trams, het aanvullend net en het zogenaamde ‘vervoer op maat’.
“Bij het kernnet moet je denken aan snelle corridors tussen belangrijke centra of in de steden”, legt directeur-generaal van De lijn Roger Kesteloot uit aan De Morgen. “Nu kronkelt een bus op weg naar de stad nog al te vaak langs omliggende dorpen en wijken om zoveel mogelijk mensen op te pikken. Wij willen directe lijnen creëren.”
Aanvullend net
Met het aanvullend net moeten mensen naar de corridors worden gebracht. Via reguliere buslijnen die vanuit dorpjes en wijken naar de hoofdlijnen lopen. Maar soms is er zo weinig potentieel voor een busverbinding dat een reguliere lijn niet te verantwoorden is, meent Kesteloot. “Dan spreken we van ‘vervoer op maat’. Nu werden hiervoor belbussen ingezet. Maar we merken dat er nog andere initiatieven bestaan die daar evengoed voor kunnen dienen.”
Denk maar aan gemeenten, OCMW’s of rusthuizen die zelf busjes inleggen. Bussen van leerlingenvervoer die overdag ongebruikt blijven staan. Maar het kan evengoed over deel-systemen voor fietsen of auto’s, taxicheques voor inwoners van bepaalde afgelegen gebieden. Tot zelfs een Tinder voor bedrijfs-carpoolen.
Bedoeling is dat we met zijn allen, via bussen of andere vervoers-modi, op die snelle corridors geraken. De Lijn wil een soort overkoepelende taxicentrale oprichten om dat in goeie banen te leiden.
Dat betekent voor de passagier wel dat die vaker zal moeten overstappen, geeft ook Kesteloot toe. In plaats van de kronkelbus naar de stad te nemen, zullen we eerst een bus, taxi of deel-fiets moeten nemen om dan over te stappen op de hoofdlijn naar de stad.
Verkeersdeskundigen waarschuwen nochtans al langer voor het feit dat moeten overstappen een grote drempel is voor potentiële reizigers, maar bij De Lijn maken ze zich sterk dat als de overstappen gegarandeerd worden er geen probleem hoeft te zijn.
Om dat te garanderen, wordt de structuur van de vervoersmaatschappij zelf behoorlijk overhoop gehaald. Nu bestaat die uit vijf provinciale afdelingen. Die verdwijnen. Alles wat met aankoop, onderhoud, personeelsbeleid en financiën te maken heeft, wordt gecentraliseerd in de hoofdzetel.
In de plaats van die provinciale afdelingen wordt Vlaanderen opgedeeld in negentien ‘vervoersregio’s. Daarin zitten vertegenwoordigers van De Lijn, de afdeling Wegen en Verkeer, het departement Mobiliteit en de federale instanties NMBS en Infrabel. Maar vooral ook de burgemeesters van alle steden en gemeenten in die regio. Die vervoersregio’s mogen voortaan beslissen over twee laagjes: het aanvullend net en het vervoer op maat. Ze moeten een mobiliteitsplan opmaken en krijgen voor de uitvoering daarvan budget vanuit de Vlaamse overheid.
“Wie is er beter geplaatst om te weten wat er ten velde nodig is dan de lokale besturen?” stelt Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). “Ik geef hen als het ware een stukje van mijn portefeuille.”
Besparingen
Al benadrukt de minister wel meteen dat die portefeuille gelijk blijft. Alle nieuwe initiatieven zullen dus ten koste gaan van andere, meer geld komt er niet. Bovendien moet De Lijn al sinds 2012 elk jaar besparen op haar exploitatie-budget. Wat de lokale besturen doet vrezen dat ze zelf middelen zullen moeten ophoesten als ze willen dat er iets beweegt. Minister Weyts wuift de kritiek weg. “Het is de bedoeling dat de lokale besturen, die al lang vragen om meer betrokken te worden bij het aanbod van De Lijn, ook hun verantwoordelijkheid nemen en de middelen op de juiste plaatsen inzetten.”
.*
*
NADER BEKEKEN
**
*
Wat mij verwondert, is dat DM zomaar regeringsplannen kan inkijken om ze te commentariëren. De ‘Kabinetten’ zijn dus niet veilig, en waterdicht, want bemand dor klappeien…
Of moeten we hier op deze blog eerder vermeden, dat de ‘spoorbonden’ iets anders bekokstoven zijn? Zeer efficiënt zou bvb zijn, het Spoor op z’n geheel,  rijdend materieel, sporen, IJzeren Weg, overwegen, slagbomen, stations inbegrepen, te stelen om dat elders te verbergen. Tot ‘De Bazen’ die allemaal smeerlappen zijn, toegeven voor de 4-Daagse Werkweek met behoud van loon. Datzelfde doen met De Lijn als met de NMBS is wat moeilijker, want straten en pleinen worden nog altijd teveel geteisterd door andere weggebruikers. Die zich dan zo,der straen en pleinen ofwel door de velden ofwel in de lucht zouden dienen te verplaatsen.
De Lijn zou bijvoorbeeld van naam kunnen veranderen. Geen rechte lmijn meer, maar ’n compleet ronde cirkel. ‘De Ronde’, wat beter hun egoïsme zou in beeld brengen. Want De Lijn heeft vooral dezelfde pretentie als de Gebarsten Kruik. De reizigers zijn er voor her, en niet zij voor de reizigers.
Benneke, Benneke!! Gij ook met al die verlangens naar verantwoordelijkheid bij vaster dan Vastbenoemde Ambtenaren!
**
*
(Digitalia)

Geen opmerkingen: